Atskirti nuo pasaulio, turėjome pasirengti

Nuo XX amžiaus septintojo dešimtmečio, rengdamiesi žmogaus kelionėms į Marsą, mokslininkai atliko daugybę eksperimentų imituodami sunkias būsimų astronautų skrydžio sąlygas. Tai buvo išties sunkūs išbandymai, pavyzdžiui, eksperimento dalyviams teko gyventi uždaroje ankštoje kelių kvadratinių metrų ploto plieno kameroje negaunant pakankamai vandens, maisto ir deguonies.

Mokslininkai, stebėję daugelį mėnesių atskirtus nuo pasaulio bandymo dalyvius, sukaupė labai vertingų duomenų apie tai, kaip ateities astronautai jausis tikroje ekspedicijoje, gyvendami ankštoje erdvėlaivio kabinoje ir neturėdami galimybių sulaukti pagalbos iš Žemės.

Daugiau nei prieš 100 metų rusų mokslininkas Konstantinas Ciolkovskis svajojo apie kitų planetų kolonizavimą, yra rašęs apie tai keliose knygose. K. Ciolkovskis laikomas vienu iš kosmoso eros pradininkų, jis buvo įsitikinęs, kad pirmoji žmogaus stotelė keliaujant į kosmosą turi būti Marsas, o ne Mėnulis. Ši idėja vėliau įkvėpė ne tik Rusijos, bet ir kitų šalių ištisas mokslininkų kartas. XX amžiaus septintąjį dešimtmetį  buvo pradėta nemažai eksperimentų, kurių tikslas buvo kaupti žinias, reikalingas kelionei į raudonąją planetą. Tokie eksperimentai vykdomi ir šiandien. Vienas iš jų – izoliacijos eksperimentas „Mars500“, atliekamas dideliame komplekse Maskvoje.

Pirmą kartą erdvėlaivio sąlygos buvo imituotos prieš 50 metų Sibire. Krasnojarsko biologijos institute eksponuojamos nespalvotos nuotraukos pasakoja apie tai, kokių stulbinamų rezultatų buvo pasiekta septintajame dešimtmetyje 300 m2 ploto kelionės į Marsą imitatoriuje „Bios-3“. Dabar imitatorius stūkso aprūdijęs, o įspėjimai apie draudimą fotografuoti seniai nebegalioja. Nuotraukose matyti išvargę, bet laimingi eksperimento dalyviai, po ilgo įkalinimo pasitinkami su puokštėmis gėlių.

1967 metais trys rusai dalyvavo eksperimente –metus jie turėjo praleisti visiškai izoliuoti. Norėdami sužinoti, kaip reaguotų tiriamieji, eksperimento rengėjai net buvo sumanę pakelti hermetiškos kameros oro temperatūrą iki žmogui sunkiai ištveriamos. 1967 metais trys rusai dalyvavo eksperimente –metus jie turėjo praleisti visiškai izoliuoti. Norėdami sužinoti, kaip reaguotų tiriamieji, eksperimento rengėjai net buvo sumanę pakelti hermetiškos kameros oro temperatūrą iki žmogui sunkiai ištveriamos.,

„Bios-3“ – rusų mokslininkų idėja sukurti sudėtingą, į Žemę panašią ekosistemą, kurios visiškai nereikėtų palaikyti iš išorės, o vėliau tokį modelį pritaikyti kuriant ekosistemas erdvėlaiviuose ir kosminėse stotyse. Šis mokslinis projektas buvo visiškai slaptas ir  pareikalavo ne mažiau išteklių negu visuomenei kur kas labiau žinoma Mėnulio programa.

Žinios, kurias rusams pavyko sukaupti atliekant šį eksperimentą, buvo išties didelis žingsnis kosmoso užkariavimo idėjos įgyvendinimo link. Sovietų Sąjungos kosmoso tyrimų vadovai jau 1959 metais buvo suplanavę 1971 metų birželio aštuntąją į Marsą paleisti erdvėlaivį TMK-1 su trijų astronautų įgula. Sovietų Sąjunga ketino įkurdinti koloniją Marse ir įrengti kosminių stočių visoje Saulės sistemoje. Vėliau net buvo paskelbtos į Marsą skrisiančių trijų astronautų pavardės. Tačiau visi šie planai liko neįgyvendinti, nes trūko svarbiausio dalyko – lėšų.

