Ar Visatoje mes vieni?

Ilgus dešimtmečius žmonės dairėsi gyvybės kosmose ir nerado jokių įrodymų. Nepaisant to, daug kas tebemano, kad pirmasis kontaktas su nežemiškomis būtybėmis tėra laiko klausimas. Vienam seniausių mokslinių ginčų nelemta baigtis.

1900 m. gruodį Prancūzijos mokslų akademija pasiūlė 100 000 frankų prizą pirmajam asmeniui, susisieksiančiam su ateiviais. Išimtis buvo taikoma Marsui, nes tuomet manyta, kad rasti gyvybę Raudonojoje planetoje būtų per lengva. Privačioje observatorijoje Arizonos valstijoje amerikietis magnatas ir astronomas Percivalis Lowellas buvo sudaręs Marso žemėlapį ir pažymėjęs didelį kanalų tinklą. Suprantama, kanalus buvo iškasusios senovinės civilizacijos, kad nukreiptų vandenį iš ledu padengtų ašigalių į gyvenamus regionus šalia pusiaujo.

Percivalio Lowello sudarytas Marso žemėlapis su „kanalais“ daugelį įtikino, kad Raudonoji planeta gyvenama. Percivalio Lowello sudarytas Marso žemėlapis su „kanalais“ daugelį įtikino, kad Raudonoji planeta gyvenama.,

Nepaisant Marsui taikytos išimties, dauguma žmonių tikėjo, kad premijos išmokėjimas buvo tik laiko klausimas. Tuomet mažai kas abejojo, jog Visatoje gausu gyvybės. Aiški kandidatė turėti gyvybę buvo kita Žemės kaimynė Venera. Jos paviršių slėpė debesys, tačiau daugelis mokslininkų įsivaizdavo po debesų paklote esant vandenynų, džiunglių ir keistų gyvūnų. Iškilus švedų chemikas Svante Arrheniusas buvo įsitikinęs, kad didelę paviršiaus dalį dengė pelkės, kurias jis prilygino Kongo tropiniams atogrąžų miškams.

Jau 3-iajame dešimtmetyje pirmieji mėgėjai ėmė planuoti skrydžius į kosmosą. Jų planai buvo labai ambicingi, atsižvelgiant į tai, kad aviacija buvo pradiniame vystymosi etape. Tačiau svajonę kurstė tai, kad mokslininkai žinojo apie raketas ir įsivaizdavo žmonių keliones ne tik į Mėnulį, bet ir Marsą bei Venerą. Daug kas įsivaizdavo skrydžius į kaimynines planetas ir jų tyrinėjimą panašiai, kaip žmonės tyrinėjo Arktį ir Afriką. Avantiūristai net vaizdavosi medžioklę kitų planetų miškuose.

Marsas nuvylė

Po Antrojo pasaulinio karo vykusios kosmoso užkariavimo lenktynės padėjo įgyvendinti svajonę ir nukeliauti į kitus pasaulius, tačiau tuo pat metu sudaužė viltis rasti gyvybę už kosminio slenksčio. Jau pačioje kosmoso tyrinėjimų pradžioje zondai atskleidė, kad Saulės sistema kur kas tuštesnė nei manyta. Visų pirma paaiškėjo, kad Veneros paviršiaus temperatūra siekė beveik 500 laipsnių, tad planeta buvo per karšta gyvybei. Astronomai dar labiau nusivylė sužinoję apie Marsą dengiančius kraterius. Nebuvo jokių dirbtinių kanalų ar sugriautų senovinių miestų ženklų. Nebuvo rastas nė vienas vienaląstis organizmas.

Marse gyvybės nėra. Marse gyvybės nėra.,

Tai neatsakė į klausimą, ar mes Visatoje vieni. Mes tik pradėjome dairytis toliau kosmose, ir 1995 m. astronomai pirmą kartą aptiko planetą už mūsų Saulės sistemos ribų – vadinamąją egzoplanetą. Šiandien žinoma daugiau kaip 700 egzoplanetų, tačiau į mūsų Saulės sistemą panašios sistemos nerasta. Užtat rasta neįtikėtina planetų įvairovė – nuo 1000 laipsnių karščio iš dujų sudarytų ir už Jupiterį didesnių milžinų iki pasaulių, skriejančių apie mažytes neutronines žvaigždes.

Dauguma mokslininkų mano, kad gyvybė gali egzistuoti tik į Žemę labai panašioje planetoje: ji turėtų būti vad. gyvenamoje zonoje, kur atstumas iki žvaigždės būtų toks, kad dar būtų skysto vandens. Planeta turi suktis, kad visame paviršiuje temperatūra būtų vienoda. Planeta turi būti sudaryta iš uolienų, kad gyvybė galėtų įsitvirtinti, ir t. t. Beveik visos mokslininkų iki šiol rastos egzoplanetos atrodo visiškai netinkamos gyvybei, tačiau paieškos tęsiasi. Nuolat gerinami teleskopai ir nauji mažų planetų paieškos metodai padės aptikti pasaulius, kurie iki šiol yra nematomi.

Į Žemę panašių planetų retumas – ne kliūtis

Atradus į Žemę panašią planetą, paprastai nėra jokių garantijų, kad joje bus gyvybės.

Tikimybė rasti gyvybę ar net protingų būtybių priklauso nuo požiūrio į gyvybės kilmę. Mokslininkų nuomonės šiuo klausimu skiriasi. Kai kurie mano, kad gyvybė atsiranda pati, kai tik tinkamai susiklosto aplinkybės. Jų teigimu, taip beveik automatiškai išsivysto ir protingos būtybės, kadangi visur Visatoje galioja evoliucijos dėsniai, nenumaldomai stumiantys gyvybę link vis sudėtingesnių jos formų. Žvelgiant į milijardus planetų Paukščių take ir mūsų galaktikoje, beveik neabejojama, kad egzistuoja kitų civilizacijų, nors į Žemę panašios planetos yra retenybė.

