Iš raudonųjų dulkių išnyra staigmenos

Ne sykį Marsas pasirodė mokslui neįdomus, be jokių gyvybės ženklų. Tačiau kaskart, kai atsiranda naujų duomenų, mokslininkai turėdavo iš naujo persvarstyti savo požiūrį. O raudonoji planeta dar išties kupina paslapčių.

Kai 1971 metų lapkritį kosminis zondas „Mariner 9“ įskriejo į orbitą aplink Marsą, Kalifornijos valdymo centre ši žinia buvo sutikta džiaugsmingomis ovacijomis. Zondas keliavo šešis mėnesius ir buvo pirmas dirbtinis aparatas, įskriejęs į Marso orbitą. Po mėnesio džiaugsmą pakeitė liūdesys. Marse prasidėjo didžiausia kada nors stebėta dulkių audra, todėl kameros tematė vientisą dulkių skraistę.

Gruodžio mėnesį audra pradėjo rimti ir pasirodė keturios tamsios dėmės. Atmosfera pamažu praskaidrėjo. Mokslininkai suprato, ką matą: tamsios dėmės buvo keturi milžiniški krateriai keturių 20 km aukščio ugnikalnių viršūnėse. Kaip vėliau pasakė vienas iš mokslininkų, šis atradimas buvo viena iš tų „Tai bent!“ akimirkų tyrinėtojų darbe. Per vieną mirksnį pasikeitė mūsų supratimas apie raudonąją planetą.

Per septynerius Marse praleistus metus marsaeigis „Opportunity“, be kitų dalykų, aptiko daug požymių, jog planetoje esama vandens. Per septynerius Marse praleistus metus marsaeigis „Opportunity“, be kitų dalykų, aptiko daug požymių, jog planetoje esama vandens. ,

Mokslininkai jau norėjo numoti į Marsą ranka

Po šešerių metų, 1965 metų vasarą, kosminiam zondui „Mariner 4“ praskrendant pro šalį, buvo gauti pirmieji vaizdai – 21 Marso nuotrauka stambiu planu. Deja, geriausi vaizdai visus nuvylė – juose tebuvo matyti krateriais nusėtas, į Mėnulį panašus pasaulis. „Mariner 4“ taip pat išmatavo, kad atmosferos tankis yra 100 kartų mažesnis nei Žemės. Marsas atrodė nuobodus ir vargu ar vertas nuodugniau tyrinėti. Jis nėmaž nepriminė planetos, žinomos iš fantastinių filmų ir romanų. Nuotraukose nebuvo regėti jokių žūvančio pasaulio pėdsakų, jokių didelių kanalų, kuriais sena civilizacija būtų bandžiusi nukreipti paskutinį vandenį iš apledėjusių ašigalių į karštesnes dykumas. Nebuvo nė ženklo gyvybės, nė ženklo bent kiek dėmesio vertų geologinių reiškinių.

Kai „Mariner 6“ ir „Mariner 7“ 1969 metais iš esmės patvirtino šį įspūdį,  lengvai galėjo ateiti Marso tyrinėjimo pabaiga. Laimė, NASA rengėsi paleisti kitus du zondus – „Mariner 8“ ir „Mariner 9“, tad planų nebuvo verta atsisakyti. Deja, „Mariner 8“ savo dienas baigė Atlanto vandenyno dugne, ir ne kas kita, o „Mariner 9“ parodė, kaip atsargiai reikia vertinti planetą vos kelis kartus praskridus arti.

Keturi dideli ugnikalniai buvo tik pradžia. Greitai atsiskleidė daugiau kraštovaizdžio, ypač milžiniškas palei pusiaują besidriekiantis keturių tūkstančių kilometrų ilgio kanjonas. Šiandien kanjonas vadinamas „Valles Marineris“, „Mariner“ zondų garbei. Kanjonas jau buvo žinomas, bet jo mastai nustebino.

Į veidą panašus kalnų masyvas pakurstė mitus apie išnykusią civilizaciją. Tačiau išsamesni vaizdai atskleidė, kad tai tebuvo optinė apgaulė. Į veidą panašus kalnų masyvas pakurstė mitus apie išnykusią civilizaciją. Tačiau išsamesni vaizdai atskleidė, kad tai tebuvo optinė apgaulė.,

Kitas atradimas apstulbino dar labiau. Per visą kraštovaizdį driekėsi senos, seniai išdžiūvusių upių vagos. Marso atmosferos slėgis per žemas, kad vanduo galėtų laisvai tekėti paviršiumi – vadinasi, kadaise Marse turėjo būti tankesnė atmosfera ir šiltesnis klimatas. Mokslininkai turėjo tai pripažinti, nors pabrėžė, kad gyvybės planetoje nėra veikiausiai jau keletą milijardų metų. Vis dėlto, matyt, ir šį kartą jie buvo neteisūs, nes po daugelio metų naujos kosminių zondų kartos atsiųsti vaizdai privertė suabejoti ir šia teorija.

