Atšilimas grasina seniems kapams

Amžinasis įšalas Altajaus kalnuose pastaruosius 2500 metų saugojo unikalius kapus. Dėl klimato pokyčių pilkapiai linkę atitirpti, o mirusiųjų palaikai ir didžioji dalis jų neįkainojamų turtų dingsta. Archeologai stengiasi išsaugoti svarbiausius kapus, tačiau laiko lieka nedaug.

Atšiauriuose ir gražiuose Altajaus kalnuose galima aptikti kur kas daugiau nei retų gyvūnų ir kvapą gniaužiančių viršukalnių. Ši kalnų virtinė, besidriekianti per Rusiją, Kiniją, Mongoliją ir Kazachstaną, slepia vienus iš geriausiai išlikusių, legendomis apipintų skitų, kurie plačiosiose Sibiro stepėse gyveno pirmajame tūkstantmetyje prieš Kristų, kapų. Išdidieji klajokliai šiame didžiuliame kalnuotame regione paliko daug pilkapių.

Tačiau šiems unikaliems pilkapiams iškilusi grėsmė, ją kelia besikeičiantis klimatas. Aukščiausiai virš jūros lygio esantys kapai ir juose puikiai išsilaikiusios mumijos, taip pat tekstilė, oda ir kitos organinės medžiagos iki šiol buvo sušalusios dėl amžinojo įšalo Altajaus kalnuose. Dėl pasaulinio atšilimo šios kapavietės dabar gali atitirpti ir supūti.

Vienas iš pirmųjų pavojaus varpais ėmė skambinti archeologas Jeanas Bourgeois iš Gento universiteto Belgijoje. Kartu su kolegomis jis susisiekė su UNESCO ir nurodė šią problemą. Temperatūra Altajaus kalnuose didėja greičiau nei kitose pasaulio vietose. Šiems 1000–2300 metrų virš jūros lygio esantiems kapams, kurie tūkstančius metų buvo įšalę ir nepakitę, ypatingą grėsmę kelia besitraukiantis alpinis amžinasis įšalas. Archeologai siūlo nustatyti problemos mastą ir sukurti gelbėjimo planus.

Pirmoji projekto dalis 2005 metais pradėta praktine sesija. Komanda, kurią sudarė 20 archeologų ir geografų iš Belgijos, Rusijos, Nyderlandų ir Prancūzijos, stengėsi suskaičiuoti pavojuje atsidūrusius kapus, kurie yra aukštai kalnuose plytinčiame Džazatoro slėnyje Rusijos teritorijoje. Ši vieta pasirinkta dėl joje aptinkamų archeologinių vietovių gausos ir jos aukščio (daugiau kaip 2000 metrų virš jūros lygio). Taip komanda galėjo ištirti kapaviečių, esančių žemiau ir virš kritinės aukščio ribos, būklę ir suprasti temperatūros didėjimo poveikį.

Ši mumija rasta 2500 metrų virš jūros lygio aukštyje. Puikiai išsilaikę skitų kario palaikai gali mums daug papasakoti apie šiuos klajoklius. Ši mumija rasta 2500 metrų virš jūros lygio aukštyje. Puikiai išsilaikę skitų kario palaikai gali mums daug papasakoti apie šiuos klajoklius.,

2006 metų liepos ir rugpjūčio mėnesiais mokslininkai ištyrė tris slėnius Kazachstane esančioje Altajaus kalnų dalyje, pastebėjimai ir ten buvo panašūs. Kartu skaičiuojant per du ankstesnius sezonus Gento universiteto mokslininkų atlikto darbo rezultatus, Altajaus regione aptikta iš viso 8770 archeologiniu požiūriu svarbių vietovių, daug iš jų buvo susijusios su skitais.

Palydovų pagalba

Pastaraisiais metais archeologai sėkmingai naudoja palydovus ir taip aptinka priešistorines vietoves. Sezoninis darbas šiose vietovėse tik padeda papildyti palydovų darytas nuotraukas. Dirbdami tose archeologinėse vietose, mokslininkai matuoja kapavietes, registruoja jų turinį ir tiria sušalusį gruntą.

Šių išsamių tyrinėjimų metu daugiausia dėmesio skiriamas skitų pilkapiams, vadinamiesiems kurganams. Tai daugiausia skitų kapai ir juose esančios unikalios mumijos ir lobiai, dėl jų archeologai Altajaus regioną itin vertina.