Rusų mokslininkas Jevgenijus Šepelevas tapo pirmuoju izoliacijos eksperimento dalyviu – 1961 metais jis 24 valandas praleido uždarytas biologinėje sistemoje, kurioje chlorella dumbliai versdavo mokslininko iškvepiamo oro azotą deguonimi. Šepelevas apskaičiavo,  kad vienam žmogui reikalingam deguonies kiekiui pagaminti užtenka aštuonių kvadratinių metrų chlorella dumblių ploto. Mokslininkas ištverė parą trukusį eksperimentą – kai jis baigėsi, atvėrus plienines kameros duris tvokstelėjo labai blogas oras.

Septintajame dešimtmetyje SSRS mokslininkai tobulino Marso sąlygų imitatorių „Bios-3“. Jame pavyko įdiegti sistemą, gaminančią ir perdirbančią iki 85 procentų vandens, reikalingo trims asmenims. Į ciklą pavyko įtraukti ir kai kuriuos valgomuosius augalus, taigi eksperimento dalyviai galėjo patys augintis maistinių kultūrų. Sibiro eksperimentai kulminaciją pasiekė 1972 metais, kai trys eksperimento dalyviai – du vyrai ir viena moteris – atskirti nuo pasaulio praleido 180 dienas. Per šį laiką iš sėklos, atsitiktinai patekusios į eksperimento patalpą, išaugo gražus ir stiprus beržas. Rusai buvo sužavėti, kaip sparčiai suvešėjo medis po dirbtine saule. Po eksperimento mokslininkai beržą nukirto ir kamieną išsaugojo kaip suvenyrą.

Augalai ir gyvūnai sumažina stresą

Remdamiesi šio ir daugelio kitų eksperimentų rezultatais, rusų mokslininkai padarė išvadas, kad žmonės ne tik geriau jaučiasi šalia augalų (nes ir vieni, ir kiti gyvena bendroje ekosistemoje), bet yra ir psichologiškai susiję su augalais. Augalai slopina negatyvius jausmus, pavyzdžiui, neapykantą ir pyktį. Tokį pat poveikį žmogui daro ir gyvūnai. Vykstant eksperimentams pasitaikydavo, kad į patalpas patekdavo neprašytų svečių, pavyzdžiui, kartą į kambarį, kuriame gyveno trys dalyviai, įskrido musė.

Vyrai elgėsi su ja kaip su garbingiausiu svečiu – musė paįvairino jų nuobodžią kasdienybę. Arba kartą į hermetišką kamerą įsmuko tarakonas. Vienas iš eksperimento dalyvių rūpinosi juo, šerdavo jį. Panašia patirtimi galėtų pasidalyti ir kosminės stoties „Mir“ astronautai. Rusų įgula vos neapsiverkė, kai suprato, jog teksią nužudyti kosminėje stotyje gabentus kelis paukščius, kuriems niekaip nepavyko priprasti prie nesvarumo erdvėlaivyje.

Rusų psichologai reiškinį, kai nuo pasaulio izoliuoti žmonės labai rūpinasi augalais ar gyvūnais, vadina „atviru nervu“. Kai izoliuoti žmonės patiria stiprų stresą, jie nesugeba valdyti savo emocijų, kaip kad valdytų įprastomis sąlygomis, todėl  ima perdėtai rūpintis gyvūnais ir augalais, nes šie primena pasaulį, kuriame jie gyveno.

Pasibaigus eksperimentui, Marso erdvėlaivio imitatoriuje gyvenę dalyviai taip pat prisipažino, kad jiems labiausiai stigę banalių kasdienių dalykų: vėjo, temperatūros kaitos, gamtos garsų, gyvūnų, augalų, paukščių – viso to, ko žmogus dar negali sukurti.

