Pamatinis akmuo žymi naują epochą

Nuolatinė bazė, įkurta mūsų kaimyninėje planetoje, nebeatrodo tik nepasiekiama svajonė. Planai jau parengti ir laukia finansavimo. Ir galbūt nebe už kalnų ta diena, kai gyvensime ne ankštose bazėse, o laisvai visoje planetoje.

1952 metais Arthuras C. Clarkas, vėliau tapęs įžymiu rašytoju, parašė nediduką romaną „Marso smėlynai“. Tai buvo pirmas bandymas įsivaizduoti mūsų kaimyninės planetos kolonizavimą. Romanas neabejotinai įkvėpė daugelį mokslininkų savo gyvenimą skirti raudonajai planetai pažinti. Būtent Clarkas pasiūlė gerą idėją miestus dengti dideliais kupolais, kurių viduje sąlygos būtų panašios į Žemės.  Planetoje buvo vaizduojamos raudonos dykumos ir žali augalai. Įdomiausia, jog Clarkas išties nuspėjo, kad išėjus iš kupolo po planetą galima vaikščioti tik su specialia apranga ir deguonies kauke – tik ne todėl, kad temperatūra aukšta ir atmosferos tankis didelis, o priešingai.

Knygoje yra vienas epizodas, kuriame pasakojama apie tai,  kaip kartą, skrisdami iš vieno kupolinio miesto į kitą, pagrindiniai veikėjai buvo priversti nutūpti nežinomoje vietovėje. Čia jie aptinka ne tik mišką, bet ir mažų, į kengūras panašių žolėdžių.

Tikrų ekspedicijų į kosmosą dalyviai vargu ar galės išvysti ką nors visai nežinoma. Daugybė zondų ateityje ištyrinės kiekvieną akmenį – dar gerokai prieš tai, kai pirmas astronautas pastatys koją  į raudonas dulkes. Todėl išsilaipinę Marse astronautai netaps klasikiniais atradėjais, atrandančiais nežinomus objektus arba tiriančiais nežinomas vietoves. Jie domėsis įvairiais jau gana gerai pažįstamais planetos aspektais.

Skurdi ir nederlinga žemė, būdinga šiaurės Kanados Devono salos kraštovaizdžiui, primena Marso paviršių. Todėl čia įkurta nedidelė tyrimų stotis. Skurdi ir nederlinga žemė, būdinga šiaurės Kanados Devono salos kraštovaizdžiui, primena Marso paviršių. Todėl čia įkurta nedidelė tyrimų stotis.,

Nors šiuolaikinis mokslas atskleidė, kad Marsas nėra toks panašus į Žemę, kaip buvo manyta anksčiau, tai nesumažino susidomėjimo ir planų kurti bazes bei kolonijas. Būsimiesiems nuolatinių gyvenviečių statytojams yra ir gerų, ir blogų naujienų.

Gera naujiena ta, kad daugelyje vietų po paviršiumi, regis, slūgso dideli ledo klodai – net ir palyginti netoli pusiaujo. Jei bus galima lengvai išgauti vandens, kurti bazę bus gerokai paprasčiau . Bloga naujiena, kad Marso atmosferos sluoksnis labai plonas, o slėgis prilygsta atmosferos slėgiui 30 kilometrų virš Žemės. Visiškai nėra ozono sluoksnio, apsaugančio nuo Saulės ultravioletinių spindulių. Vadinasi, po planetą galima vaikščioti tik su specialiu astronauto kostiumu.

Degalai bus gaminamai vietoje

Dėl plono atmosferos sluoksnio ir stiprios traukos nutūpti planetoje sudėtinga. Atmosfera gerai stabdo nedidelius, iki dviejų tonų sveriančius zondus, kurie gali nusileisti su apsauginiu tūpimo skydu. Tačiau ne 50–60 tonų sveriančius erdvėlaivius. Todėl tūpiant ant planetos paviršiaus prireiks stabdymo raketų. Stabdant sunaudojama labai daug degalų, juos tektų gabentis daugelį milijonų kilometrų iš Žemės. Ši problema tokia aktuali, kad privalome jau dabar svarstyti galimybę degalus kelionei namo gaminti vietoje. Laimė, tyrimai rodo, kad tai įmanoma.

Tikėtina, kad bazę Marse ims kurti jau pirmieji išsilaipinę atvykėliai. Kadangi atstumas tolimas ir kelionės truks ilgai, numatoma, kad planetoje reikės praleisti daugelį mėnesių ar net kelerius metus. Pirmoji bazė tikriausiai bus kukli ir jau iškart susidurs su daugybe sunkumų – nuo visur lendančių  dulkių iki kosminių spindulių.