2006 metų vasarą archeologas ir profesorius iš Vokietijos Hermannas Parzingeris, dirbantis Prūsijos kultūrinio paveldo fonde Berlyne, padarė vieną svarbiausių atradimų per pastaruosius metus. Olon Kurin Gole, esančiame Altajaus kalnyno dalyje Mongolijoje, H. Parzingerio vadovaujama vokiečių, mongolų ir rusų ekspedicija iškasė 2500 metrų virš jūros lygio supiltą kurganą. Jame aptiktas nepažeistas puikiai ginkluoto kario kapas. Atidarę laidojimo kamerą, mokslininkai surado daugiau nei 2000 metų amžiaus iš dalies mumifikuotas apytiksliai 60-mečio vyro liekanas. Jo šviesūs plaukai buvo trumpi, jis vilkėjo ilgą švilpiko kailio švarką, apdailintą avių vilna ir sabalo kailio apykakle. Vyras vilkėjo drobinėmis kelnėmis ir avėjo kelius siekiančius veltus batus. Ant galvos turėjo tipišką skitų veltą kepurę su ilgomis šoninėmis dalimis.

Kape rasta keletas ginklų, t. y. strėlinė, lankas ir geležinis peilis su dėklu. Kaip įprasta skitų laidojimo vietose, kape taip pat aptikta indų ir keramikos su ritualinėmis maisto aukomis. Galiausiai archeologai rado du paaukotus žirgus su pakinktais ir balnais – visą skitų kario laidojimo rinkinį.

Greta vyro galvos buvo rastas šis elnias, kuris tikriausiai buvo jo šalmo dalis. Greta vyro galvos buvo rastas šis elnias, kuris tikriausiai buvo jo šalmo dalis.,

Šis kapas priskiriamas III amžiaus pr. Kr. pradžiai ir, nors rado įvairių dirbinių, Hermannas Parzingeris pirmiausia pabrėžia palaikų svarbą. Šis neįprastai gerai išsilaikęs kūnas mokslininkams gali suteikti vertingos informacijos apie skitų gyvenimą ir sveikatą. Kadangi šis karys apytiksliai 2500  tūkst. metų buvo įšaldytas ten, kur amžinasis įšalas, archeologai dabar turi galybę anglies izotopų, DNR, pluošto, plaukų, kaulų pavyzdžių. Tai ir yra priežastis, kodėl taip svarbu išsaugoti įšalusias skitų kapavietes Altajuje.

Ant kario žasto archeologai rado tatuiruotės liekanas, tarp skitų šis paprotys buvo labai populiarus. Aukšto rango kareiviai tatuiruotėmis žymėjo savo statusą ir priklausomybę. Tai itin būdinga Pazyryko kultūrai, itin svarbiai skitų kultūros atšakai, kuriai priklausė atkastajame kape rastas karys. Pazyryko kultūra pavadinta pagal pilkapius, 1920–1930 metais aptiktus Pazyryko slėnyje, Altajaus kalnų dalyje Sibire. Ten atlikti pirmieji kurganų tyrinėjimai. Kurganu dabar moksliškai vadinami skitų pilkapiai.

Pazyryko kapai itin turtingi ir gausiai pripildyti, o Pazyryko kultūra atstovauja aukso amžiui iki skitų eros pabaigos. Kultūra nepaplito po visą skitų teritoriją, o buvo susikoncentravusi, pavyzdžiui, Altajaus regione.

Nepaprastai turtingi Pazyryko pilkapiai dėmesį patraukė dar XVIII ir XIX amžiuose, kai su senovinėmis kapavietėmis dirbo daugiau ar mažiau įgalioti žmonės. Rusijos caras Petras Didysis (1672–1725 m.) itin domėjosi skitais ir padėjo inicijuoti išsamius jų kapaviečių tyrinėjimus. Petro Didžiojo garsiąją meno kolekciją, šiandien saugomą valstybiniame Ermitažo muziejuje Sankt Peterburge, daugiausia sudarė nuostabūs auksiniai dirbiniai iš skitų kapų.

