Ekstremalios laboratorijos (II dalis)

Darbo sąlygos šiose laboratorijose visiškai kitokios negu įprastose darbo vietose.

Pasaulyje yra nemažai specializuotų laboratorijų, į kurias norintiems patekti mokslininkams dažnai tenka ilgokai  laukti savo eilės, nesvarbu, ką jie būtų nusprendę išbandyti – ypatingą saugumą, absoliučią ramybę, neįtikėtiną skaičiavimo spartą, ekstremalų atsiribojimą nuo pasaulio ar visiško nesvarumo būklę. Kviečiame kartu pakeliauti po pasaulį ir aplankyti ekstremaliausias darbo vietas pasaulyje.

NESTABILIAUSIA

Dirbtiniai žemės drebėjimai griauna pastatus

Darbą Europos žemės drebėjimų inžinerijos mokymo ir tyrimų centre (angl. European Centre for Training and Research in Earthqueake Engineering) Pavijoje (Italija) galima drąsiai vadinti darbu nestabiliose patalpose. Šioje laboratorijoje atliekami tyrimai, padedantys nustatyti pastatų atsparumą žemės drebėjimams. Ir tikrai neapsiribojama tik teorinėmis studijomis. Laboratorijoje ant milžiniškos plokštės statomi realaus dydžio pastatų modeliai, jie supurtomi ir stebimas „žemės drebėjimo“ poveikis. Milžiniška plokštė supurtoma taip, kad sukeltų smūgių stiprumas prilygsta tikrų žemės drebėjimų stiprumui.

Milžiniškos plokštės sukeliamų drebėjimų stiprumas prilygsta tikrų žemės drebėjimų stiprumui. Plokštė naudojama ir įvairių medžiagų atsparumui smūgiams nustatyti. Milžiniškos plokštės sukeliamų drebėjimų stiprumas prilygsta tikrų žemės drebėjimų stiprumui. Plokštė naudojama ir įvairių medžiagų atsparumui smūgiams nustatyti.,

Laboratorijoje galima išgauti drebėjimų, kurių stiprumas – iki 6 balų pagal Richterio skalę, t. y. šešis kartus didesnis už laisvojo kritimo pagreitį. Laboratorijai priklauso ir vienas didžiausių pasaulyje įrenginių, skirtų konstrukcijų įtempimo bandymams atlikti, todėl mokslininkai tiria ir kaupia žinias apie įvairių medžiagų atsparumą žemės drebėjimams. Pasaulyje yra ir daugiau tokio pobūdžio laboratorijų – panašios paskirties pastatų yra tuose pasaulio regionuose, kuriuose žemės drebėjimai ypač dažni, pavyzdžiui, Japonijoje.

RAMIAUSIA

Absoliuti ramybė visai izoliuotoje patalpoje

Nuo garso izoliuota patalpa, kurią Minesotos valstijoje (JAV) įrengė įmonė „Orfield Laboratories Inc.“, yra ramiausia vieta pasaulyje. Laboratorija įrengta didelės patalpos storomis sienomis viduje. Ši patalpa įrengta ant spyruoklių, jos saugo nuo įvairios vibracijos. Garsui nelaidžios patalpos viduje įmontuota šimtai net menkiausius garsus sugeriančių plokščių.

Garsui nelaidžios patalpos viduje įmontuota daugybė net menkiausius garsus sugeriančių plokščių. Garsui nelaidžios patalpos viduje įmontuota daugybė net menkiausius garsus sugeriančių plokščių.,

Vieninteliai garsai, kuriuos įmanoma išgirsti būnant šioje visiškai izoliuotoje nuo garso patalpoje, – joje esančio žmogaus kūno garsai, pavyzdžiui, labai aiškiai girdimas širdies plakimas. Garso spaudimo lygis čia žemesnis už girdimąjį. Aplinkos garsai šioje patalpoje sumažėja iki neigiamos -9,4 dBA vertės. Patalpa naudojama medžiagų ir įrenginių akustinių savybių tyrimams atlikti.

ŠIURPIAUSIA

Laboratorija atidaroma nelaimės vietoje

Sudužus lėktuvui ar įvykus panašiai nelaimei, teismo medicinos ekspertams tenka identifikuoti aukų kūnus. Tokią pačią užduotį ekspertai gauna, ir kai aptinkama masinė kapavietė.