Pirmoji bazė bus sumontuota iš anksto Žemėje ir išsiųsta į Marsą nepilotuojamuoju kosminiu laivu. Suprantama, ji bus gana maža. Vienas iš modelių, pasiūlytas, charizmatiško „The Mars Society“ asociacijos  vadovo, inžinieriaus Roberto Zubrino, galėtų būti cilindro formos, aštuonių metrų skersmens ir  vienuolikos metrų aukščio patalpa. „Mars Society“ jau seniai galvoja apie žmonių išsilaipinimą Marse ir, be kitų darbų, yra išbandžiusi bazės modelį arktinėje Kanados dalyje. Šiandien asociacija projektuoja trečiąjį, sudėtingiausią modelį –  „Euro-Mars“. „Euro-Mars“ yra trijų aukštų, jame galėtų gyventi šeši astronautai beveik dvejus metus.

Apatiniame bazės aukšte įkurtos mokslinės laboratorijos. Daugumą mėginių  reikės tirti Marse, nes dėl vietos stokos jų nebus galima parsigabenti į Žemę. Labai svarbus laboratorijos prietaisas bus elektroninis mikroskopas, padedantis ieškoti mikroorganizmų, taip pat rentgeno spektrometras, leidžiantis nustatyti mineralų sudėtį. Dujų chromatografu mėginiuose bus mėginama rasti organinių medžiagų. Itin svarbi bus mėginių izoliacijos problema, kad jokie mikroorganizmai iš Marso nepatektų į bazę.

Iš apatinio denio per oro šliuzus bus galima patekti ant planetos paviršiaus. Tarp dviejų šliuzų yra remonto dirbtuvės – kaip rodo Tarptautinės kosminės stoties patirtis, jų prireikia dažnai. Viduriniame denyje išdėstytos gyvenamosios patalpos su laisvalaikio įranga, virtuve, vonios kambariu ir tualetais, taip pat  sporto kambarys ir audros patalpa. Sportas ir fiziniai pratimai būtini, nes Marso trauka sudaro tik trečdalį Žemės traukos. Kad astronautai išlaikytų gerą raumenų ir kaulų formą, jie turės treniruotis vieną– dvi valandas per dieną. Audros patalpa bus reikalinga prasidėjus saulės spinduliuotės pliūpsniams. Spinduliuotės pavojus Marse daug didesnis, nes atmosfera plona ir nėra magnetinio lauko. Viršutiniame denyje kiekvienam astronautui įrengta kabina miegoti ir nedidelė vieta asmeniniams daiktams susidėti.

Nors bazę stengtasi įrengti kuo jaukiau ir maloniau, astronautams daug laiko teks praleisti už bazės ribų. Vykdydami savo užduotis, astronautai važinės didelius traktorius primenančiais marsaeigiais su specialiomis slėgio kabinomis. Juose taip pat bus įrengti oro šliuzai, kad astronautai galėtų išlipti ir dirbti lauke. Kartais tokie žygiai truks net kelias savaites, o nuo bazės gali tekti nuvažiuoti 500 kilometrų.

Atšiauriam klimatui reikės genetiškai modifikuotų augalų

Pagrindiniai du uždaviniai, keliami pirmai bazei, - maisto produktų ir raketinių degalų gamyba. Augalai bus auginami šiltnamiuose ir galbūt tręšiami perdirbtomis žmonių atliekomis. Tačiau šiltnamyje auginti augalus bus sudėtinga, nes vargu ar pavyktų sukurti klimatą, panašų į Žemės. Todėl mokslininkai siūlo išvesti genetiškai modifikuotus augalus, atsparius ultravioletiniams spinduliams, žemai temperatūrai ir nereikalaujančius daug vandens. Kol kas nežinoma, ar Marso gruntas tinkamas augalams auginti.

Degalų gamybos pagrindą sudarys vadinamasis Sabatier procesas. Tai gana paprasta reakcija tarp vandenilio, atgabento iš Žemės, ir anglies dvideginio, paimto iš Marso atmosferos. Vykstant reakcijai, susidaro metano ir vandens. Metanas yra puikūs raketiniai degalai, nes jį lengva kaupti ir laikyti. Vandenį elektrolizės būdu galima išskaidyti į vandenilį ir deguonį. Vandenilis būtų vėl naudojamas degalams gaminti, o deguonis būtų skirtas uždegti metanui raketos variklyje.