Kapų plėšikai nesnaudė

XX amžiaus pradžioje tyrinėjimus Altajaus regione daugiausiai vykdė mokslininkai iš Rusijos. Kitos tautos prisijungė vėliau, o prof. H. Parzingeris vadovavo kelioms ekspedicijoms su kolegomis iš Mongolijos ir Rusijos. Vienos iš šių ekspedicijų Tuvos respublikoje metu H. Parzingeris aptiko vieną turtingiausių kada nors rastų skitų kapų. Tuva yra Sibiro pietuose, netoli Mongolijos sienos, o unikalus kurganas su galybe Pazyryko kapų yra slėnyje greta dabartinio Aržano kaimo.

Kai archeologai iškasa kurganą, kaip šis Aržane, jie paprastai aptinka kelias medines laidojimo kameras.  Kai archeologai iškasa kurganą, kaip šis Aržane, jie paprastai aptinka kelias medines laidojimo kameras.,

Rusų archeologai ten XX amžiaus 8-ajame dešimtmetyje iškasė pilkapį, tačiau daugiau tyrinėjimų ten nevykdyta iki H. Parzingerio ir jo kolegų atvykimo 1997 metais. Jie dokumentuose užfiksavo didžiulius pilkapius ir jų turinį – medines laidojimo kameras ir dirbinius. Deja, juos pralenkė kapų plėšikai ir dirbinius išgrobė.

2001 metais H. Parzingeris pradėjo tyrinėti vadinamąjį „Aržanas 2“ pilkapį – 80 metrų skersmens ir apytiksliai 2 metrų aukščio kapavietę. Kasinėjimas buvo sudėtingas, kadangi pilkapį daugiausia sudarė vienas ant kito sukrauti plokšti akmenys, juos reikėjo rankomis nuimti po vieną. Archeologai kasėsi vis gilyn, o arti pilkapio centro aptiko du nepaliestus, ganėtinai kuklius kapus. Apie 10 metrų nuo pilkapio centro rastas dar vienas skitų kapas. Iš pradžių mokslininkams jis nepasirodė reikšmingas, kadangi svarbiausias kapas paprastai būdavo pilkapio viduryje.

Kapas taip pat buvo tikrai nepaliestas, o tai savaime yra mokslinė sėkmė. Maždaug 3 metrais žemiau archeologai rado medinį laidojimo kameros dangtį. Kapų statybai skitai naudojo itin daug maumedžių medienos. Kai kurie pilkapiai pastatyti aplink tam tikrą medinį karkasą, šis prilaikė ir formavo pilkapį.

Kurganuose naudota mediena suteikia archeologams puikią galimybę dendrologiniais metodais pagal medienos rieves nustatyti jos amžių. Aržane naudotos medienos analizė parodė, kad medžiai nukirsti 618–609 m. pr. Kr., tad kapas tikriausiai supiltas VII amžiaus pr. Kr. pabaigoje.

Atidarę laidojimo kamerą, archeologai aptiko dviejų žmonių – vyro ir moters – palaikus. Griaučių būklė buvo prasta, nes organinės medžiagos negalėjo išlikti dėl slėnyje nebelikusio amžinojo įšalo. Buvo rasta tik medinių objektų ir sėklų.

Organinės medžiagos trūkumą su kaupu kompensavo aukso kiekis. Vyras turėjo masyvų gryno aukso kaklo vėrinį, o aplink jo kūną rasta daug mažų auksinių panterų figūrėlių, kurios buvo prisiūtos prie jo švarko. Auksinių gyvūnų figūrėlių rasta ir po galva bei šalia, jos tikriausiai buvo jo galvos apdangalo dalis. Ant dešiniojo klubo jis dėvėjo geležinį durklą, kuris prie diržo pritaisytas juostele. Ir diržas, ir juostelė papuošti auksu. Prie kairiojo šono vyras turėjo auksu apkaltą strėlinę. Medinės strėlės buvo su geležiniais antgaliais su lakštinio aukso liekanomis.

Moteris turėjo bronzinį veidrodėlį su auksine rankena, jos drabužiai taip pat gausiai puošti auksinėmis panterų figūrėlėmis, o batai padabinti aukso žirneliais. Ant jos krūtinės buvo auksinių auskarų rinkinys ir aukso, gintaro bei granatų žirnelių. Palaidotieji aiškiai buvo karališka pora.

