Augalai fotosintezės mokysis iš bakterijų

Vaizdžiai tariant, augalai fotosintezę pavogė iš bakterijų. Prieš 1,5 milijardo metų Žemėje augalų nebuvo, egzistavo tik primityvios bakterijos, galėjusios vykdyti fotosintezę – t. y. ore esantį anglies dvideginį paversti gliukoze. Tarp šių bakterijų buvo ir vadinamosios melsvabakterės. Manoma, kad kažkuriuo momentu kai kurias melsvabakteres absorbavo sudėtingesnės ląstelės, pavyzdžiui, vienaląstės amebos. Laikui bėgant, šių bakterijų palikuonys prarado galimybę gyventi atskirai ir peraugo į grynos fotosintezės gamyklas, dar vadinamas chlorofilu ir teikusias ameboms energijos. Per šimtus milijonų metų augalų pirmtakai evoliucionavo į vandenynų dumblius ir vėliau į sausumos augaliją. Šiandien visuose augaluose esantis chlorofilas yra kilęs iš tų pačių melsvabakterių.

Prieš augalams užkariaujant Žemę, atmosferoje buvo gausu CO2 (anglies dioksido), tačiau nebuvo deguonies. CO2 dalyvauja fotosintezėje kartu su Saulės šviesa ir vandeniu, o deguonis yra šio proceso atlieka. Augalijai plintant, atmosferoje esančio CO2 kiekis per 1 milijardą metų sumažėjo iki mažiau nei 1 %, o deguonies kiekis padidėjo.

Augalus stimuliuoja senovinis variklis

Kažkuriuo momentu melsvabakterės išmoko prisitaikyti prie naujųjų reikalavimų, kuriuos mažėjantis  CO2 kiekis kėlė fotosintezei. Bakterijos išmoko sudėtingų CO2 kaupimo ląstelėse būdų. Augalų chlorofilas ir toliau veikė daugiau ar mažiau taip pat. Nors yra skirtingų formų, kurias augalai įgavo evoliucijos metu, jie jau beveik 1 milijardą metų stimuliuojami to paties fotosintezės variklio, kuris šioje CO2 stokojančioje atmosferoje turi dirbti visu pajėgumu. Augalų augintojams sudėtinga pagerinti augimą be papildomos energijos – trąšų, t. y. azoto. Todėl mokslininkų dėmesys sutelktas į bakterijas, kurios CO2 cukrumi paverčia gerokai efektyviau, nei augalai geba sugerti azotą iš atmosferos.

Augalai kažkada „pasisavino“ fotosintezę iš bakterijų, o mokslininkai ketina perkelti bakterijų genus į augalus. Jei pritaikius sudėtingus bakterijų mechanizmus galima pagerinti augalus, tai gali sukelti žemės ūkio revoliuciją, padidinti derlių ir net padėti išsiversti be dirbtinių trąšų.

ali augalai vykstant fotosintezei naudoja šviesos energiją. Šio proceso metu ore esantis anglies dvideginis paverčiamas anglies junginiais (gliukoze). ali augalai vykstant fotosintezei naudoja šviesos energiją. Šio proceso metu ore esantis anglies dvideginis paverčiamas anglies junginiais (gliukoze).,

Deguonis „žudo“ fotosintezę

Vykstant fotosintezei fermentas rubisco (angl. ribulose-1,5-bisphosphate carboxylase oxygenase), išskiria anglies (C) iš CO2 ir jungia į ilgas anglies darinių grandines. Šios anglies darinių grandinės yra augalui gyvybiškai svarbios gliukozės, baltymų ir riebalų pirmtakės, o rubisco vaidmuo šiame procese labai svarbus. Deja, fermentai suriša ne tik CO2, bet ir deguonį. Taigi suskaido, o ne sukuria gliukozę – šis reiškinys vadinamas šviesiniu kvėpavimu. Seniau, kai atmosferoje buvo daug CO2 ir nebuvo deguonies, šio reiškinio poveikis buvo menkas. Tačiau augalijai plečiantis, deguonies kiekis atmosferoje išaugo, ir šios nepageidaujamos fermento reakcijos padažnėjo. Tai mažino fotosintezės efektyvumą. Ši rubisco fermento nepageidaujama savybė tapo rimtu trukdžiu augalams, o melsvabakterės gali padėti išspręsti šią problemą.