Užuot gabenus vandenilį iš Žemės, jo galima pabandyti išgauti iš ledo. Todėl pirmą bazę būtinai reiktų įkurti šalia ledo išteklių, glūdinčių po paviršiumi. Žmogaus veiklai reikės nemažai energijos, todėl šalia bazės veiks nedidelė atominė jėgainė.

Kad Marse sąlygos taptų panašios į Žemės, reiktų pakelti temperatūrą – pavyzdžiui, pasitelkus šiltnamio efektą sukeliančias dujas. Tuomet galėtų formuotis vandenynai. Kad Marse sąlygos taptų panašios į Žemės, reiktų pakelti temperatūrą – pavyzdžiui, pasitelkus šiltnamio efektą sukeliančias dujas. Tuomet galėtų formuotis vandenynai.,

Biologinis ciklas miestuose po kupolais

Galbūt Marse tegalėsime statyti laikinas buveines, panašias į Amundseno ir Scotto bazę Pietų ašigalyje. Tačiau žmonės svajoja apie Marso kolonizavimą, ir, kas žino, gal kada nors, kai kosminės kelionės taps pigesnės, planetoje įsikurs tikra gausi kolonija. Tada, kaip savo romane aprašė Clarkas, statytume miestus po kupolais ir spręstume naujus uždavinius.

Žmonėms nebeužtektų mažo šiltnamio augalams. Tektų sukurti uždarą biologinį ciklą – su gyvūnais ir augalais, – kad nereikėtų gabenti maisto produktų iš Žemės.

Transportuoti statybines medžiagas iš Žemės taip pat būtų labai brangu, todėl jų reikės ieškoti ir pasigaminti vietoje. Tai taip pat nėra neįmanoma. Dar XX a. devintajame dešimtmetyje žinojome, kad Marse gaminti plytas bus gana lengva. Pasak inžinieriaus Bruce’o MacKenzie, dalyvaujančio projekte „Mars Homestead“, pirmam miestui Marse pastatyti tinkamiausia medžiaga bus paprastos plytos. Jas bus galima gaminti iš Marso paviršiaus dulkių ir vandens, presuojant ir išdegant. Marse taip pat bus galima gaminti skiedinį ir betoną, taigi pirmieji pastatai tikriausiai bus gražūs raudonų plytų namai.

Žema temperatūra ir kosminiai spinduliai – tai dar dvi specialių sprendimų reikalaujančios problemos. Viena iš galimų išeičių – namus statyti tranšėjose, o šias apsaugoti betono sluoksniu. Kitas variantas – pastatyti kupolą virš visos gyvenvietės. Tai galėtų būti keturkampis miestas su centrine aikšte. Po kupolu galėtų augti augalai ir net būtų galima iškasti dirbtinį ežerą. Centrinė aikštė kolonijos gyventojams natūraliai taptų susirinkimų vieta.

Tokių  miestų gyventojai galėtų sukurti visiškai naują kultūrą, daugiau orientuotą į mokslą ir kosminių aparatų kūrimą nei dabar Žemėje. Tobulesni kosminiai kostiumai, labiau prigludę prie kūno ir lengvesni, leistų paprasčiau keliauti atvirose vietose, ne po kupolais. Genetikai pradėtų eksperimentuoti su augalais, kad šie augtų natūraliomis Marso sąlygomis ir bent šiek tiek padidintų deguonies kiekį atmosferoje.

Tačiau gyvenimas po kupolais turės ir neigiamų padarinių. Marso trauka tesudaro 38 procentus Žemės traukos, todėl vaikai, gimę ir užaugę Marse, vargiai galės keliauti į Žemę, nes jų raumenys ir kaulai bus prisitaikę prie silpnesnės traukos jėgos. Net ir kolonistai, kadaise atskridę į Marse, ilgainiui nebegalės aplankyti gimtosios planetos.

Marsas galėtų tapti atsargine žeme

Kad ir kokios bus techninės galimybės, Marso gyventojų kolonija niekada nepadės išspręsti didėjančio žmonių skaičiaus Žemėje problemos. Numatomoje ateityje Marse galėtų gyventi keletas tūkstančių žmonių. Savo ruožtu ekologinės problemos Žemėje gali paskatinti naują Marso kolonizavimo etapą – Marso teraformavimą. Jeigu žmonės pajėgtų visą planetą padaryti gyvenamą, turėtume bent vieną atsarginę vietą, kurioje žmonija galėtų toliau egzistuoti, jei dėl vienos ar kitos priežasties Žemę ištiktų katastrofa.