Dvi labai skirtingos hemisferos

1972 metais mokslininkai galėjo sukurti pirmąjį Marso gaublį, kuris irgi byloja apie tai, kaip neteisingai buvo įvertinta planeta remiantis vien pirmosiomis nuotraukomis. „Mariner 4“, „Mariner 6“ ir „Mariner 7“ daugiausia fotografavo pietinę hemisferą, bet, kai buvo sudarytas viso Marso žemėlapis, paaiškėjo, kad labai smarkiai skiriasi krateriais nusėtas Pietų pusrutulio peizažas ir geologine prasme daug įdomesnė Šiaurės hemisfera, kurioje vyrauja dideli ugnikalniai, kanjonai ir sustingusios lavos lygumos. Tai būtų tas pats, kaip vertinti Žemės rutulį vien pagal bekraštes Azijos platybes nemačius Ramiojo vandenyno pakrančių.

Amerikiečiams XX a. aštuntąjį dešimtmetį gana neblogai sekėsi tyrinėti Marsą, Sovietų Sąjunga čia negalėjo pasigirti dideliais laimėjimais. Septintąjį dešimtmetį žlugo kelios sovietų kosminių zondų ekspedicijos, o sėkmingi iš dalies buvo tik 1971-ieji. 1971–1973 metais į Marsą atskrido šeši sovietiniai kosminiai zondai, bet rezultatai buvo menki. „Mars 3“ ir „Mars 6“ nuleido zondus planetoje, bet jie neveikė, o kiti zondai į Žemę nusiuntė vos kelis vaizdus ir šiek tiek informacijos.

Taigi nenuostabu, kad būtent amerikiečiai pirmavo Marso tyrinėjimų srityje. Tuo metu, kai buvo lenktyniaujama, kas pirmieji išsilaipins Mėnulyje, ir iškart po to kosmoso tyrinėjimai sulaukė didelio susidomėjimo. Taigi NASA agentūrai nebuvo sudėtinga finansuoti du labai pažangius ir brangius zondus, turinčius nusileisti Marse ir visų pirma ieškoti gyvybės ženklų – ypač gavus duomenų iš „Mariner 9“, jie rodė, kad anksčiau planetoje buvo drėgna ir šilta.

Prieštaringas biologinis eksperimentas

Du zondus, pavadintus „Viking 1“ ir „Viking 2“, sudarė aplink Marsą skriejantis dirbtinis palydovas ir nusileidimo aparatas. 1976 metais „Viking 1“ ir „Viking 2“ sėkmingai nusileido ir vykdė eksperimentus, bet, užuot atskleidę gyvybės paslaptį, patys paliko iki šiol neįmintą mįslę.

„Viking 1“ ir „Viking 2“ gabenosi biologines laboratorijas, jos turėjo tirti paviršių ir ieškoti gyvų  organizmų pėdsakų. Buvo remiamasi prielaida, kad organizmai Marse, gaudami maisto ir saulės šviesos, turėtų elgtis panašiai kaip ir Žemėje. Laboratorija atliko tris skirtingus eksperimentus, įdomiausias iš jų buvo pavadintas žymėtuoju šalinimu (angl. labelled release). Pagrindinė idėja buvo tokia: šlakstyti Marso medžiagos mėginį maistingu skysčiu, turinčiu radioaktyviosios anglies 14. Vėliau Geigerio skaitikliu matuoti, ar ore virš mėginio išsiskiria šio anglies izotopo. Jo aptikus, būtų įrodyta, kad mėginyje yra mikroorganizmų, kurie sugėrė anglį 14 ir išskyrė ją anglies dvideginio, anglies monoksido arba metano pavidalu. Eksperimentas pavyko abiejuose zonduose  – ir „Viking 1“, ir „Viking 2“. Kai mėginiai buvo pakaitinti iki 160 laipsnių, anglis liovėsi skyrusis  veikiausiai todėl, kad karštyje mikroorganizmai žuvo.