Panašu į Tutanchamono kapo radimą

Šiame karališkajame kape rasta daugiau kaip 9300 aukso dirbinių, tai vienas turtingiausių kada nors iškastų skitų kapų. Profesoriui H. Perzingeriui akimirka, kai buvo atvertas kapas, buvo labai ypatinga:

„Tai buvo viena įstabiausių akimirkų archeologui, pirmas žvilgsnis į tokį kapą, tai galima palyginti tik su Tutanchamono kapo radimu“, – teigė jis.

Nepaisant visų aukso dirbinių, kuriuos šiandien galima pamatyti Sankt Peterburge, karališkąjį kapą Aržane moksliniu požiūriu lenkia kuklus kario kapas, kuris buvo rastas Olon Kurin Gole. Aržano kape archeologai rado labai mažai itin pažeistos organinės medžiagos. Jokios tekstilės, jokių drabužių, jokių mumijų, kurios apie skitų kultūrą ir gyvenimą būtų galėjusios papasakoti kur kas daugiau nei 9000 aukso dirbinių.

Todėl mokslininkai vis daugiau dėmesio skiria įšalusių kapaviečių Altajaus kalnuose išsaugojimui. Galima buvo sužinoti apie to meto apdarus ir galvos apdangalus, kurie tūkstančiais auksinių panterų ir žirnelių buvo papuošti Aržano karaliaus kape, bet jei nebūtų atradę šio kario kapo su puikiai išsilaikiusiais apdarais, archeologai nebūtų galėję suprasti, kaip atrodė jo plaukai ir tatuiruotės, kokį jis valgė maistą, kokiomis ligomis sirgo ir tikriausiai nuo ko jis mirė.

Jeanas Bourgeois ir jo komanda labai rimtai ėmėsi užduoties išsaugoti įšalusias kapavietes Altajaus kalnuose. Dabar mokslininkai bando surasti tinkamiausią būdą užtikrinti, kad kapai neatitirps. Viena priežasčių, kodėl kapaviečių vidus įšalęs, yra ant pilkapių išdėstyti akmenys, jie leidžia lietaus vandeniui ir šaltam orui patekti į kapą, tačiau sustabdo šiltą orą. Todėl į kapą patenkantis vanduo sušąla į ledą, o šis suformuoja tam tikrą kapsulę aplink laidojimo kamerą ir išlaiko joje esančias organines medžiagas nepakitusias.

Ledą būtina sugrąžinti

Norint užtikrinti, kad skitų kapai neatitirps, galima pagerinti ant kapaviečių esančių akmenų išdėstymą arba pilkapius galima apdengti ir taip apsaugoti nuo lietaus, saulės ir sniego. Tačiau abu šie variantai reikalauja keisti pirminį kurganą, o archeologams tokia mintis nepatinka.

Jeanas Bourgeois pirmenybę teikia technologiniam sprendimui – savireguliaciniams vėsinimo mechanizmams, kurie laiduotų visus metus pastovią žemą temperatūrą. Populiariai kalbant, šis mechanizmas veikia tuo pačiu principu, kaip ir šaldytuvas, jam nereikalinga priežiūra ar kontrolė, tačiau jis nėra išbaigtas.

Kol kas Jeanas Bourgeois džiaugiasi dėmesiu, kurio sulaukė kapavietės Altajuje: „Pasaulinio atšilimo problemos tapo mokslininkų ir tarptautinių organizacijų bendru rūpesčiu, o daug archeologų dabar žino apie įšalusių kapų problemas. Galime tikėtis, kad prasidės tarptautinis bendradarbiavimas, atlikti moksliniai tyrimai ir bus rasti sprendimai. Tikiu, kad tai bus įmanoma dėl žmonių žinių ir kūrybiškumo.“

Tačiau Rusijos dujų koncernas „Gazprom“ ketina tiesti naujus vamzdynus į Kiniją iš dujų telkinių Sibire. Planuojamas 2600 km vamzdynas, iš jų 591 km būtų kasama per kai kurias turtingiausias kasinėjimo vietoves Altajuje. Norint išsaugoti plačiausiai paplitusių klajoklių tautų įšalusius palaikus, skubiai reikalingos pastangos.

2012.08.03, 09:29
It's like you're on a msiison to save me time and money!

2012.07.01, 22:38
Hey, stuble must be your middle name. Great post!