Prieš 350–400 milijonų metų šios bakterijos rado būdų iki 1000 kartų padidinti CO2 lygį. Jos, pavyzdžiui, išmoko intensyviai pumpuoti CO2 į ląstelės vidų, o ne leisti jam paprasčiausiai sunktis. Žali augalai pasirinko kitą būdą – sukūrė rubisco fermentą, kuris mažiau linkęs reaguoti su deguonimi. Kita vertus, dėl šios savybės jis veikia kur kas lėčiau. Kad tai kompensuotų ir užtikrintų priimtiną fotosintezės greitį, augalai sukaupė didelį rubisco kiekį chlorofile. Tačiau tam reikalinga energija. 25 % viso augalams reikalingo azoto sunaudojama rubisco fermentams kurti.

Pasaulyje, kuriame reikia išmaitinti vis daugiau burnų, būtina didinti derliaus našumą. Mokslininkai suprato, kad pasenusio augalų fotosintezės mechanizmo atnaujinimas turi didžiulį neišnaudotą potencialą. Šio darbo ėmėsi mokslininkų komanda iš Australijos nacionalinio universiteto. Jie stengiasi suteikti augalų chlorofilui melsvabakterėms būdingų savybių. Paprasčiausias būdas – perkelti keletą  CO2 siurblių iš bakterijų į augalus. Du siurblius koduoja tie patys genai, juos galima gana nesudėtingai įterpti į augalo DNR. Skaičiuojama, kad tai padidintų fotosintezės greitį 15–25%, o tai penkis kartus viršija augalų augintojus tenkinantį lygį.

Bakterijos trąšas sugeria iš oro

Ilgalaikė svajonė – perkelti visą CO2 koncentruojantį aparatą iš melsvabakterių į augalų chlorofilą. Tam reikėtų į augalo genetinę medžiagą įterpti 8–9 genus. Taip pat gali prireikti perkelti melsvabakterių turimas rubisco fermento versijas, nes, tikėtina, jos labiau linkusios surišti CO2. Mokslininkai siekia nustatyti rubisco fermentus, kuriems natūraliai būdinga teikti pirmenybę CO2. Jie, pavyzdžiui, stengiasi perkelti rubisco fermentą iš raudonojo dumblio Galdieria partita į augalus ir pakeisti tabako rubisco fermentą tokiu pat fermentu iš fotosintezę vykdančios purpurinės bakterijos Rhodospirillum rubrum. Tikimasi, kad tai padidins pasėlių fotosintezės efektyvumą.

Tačiau bakterijos pasižymi daugiau teigiamų savybių, ne tik augalams naudinga fotosinteze. Baltymų gamybai ir augalų augimui labiausiai būtinas azotas. Dauguma augalų azoto gali išgauti tik dirvoje, kurioje auga. Dėl šios priežasties ūkininkai laukuose naudoja dirbtines trąšas, o jos kenkia aplinkoje esančiam vandeniui. Tačiau melsvabakterės ir kitos bakterijos azotą gali sugerti tiesiogiai iš atmosferos – tai yra dar viena augalams itin naudinga savybė. Mokslininkai žino, kaip bakterijos suriša ore esantį azotą, tad iš principo įmanoma perkelti reikalingus genus iš bakterijų į augalų chlorofilą. Keletas mokslininkų ir bendrovių jau stengiasi panaudoti azotą surišančius fermentus, kad pagerintų pasėlių našumą.

Augalai fotosintezę vykdyti pradėjo prieš milijardą metų, o jų ląstelių mechanizmas nuo tada beveik nepakito. Tačiau artimiausiais metais planuojami tyrimai su iš bakterijų pasiskolintais genais gali pagreitinti šį procesą. Tai reikštų naują žaliąją revoliuciją ir pasėlių našumo augimą, to nebuvo nuo pat praėjusio amžiaus 7-ojo dešimtmečio.

2013.02.07, 17:15