Vis dėlto vėliau NASA paskelbė, kad Marse nėra jokių gyvybės formų – visų pirma todėl, kad zondai nesugebėjo rasti organinių medžiagų pėdsakų pačiame paviršiuje. Vėliau ši išvada sukėlė abejonių, ypač daktarui Gilbertui Levinui, kuris buvo atsakingas už žymėtojo šalinimo eksperimentą. Levinas pabrėžia, kad „Viking“ matavimo prietaisai gali aptikti organinių medžiagų tik tada, kai mikroorganizmų yra milijonai, o žymėtojo šalinimo metodu galima pastebėti vos penkiasdešimties mikrobų veiklą. Be to, Gilbertas Levinas teigia įrodęs, kad radioaktyviosios dujos išsiskiria cirkadiniu ritmu, jis mano, kad tai ne cheminės, o biologinės veiklos požymis. Apie tai tebesiginčijama ir šiandien, praėjus 35 metams po „Viking“ nusileidimo – taigi mes vis dar negalime atsakyti į klausimą, ar Marse esama gyvybės.

Kitas tyrimo etapas prasidėjo 1997 metais, kai planetoje nusileido pirmasis miniatiūrinis marsaeigis „Sojourner“. „Sojourner“ buvo viso labo batų dėželės dydžio ir toli nenukeliavo – tačiau pirmą kartą per dvidešimt metų Marso kraštovaizdį buvo galima išvysti tarsi žmogaus, stovinčio ant Marso paviršiaus, akimis. Ir tai buvo tik pradžia. Kitais metais, pernelyg negarsinami, Marsą pasiekė tokie kosminiai zondai kaip „Mars Global Surveyor“, „Mars Odyssey“, „Mars Express“ ir didysis „Mars Reconnaissance Orbiter“. Jų užfiksuoti vaizdai buvo dešimt kartų ryškesni už „Mariner 9“ ir „Viking“ nuotraukas – taigi mūsų supratimas pasikeitė dar kartą.

Nuotraukose matyti uolienų telkiniai

„Mariner 9“ ir „Viking“ fotografavo kraterius, ugnikalnius ir senas upių vagas, o štai naujų kosminių zondų siųstuose vaizduose daugelyje vietų matyti susisluoksniavę telkiniai, slūgsantys, pavyzdžiui, milžiniškų kanjonų sienose ir kraterių kraštuose Pietų pusrutulio kraštovaizdyje. Dažnai galima atskirti kelis šimtus sluoksnių, o tai reiškia, kad Marso istorijoje kadaise vanduo atliko labai svarbų vaidmenį. Žemėje esama daug uolienų sluoksnių pavyzdžių. Geologai juos vadina nuosėdų telkiniais, jie susiformavo būtent jūros vandenyje.

Vieną naujausių tokių telkinių 2010 metų vasario mėnesį nufotografavo „Mars Reconnaissance Orbiter“. Labai ryškiose Gale’o kraterio nuotraukose aiškiau nei bet kada anksčiau matyti sluoksniai. Tai lyg Marso istorijos pjūvis: apačioje yra molio mineralų klodų, jie gali susiformuoti tik tuomet, kai yra tekančio vandens. Šiek tiek aukščiau kraterio sienoje pastebimi sluoksniai, kuriuose sulfatai susimaišę su moliu. Sulfatai susiformuoja drėgmės sąlygomis, o sulfato sluoksniai susidaro vandeniui garuojant. Viršuje slūgso daug sluoksnių, neturinčių ženklų, tai rodo, kad jie susiformavo veikiami drėgmės. Kraterio siena yra dvigubai aukštesnė už Didžiojo Kanjono sieną, tik ne tokia stati, o sluoksniai liudija apie tai, kad planeta lėtai džiūvo.

Aiškėja, kad vanduo yra negiliai

Kitas svarbus atradimas byloja, kad Marsas galbūt nėra visiškai išdžiūvęs: daugelyje vietų ant kraterio sienos matyti vadinamųjų griovų. Akivaizdu, kad kažkas tekėjo iš kraterio sienos ir išrausė griovą nuo pat viršaus iki apačios.