Tuo metu, kai vyko eksperimentas Sibire, izoliacijos eksperimentai buvo atliekami ir Maskvoje. Svarbiausias iš jų prasidėjo 1967 metų kovo 5 dieną. Trys vyrai buvo įkurdinti 12 m2 ploto plieninėje hermetiškoje kameroje. Ši kamera imitavo kapsulę, kokia pagal planus turėjo būti paleista į kosmosą 1971 metais. Germanui Manovcevui, grupės vadovui, šis bandymas toli gražu nebuvo malonumas. Pavyzdžiui, eksperimento komplekso mokslininkai galėjo kameroje bet kada smarkiai padidinti oro temperatūrą arba sumažinti deguonies koncentraciją, kad galėtų stebėti, kaip tokie pokyčiai paveiks eksperimento dalyvių atmintį arba gebėjimą bendradarbiauti. Eksperimento dalyviams stigo skysčių, kartais jie ištrokšdavo tiek, kad slapta gerdavo vandenį iš klozeto bakelio. Eksperimento rengėjai nepaisė net to, jog vieno iš dalyvių žmona laukėsi, ir jai net nebuvo pranešta, kada jos vyras galės grįžti namo.

Tyrimo tikslas buvo sužinoti, kaip žmonės reaguoja į  didelį stresą sukeliančias situacijas žinodami, kad neturi galimybės nei jų išvengti, nei sulaukti pagalbos iš išorės. Rusų mokslininkai priėjo išvadą kad fiziškai tokias sąlygas ištverti įmanoma, tačiau žmonėms labai trūksta įprasto kasdienio gyvenimo: staigmenų, švenčių, reikšmingų įvykių laukimo. Izoliuotam laikas tampa abstraktus, dienos suvienodėja. 1967 metų eksperimentas patvirtino, kad netekę privatumo žmonės tampa dirglūs. Pusė 12 m2 hermetiškos kameros ploto buvo užgriozdinta įvairiais įrenginiais, o likusioje erdvėje gyvenę tyrimo dalyviai buvo visą parą stebimi kameromis. Kad kvėpuotų vienodu oru, jie turėdavo kas dešimt dienų pasikeisti gultais. Apsikeitimas gultais iš esmės tebuvo vienintelis jų nuobodžios kasdienybės paįvairinimas.

„Biosferoje 2“ suprojektuota daugybė skirtingų biotopų, tarp jų – net jūros ekosistema. Eksperimento rengėjai siekė, kad aplinka būtų kuo panašesnė į Žemės. „Biosferoje 2“ suprojektuota daugybė skirtingų biotopų, tarp jų – net jūros ekosistema. Eksperimento rengėjai siekė, kad aplinka būtų kuo panašesnė į Žemės.,

Aplinkosaugos šalininkai sukūrė savo įrenginį

Rusų mokslininkai eksperimentavo su uždaromis biologinėmis sistemomis. JAV mokslininkai panašiais tyrimais domėjosi mažiau, nes bandymai su žmonėmis prieštaravo amerikiečių gyvenimo filosofijai ir požiūriui asmenį –leisti dalyvauti žmonėms tokiuose eksperimentuose jiems neatrodė garbinga. Be to, bandymai atrodė per ilgi ir neverti aukotis. Tačiau JAV mokslininkai mielai vykdydavo pavienius tyrimus, susijusius su konkrečiais tikslais, pavyzdžiui, kaip nuskristi į Mėnulį per palyginti trumpą laiką.

Nenuostabu, kad uždarų sistemų idėja JAV pasiekė per alternatyvios gyvenimo filosofijos šalininkus – kolektyvistus.

Devintojo dešimtmečio viduryje grupė kolektyvistų lankydamasi Maskvoje išgirdo apie SSRS atliekamus uždarų sistemų eksperimentus. Grįžę į JAV jie įsigijo didelį žemės sklypą dykumoje į šiaurę nuo Tusono, Arizonos valstijoje, išsirūpino naftos magnato, milijardieriaus Edo Basso paramą  ir per trejus metus įsigytame sklype pastatė milžinišką 12 700 m2 ploto stiklinę piramidę „Biosferą 2“. Joje buvo sudarytos sąlygos žemdirbystei ir sukurta ypatinga ekosistema – su jūra, koralų rifu, pelke, kriokliu, atogrąžų mišku, savana ir dykuma. Projekto idėja buvo įspūdinga, kaip ir pati konstrukcija. Aštuoni žmonės, versdamiesi visiškai savarankiškai, turėjo praleisti dvejus metus šioje ekosistemoje kartu su 3 tūkstančiais įvairių gyvūnų ir augalų rūšių. Eksperimento dalyviai turėjo pasirūpinti viskuo, jiems teko net spręsti problemą, ką daryti su žmonių išmatomis.