Teraformavimas pakeistų Marso atmosferą ir klimatą taip smarkiai, kad žmonės planetoje galėtų gyventi laisvai. Tokia galimybė, bent teorinė, yra, nes, kaip žinoma, Marsas kadaise buvo daug panašesnis į Žemę. Geologai mano, kad prieš tris milijardus metų planetos Šiaurės pusrutulyje galėjo būti didelis vandenynas, taip pat upių ir aktyvių ugnikalnių, spjaudančių dujas į atmosferą, be to, buvo šilčiau ir drėgniau. Tačiau pertvarkyti Marsą reikės daugelio kartų pastangų. Net palankiausiomis aplinkybėmis prireiktų kelių tūkstančių metų, kol dabartinė raudonoji planeta sužaliuotų, virš jos driektųsi mėlynas dangus su baltais debesimis.

Šiaip ar taip, mokslininkai jau šiandien svarsto, kaip įgyvendinti šį milžinišką projektą. Pirmą kartą šią idėją 1961 metais iškėlė žymus astronomas Carlas Saganas, pasiūlęs teraformavimą  Veneroje.  Vėliau Saganas tapo vienu svarbiausių Saulės sistemos tyrinėtojų. 1973 metais jis aprašė, kaip žmonės galėtų teraformuoti Marsą.  Jo idėją perėmė ir kiti mokslininkai, tarp jų Jamesas Lovelockas, suformulavęs Gajos hipotezę – apie Žemę kaip apie save reguliuojantį superorganizmą. 1984 metais kartu su Michaelu Allaby jis parašė knygą „The Greening of Mars“, joje pirmą kartą paminėjo galimybę panaudoti CFC dujas (chlorfluorangliavandenilius) ir šitaip sukelti šiltnamio efektą.

Jei žmonės imtųsi teraformuoti Marsą, pirmiausia reikėtų pakelti planetoje temperatūrą maždaug 30 laipsnių, kad bent ties pusiauju ji ištisus metus būtų aukštesnė už nulį. Šiuo metu aprašyti trys būdai, kaip tai galima padaryti. Pirmiausia, kaip siūlo Lovelockas, žmonės turėtų atmosferą papildyti daug stipresnį šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis nei labiausiai paplitęs anglies dvideginis. Šiuo atveju geriau tiktų dirbtiniai cheminiai junginiai, kurie Žemėje laikomi labai kenksmingais. Dar būtų galima sušildyti planetą didžiuliais veidrodžiais, skriejančiais Marso orbitoje. Galima taip pat prie ledynų pribarstyti daug tamsių dulkių, atsigabentų iš dviejų  Marso palydovų, Fobo ir Deimo, ir taip padidinti saulės šviesos sugertį.

Tirpstantis ledas padidina deguonies kiekį atmosferoje

Būtų labai naudinga priversti tirpti Marso ledynus. Planetoje yra milijardai tonų ledo ir sniego, todėl jiems tirpstant padidėtų atmosferos tankis ir suintensyvėtų šiltnamio efektas. Jei žmonės iš tikrųjų imsis tankinti Marso atmosferą, jiems reikės nepamiršti ir ledo, slūgsančio po paviršiumi. Šiaip ar taip, reikėsią, kad ledas sąveikautų su atmosfera ir savaime imtų tirpti.

Kad ledas atsidurtų paviršiuje, reikės arba sprogdinti gruntą, arba bombarduoti Marsą dideliais akmenimis bei meteoritais ir paviršiuje išrausti duobių. Tačiau net ir pasitelkus šiuos būdus po kelių šimtų metų triūso atmosfera tebebus šalta, plona ir beveik be deguonies. Todėl kitame etape įsijungtų biologai – jie turėtų pritaikyti augalus prie nepalankių Marso sąlygų. Iš pradžių tikriausiai bus auginamos specialiai išvestos samanų ir kerpių veislės, vėliau – spygliuočiai. Augalai turėtų suformuoti derlingą dirvą ir padidinti atmosferoje deguonies koncentraciją. Vėliau būtų įveista genetiškai modifikuotų, atšiauriam klimatui atsparių gyvūnų.

Paskutiniame kolonizavimo etape būtų naikinami miestai po kupolais ir apgyvendinama visa planeta. Kol kas tai tik svajonė, bet reikia noro, ir svajonės anksčiau ar vėliau išsipildo. Tiesa, laiko prireiks daug, daugiau nei praėjo nuo Senovės Egipto gyvavimo, tačiau galbūt kada nors galėsime plaukioti dirbtinėmis upėmis po šiaurinį Marso pusrutulį, o toli horizonte matyti 20 kilometrų aukščio ugnikalnį.

Komentarai