Kelios kompanijos jau siūlo paprastiems žmonėms pakilti į kosmosą. Tačiau ar daugybę papildomų kartų paleidžiamos raketos smarkiai nepadidins oro taršos?
Kol kas kosminio turizmo keliama tarša yra labai maža. Trijų pagrindinių kompanijų – „Virgin Galactic“, „Blue Origin“ ir „SpaceX“ – komerciniai kosminiai skrydžiai pradėti 2021 m. vasarą ir jų dar nebuvo daug. Palyginti su tarptautine aviacija, visa astronautikos pramonė vis dar sunaudoja mažiau nei 1 % degalų. Tačiau ateityje „Virgin Galactic“ planuoja per metus įvykdyti 400 skrydžių, o tai smarkiai padidintų taršą. Raketai ištrūkti iš Žemės gravitacijos lauko reikia didelio kiekio degalų.
Nelygu variklio tipas, paleidžiant raketas į atmosferą išmetamos ir dujos, ir kietosios dalelės. Dažniausios kietosios dalelės yra anglies suodžiai ir aliuminio oksidas – abu jie vėsina klimatą. Baltas aliuminio oksidas atspindi Saulės šviesą atgal į kosmosą, o juodi anglies suodžiai sugeria Saulės šviesą ir viršutinėje atmosferoje paverčia ją šiluma.
„Virgin Galactic SpaceShip Two“ yra viena iš raketų, kurios į atmosferą išskirs anglies suodžius. Šios raketos variklis veikia panašiai kaip žvakė, deginanti suodiną sintetinę gumą.
Dažniausiai paleidžiant raketas išsiskiria CO2 ir vandens garai. Vienas „SpaceX“ raketos „Falcon 9“ pakilimas paskleis tiek CO2, kiek būtų išskiriama per 395 transatlantinius skrydžius. „Vandens garai“ skamba nekenksmingai, tačiau sausoje viršutinėje atmosferoje jie ardo ozono sluoksnį. Daugkartinė „Blue Origin“ raketa „New Shepard“ taip pat išskiria ozoną ardančius vandens garus, nes energiją ji gauna sujungdama skystąjį deguonį ir vandenilį.
Comments are closed.