Idėją įgyvendinti pasirodė sunkiau negu manyta. Sunkiausiai „Biosferos 2“ grupei sekėsi sukurti ir išlaikyti pusiausvyrą tarp ekosistemos vabzdžių ir augalų. Pavyzdžiui, erkės, paprastai kenkiančios tik arbatmedžiams, sunaikino bulves; piramidėje šios erkės neturėjo natūralių priešų. Taip pat vos prasidėjus eksperimentui paaiškėjo, kad norint pakankamai apsirūpinti maistu, teks dirbti visą parą. Ekosistema būtų galėjusi išmaitinti daugiausia septynis žmones.

Trūkstant maisto, bandymo dalyviai ėmė pyktis. Keli ėmė svarstyti, ar žmonių marinimas badu apskritai turi mokslinės vertės? Padėtis dar labiau pablogėjo, kai ekosistemoje dėl nesandarios betono konstrukcijos sumažėjo deguonies koncentracija – nuo normalios 21 procento iki 14 procentų. Kilo grėsmė, kad projektas žlugs, nes dalyviai visiškai neturėjo jėgų, kad pasigamintų pakankamai maisto. Apskaičiuota, jog eksperimento dalyviai neteko tiek svorio, kad vėliau galėjo patirti rimtų sveikatos sutrikimų.

Eksperimento rengėjai nusprendė tiekti ekosistemai deguonį iš išorės. Kai kurių tyrimo dalyvių manymu, šis sprendimas buvo moksliškai nepagrįstas, nes Marse nebūtų jokios galimybės tiekti ekosistemai deguonies.

Projektą užsipuolė ir JAV spauda, nors iš pradžių jį liaupsino ir palaikė. Eksperimento dalyvius žurnalistai išvadino hipiais ir bedvasiais ekstremistais.

Nepaisant visko, eksperimentas tęsėsi. Ekosistema gavo deguonies injekciją, o žmonės maistui po truputį išskerdė didžiausius ekosistemoje gyvenusius gyvūnus, kurių, ypač kiaulių, šėrimo sąnaudos buvo didesnės už gaunamą naudą. Šis ir kiti eksperimentai parodė, kad į Marsą gabentis gyvūnų maistui vargu ar pavyks ir pirmieji tokių ekspedicijų astronautai veikiausiai bus vegetarai. Bendri sunkumai vis dėlto nesuvienijo dalyvių, jie ėmė nesutarti. Praėjus vos pusei metų aštuonių žmonių kolektyvas suskilo į dvi konkuruojančias grupes: vieni manė, kad eksperimentas prieštarauja sveikam protui, todėl galima laužyti nustatytas taisykles, o kiti liko įsitikinę, kad reikia užbaigti pradėtą darbą.

Eksperimentui pasibaigus, Vakarų mokslininkai jį įvertino kaip visišką nesėkmę. Mokslininkai abejojo, ar tikrovėje, t. y. realioje Marso bazėje, grupė būtų galėjusi išspręsti kilusias sudėtingas problemas. Kita vertus, eksperimento sumanytojai teigia įrodę stresą patiriančių žmonių gebėjimą improvizuoti. Mokslininkų nuomone, vykstant eksperimentui sukurtos sąlygos – nuolatinės pastangos prasimanyti maisto ir kova dėl išlikimo – puikiai atitinka aplinkybes, su kuriomis veikiausiai susidurtų pirmieji Marso bazės kūrėjai. Galiausiai eksperimento vykdytojai pabrėžia, kad padarytos klaidos daug ko išmokė ir padėjo įgyti naudingos patirties.