„Phoenix“ nusileidžia netoli šiaurės ašigalio ir šešis mėnesius, iki žiemos, siunčia į Žemę nuotraukas. Tuo pačiu metu, naudodamas itin lankstų automatinį kaušą, zondas tyrinėja dirvožemį ir vos kelių centimetrų gylyje aptinka ledo. „Phoenix“ nusileidžia netoli šiaurės ašigalio ir šešis mėnesius, iki žiemos, siunčia į Žemę nuotraukas. Tuo pačiu metu, naudodamas itin lankstų automatinį kaušą, zondas tyrinėja dirvožemį ir vos kelių centimetrų gylyje aptinka ledo.,

Tokių griovų galima pamatyti ir Žemėje, ir mes žinome, kad jas suformavo vanduo. Marse atmosferos slėgis ir temperatūra yra per žemi, kad vanduo galėtų laisvai tekėti paviršiumi. Tačiau esama hipotezės, kad šaltas vandens ir įvairių druskų mišinys galėjo likti skysto pavidalo pakankamai ilgai, kad prieš išgaruodamas išgraužtų griovą. Šiaip ar taip, didelis griovų skaičius rodo, kad negiliai po paviršiumi turi būti daug ledo arba vandens ir retkarčiais jie gali pasirodyti. Iš tiesų, procesas turbūt tebevyksta. Iš savo orbitos „Mars Global Surveyor“ zondas nufotografavo griovų, kurių prieš kelerius metus ten tikrai nebuvo. Marsas gerai slepia savo vandenį, bet, atrodo, jis niekur nedingo.

Kad įsitikintumėme, reikia leistis į paviršių. Septynerius metus marsaeigiai „Spirit“ ir „Opportunity“ keliauja iš vietos į vietą ir randa daug vandens buvimo požymių. Pavyzdžiui, „Opportunity“ rado ženklų, kad Meridiano lygumoje kadaise būta sūrių ežerų. Kai kuriose vietose aptikta ir nežymių bangavimo pėdsakų. „Opportunity“ giminingas marsaeigis „Spirit“ buvo nuleistas į Gusevo kraterį, nes buvo nustatyta, kad kadaise šis krateris buvo sklidinas vandens. „Spirit“ ištisus mėnesius klajojo po sausą ugnikalnio uolieną, kol galų gale aukštumoje rado kadaise buvusio vandens ženklų – laimė, šį atradimą jis spėjo padaryti prieš amžiams įstrigdamas smėlio kalvoje.

Vandens intensyviai ieškoma, žinoma, todėl, kad, daugumos mokslininkų manymu, vanduo yra būtina gyvybės egzistavimo sąlyga. Vis dėlto „Spirit“ ir „Opportunity“ uždavinys nėra ieškoti gyvybės. Šio tikslo sieks kitas didelis marsaeigis „Curiosity“, į Marsą jis atskris 2012 metais. Jo paskirtis bus ieškoti mikroorganizmų – kaip ir „Viking“ kosminių zondų. Kadangi šis marsaeigis sukonstruotas taip, kad galėtų įveiki didelius atstumus, jis turi geras galimybes aptikti gyvybę – jei, žinoma, jos ten esama.

Vienas iš metodų yra tirti metaną, jo šiek tiek randama Marse. Metano dujas išskiria  mikroorganizmai, todėl 2003 metais aptiktas metanas buvo labai reikšmingas atradimas biologams. Metano gali susidaryti ir vykstant geologiniams procesams, pavyzdžiui, išsiveržiant ugnikalniui, todėl svarbu išsiaiškinti metano šaltinį. Tirdamas šias dujas, „Curiosity“, be kitų dalykų, ieškos jose ryšių tarp skirtingų anglies izotopų . Biologinės kilmės metane turėtų būti daug lengvų anglies 12 izotopų.

„Curiosity“ dirbs ne vienas. Marsėlapyje reikės tiksliai pažymėti tas vietas, kuriose išsiskiria metano dujų, todėl NASA ir Europos kosmoso agentūra 2016 metais paleis naują kosminį zondą, įspūdingai pavadintą „ExoMars Trace Gas Orbiter“ (TGO). TGO statys Europos šalys, o paleistas jis bus iš Jungtinių Valstijų.

2018 metais bus paleisti dar du marsaeigiai. Jie ne tik bus aprūpinti, kaip ir „Curiosity“, specialia gyvybės paieškoms skirta įranga, bet ir galės gręžti gruntą, imti bei tirti jo mėginius. Jei Marse esama gyvybės, didesnė tikimybė jos rasti yra negiliai po paviršiumi, kur nepasiekia ultravioletiniai spinduliai ir nėra tokių temperatūros kontrastų.

Nors dedama daug pastangų, vargu ar pavyks vienareikšmiškai atsakyti į klausimą, ar Marse yra gyvybės. Praeities patirtis rodo, kad zondų stebėjimus interpretuoja mokslininkai Žemėje, tad dėl jų kyla diskusijų. Todėl tiksliai atsakyti galima tik žengus kitą žingsnį – į raudonąją planetą nusiuntus žmonių.

2013.03.11, 09:37
I literally jumped out of my chair and dacend after reading this!

Pagal naują teoriją, branduolį suformavo geležis.