Ateivis ar klastotė? Šis klausimas jau kelis dešimtmečius užduodamas. Ateivis ar klastotė? Šis klausimas jau kelis dešimtmečius užduodamas.,

Kiti įsitikinę, kad protingos gyvybės formos išsivysto visai ne savaime. Jie pabrėžia, kad gyvybės vystymasis Žemėje priklauso nuo eilės mažai tikėtinų įvykių. Sudėtingų gyvybės formų atsiradimas Žemėje negalimas be didžiulės planetos, pvz., Jupiterio. Ši planeta it siurblys iš vidinės Saulės sistemos dalies išvalo asteroidus, kurie priešingu atveju nuolat kristų į Žemę ir sunaikintų visą beatsirandančią gyvybę. Gyvybei reikalingas ir Mėnulis, kuris užtikrintų pastovų ašies pasvirimo kampą ir pastovius metų laikus. Kitaip tropinius regionus dažnai ir netikėtai uždengtų ledas, o tokios sąlygos visiškai netinka gyvybei.

Į visus šiuos faktorius pažvelgus kaip į visumą, sąmoningų ir į žmones panašių būtybių atsiradimas staiga tampa mažai tikėtinas. Todėl visiškai gali būti, kad mes esame vienintelės protingos būtybės Paukščių take ir gal net visoje Visatoje.

Visata „šukuojama“

Jokie akademiniai debatai neprilygsta tiesioginėms paieškoms. Šiuo atžvilgiu astronomai visais įmanomais būdais išnaudojo esamas technologijas. Paieškos prasidėjo 1960 m. balandį, kuomet jaunas astronomas Frankas Drake’as klausėsi radijo signalų iš dviejų žvaigždžių – Tau Ceti ir Epsilon Eridani – tačiau nieko neišgirdo. Tai davė pradžią vad. nežemiško intelekto paieškos (angl. Search for Extra-Terrestrial Intelligence, SETI) projektui.

Nuo tada mokslininkai savo antenas kreipė į galybę galaktikų ir klausėsi dar daugiau dažnių. Tačiau dabar nežemiško intelekto paieškoms atėjo sunkūs laikai. Jei ne keletas turtingų rėmėjų, signalų iš kosmoso nesiklausytų beveik niekas.

Sumažėjusio entuziazmo priežastis yra tai, kad iki šiol pastangos nedavė visiškai jokių rezultatų. Be vadinamojo „Wow!“ signalo, neišgirdome jokių nežemiško intelekto egzistavimo įrodymų. „Wow!“ signalas aptiktas 1977 m. radijo teleskopu „Big Ear“ ir truko 72 sekundes. Pokyčiai atspausdintame lape buvo tokie ryškūs, kad astronomas Jerry Ehmanas paraštėje parašė: „Wow!“. Tačiau signalas nedavė jokios naudos, nes taip ir nepasikartojo.

Radijo teleskopas "Big Ear", San Andrėjas (Kalifornija, JAV). Radijo teleskopas "Big Ear", San Andrėjas (Kalifornija, JAV).,

Technologijos nuolat žengia pirmyn. Vienas pavyzdžių – lazeriais paremta technologija OSETI. Lazeriai gali ilgais atstumais pernešti didelį kiekį informacijos, iš principo mokslininkai gali sukurti lazerį, galintį skleisti tokius spinduliuojančius šviesos impulsus, kad per teleskopą jie būtų matomi iš už daugybės šviesmečių. Žmonija seniai dairėsi signalų, tačiau teigiamų rezultatų pasiekti nepavyko, išskyrus keletą trumpų šmėstelėjimų. Jie taip pat nepasikartojo.

Sveiki, štai ir mes

Vienas būdas rasti įrodymų – klausytis signalų, tačiau mes ir patys galime juos siųsti bei tikėtis, kad su mumis susisieks kiti. Mes tai išbandėme: ypač daug žinučių išsiuntė rusai, ir per artimiausius 100 metų signalai pasieks daug netoliese esančių žvaigždžių.

Žmonės įdėjo žinutes į keturis kosmoso zondus „Pioneer 10“, „Pioneer 11“, „Voyager 1“ ir „Voyager 2“, kad jas galėtų interpretuoti kitos civilizacijos. Šių veiksmų pobūdis turbūt labiau simbolinis, nes zondų kelionė apgyvendintos planetos link gali užtrukti daugiau kaip milijoną metų. Jei kažkas aptiktų mažus ir vienišus zondus, tai išties būtų galima prilyginti stebuklui.

Jei jiems nepavyksta mūsų rasti, mes galime jiems padėti. Prie zondų „Pioneer“ tvirtinamo ženklo apačioje nurodomas kelias į Žemę. Jei jiems nepavyksta mūsų rasti, mes galime jiems padėti. Prie zondų „Pioneer“ tvirtinamo ženklo apačioje nurodomas kelias į Žemę.,

Ir vis tiek žmonės turbūt nesiliaus ieškoję kontakto. Mumyse giliai įsišaknijęs noras išsiaiškinti, ar Visatoje mes vieni. Be to, mes visada galime tikėtis, kad gyvybė kosmose slepiasi už kito posūkio.

2012.12.05, 00:05
Ah, i see. Well that's not too tirkcy at all!"