Šeši "Mars500" tyrimo dalyviai turi ir fizinėms treniruotėms skirtas patalpas. Kasdienės treniruotės bus ypač svarbios vykstant tikrajai Marso ekspedicijai. Šeši "Mars500" tyrimo dalyviai turi ir fizinėms treniruotėms skirtas patalpas. Kasdienės treniruotės bus ypač svarbios vykstant tikrajai Marso ekspedicijai.,

Skirtingos tautybės lemia nesutarimus

O štai rusai niekada nesvarstė „Biosferos 2“ prasmingumo. Priešingai, projektas sulaukė didelio rusų susidomėjimo ir net pagarbos. Šaltojo karo metais „Bios-3“ ir „Biosferos 2“ dalyviai surengė susitikimą ir kurį laiką net aktyviai kartu siekė bendrų mokslinių tikslų. Jei pavartytume tais laikais SSRS mokslo tyrimų centro leistas apžvalgas, jose išvystumėme fotografijas, įamžinusias „Bios-3“ vadovo Josefo Gitelsono ir dumblių deguonies eksperimente dalyvavusio rusų mokslininko Jevgenijaus Šepelevo apsilankymą imitatoriuje „Biosfera 2“.

Nenuostabu, kad būtent Rusijoje Marso ekspedicijos imitatoriuje vykdomas ir naujausias izoliacijos eksperimentas. „Mars500“ projekte dalyvauja šeši žmonės, atskirti nuo pasaulio, jie praleis 520 dienų. Vykdydami projektą bendradarbiauja Rusijos ir Europos kosmoso agentūros (ESA) mokslininkai. Tyrimas prasidėjo 2010 metų vasarą  ir tęsis iki 2011 metų rudens. Eksperimento sąlygos turėtų būti kuo tikroviškesnės, pavyzdžiui, palaipsniui mažinamas dalyvių ir valdymo centro bendravimas, nes kaip tik taip būtų tikroje Marso ekspedicijoje. Net eksperimento trukmė atitinka tikros ekspedicijos trukmę. 520 dienų – tiek mažiausiai užtruktų nukeliauti į Marsą ir sugrįžti trumpiausiu maršrutu. Į eksperimentą įtrauktas ir 30 dienų laikotarpis, kai dalyviai turės dirbti Marso paviršiaus sąlygomis, imti mėginius ir atlikti tam tikrus bandymus.

Mokslininkai 2009 metai vykdė bandomąjį projektą – prancūzas, vokietis ir keturi rusai 105 dienas gyveno izoliuoti Marso ekspedicijos imitatoriuje. Šio projekto tikslas buvo atlikti įvairius medicininius tyrimus.

Eksperimentų rengėjų nuomone, į bandymus būtina įtraukti kelių tautybių dalyvius. Daugybė faktų rodo, jog vienos tautybės įgulai įgyvendinti Marso misiją būtų per sudėtinga ir finansiniu, ir technologiniu, ir praktiniu požiūriu. Tačiau sprendimas dėl įgulos narių tautybių ir yra potenciali problema. „Mars500“ pirmtako rezultatai rodo, kad neišvengiami kultūriniai įgulos narių skirtumai gali tapti bene didžiausiu ekspedicijos rūpesčiu. Marso ekspedicijos imitatoriaus projekto dalyviai buvo suskirstyti į dvi grupes – rusų ir vakariečių. Abi grupės atskirai dirbo puikiai ir nepriekaištingai atliko visas užduotis, tačiau bendros užduotys sekėsi kur kas sunkiau. Kartais vienos grupės nariai imdavo vadovauti, o kitos grupės nariai – vykdyti, ir susidarydavo nepageidautina hierarchija.

Siekdami išvengti tokių nesklandumų „Mars500“ eksperimento vykdytojai daug dėmesio skiria dalyvių bendravimui ir bendrai veiklai. Komandą sudaro šeši vyrai – trys rusai, prancūzas, kinas ir Italijoje gyvenantis kolumbietis. Gruodį komanda surengė linksmą Kalėdų šventę. Jos nariai taip pat nuolat stengiasi mokytis vieni iš kitų. Visos šios pastangos reikalingos, kad sudėtingomis aplinkybėmis žmonės išmoktų veikti išvien.

Nors nuo septintojo dešimtmečio įvyko milžiniškas technologijų šuolis, mokslininkai labai patobulino įvairias gyvybės palaikymo sistemas, kosmoso ekspedicijų rengėjai susiduria su tomis pačiomis problemomis kaip ir rusai kadaise, kai buvo ką tik pradėję ilgąją kelionę Marso link: silpnoji ekspedicijų į kosmosą grandis yra žmogus – esame pernelyg priklausomi nuo daugelio gyvenimo sąlygų.

Komentarai