Mobiliojoje laboratorijoje tiriami iš masinių kapaviečių surinkti nukentėjusiųjų palaikai. Mobiliojoje laboratorijoje tiriami iš masinių kapaviečių surinkti nukentėjusiųjų palaikai.,

Tokiais atvejais prie nelaimės vietos ar kapavietės atvyksta ir įsikuria mobiliosios laboratorijos, jose dirbantys teismo medicinos ekspertai surenka ir ištiria aukų palaikų likučius ir vėliau lygina juos su iš anksto žinomomis ypatingomis nukentėjusiųjų žymėmis. Bornmuto universitete (Jungtinė Karalystė) dėstomos netgi tam tikros disciplinos, jų tikslas – produktyviai tirti masines kapavietes.

LĖČIAUSIA

Lašas nukrito per aštuonerius metus

Kvinslando universiteto (Australija) profesorius Thomas Parnellas 1927 m. nusprendė ištirti, ar derva, susidedanti iš sunkiųjų anglies ir vandenilio junginių, yra skystis. Mokslininkas įdėjo nedidelį dervos kiekį į vamzdelį ir laukė, norėdamas pažiūrėti, ar iškris dervos lašelių. Jie iškrito, tačiau pirmasis lašas užfiksuotas tik po aštuonerių metų. Nuo to laiko iškrito dar septyni lašai. T. Parnellas mirė 1948 m., tačiau jo bandymus perėmė profesorius Johnas Mainstone`as. Atlikus šį tyrimą patvirtinta, kad derva yra skystis, nors ir mažai takus.

Nuotraukoje – profesorius Johnas Mainstone`as 1990 m., likus dvejiems metams iki aštuntojo lašo iškritimo. Nuotraukoje – profesorius Johnas Mainstone`as 1990 m., likus dvejiems metams iki aštuntojo lašo iškritimo.,

AUKŠČIAUSIA

Kvėpavimas tiriamas Himalajų kalnuose

Aukščiausios pasaulio viršukalnės Everesto papėdėje stovi Tarptautinės laboratorijos-observatorijos piramidė (angl. Pyramid International Laboratory Observatory). Himalajų kalnų sistemos viduryje 5050 m aukštyje pastatyta laboratorija yra aukščiausiai esanti pasaulio laboratorija. Joje telpa 20 žmonių.

Tarptautinės laboratorijos-observatorijos piramidė įrengta Himalajų kalnuose, Everesto kalno papėdėje. Tarptautinės laboratorijos-observatorijos piramidė įrengta Himalajų kalnuose, Everesto kalno papėdėje.,

Viso pasaulio mokslininkai laukia savo eilės, kad retame kalnų ore galėtų atlikti įvairius bandymus. Laboratorijoje tiriama, kaip retas oras dideliame aukštyje veikia žmogaus kvėpavimą. Šis tyrimas ateityje galbūt palengvins daugybės širdies ligomis sergančių žmonių gyvenimą.

PIEČIAUSIA

Ledo kubu pavadintos laboratorijos mokslininkai ieško supernovų pėdsakų

Visiškai neseniai pastatyta amerikiečių laboratorija „IceCube“ įrengta Pietų ašigalyje, prie mokslinės stoties, vadinamos Amundseno ir Skoto vardu. Joje dirbantys mokslininkai stebi labai energingus neutrinus, Žemę pasiekiančius iš kosmoso po reiškinių, susijusių su didelės energijos išsiskyrimu, pavyzdžiui, po žvaigždžių sprogimo arba gama spindulių žybsnių.

Pietų ašigalyje esančioje piečiausioje pasaulio laboratorijoje giliai į ledą įgręžti detektoriai aptinka neutrinus. Pietų ašigalyje esančioje piečiausioje pasaulio laboratorijoje giliai į ledą įgręžti detektoriai aptinka neutrinus.,

Dar nenustatyta, kad neutrinai sąveikautų su kokiomis nors medžiagomis, o jeigu taip ir būtų, mokslininkai tikisi galėsiantys tai užfiksuoti. 86 ilgi specialūs lynai su detektoriais nuleisti į lede pragręžtas ertmes. Ilgiausias lynas nuleistas į 2450 m gylį, taigi detektoriai visiškai apsaugoti nuo kosminės elektromagnetinės foninės spinduliuotės.

NESTABILIAUSIA

Tyrimas Tarptautinėje kosminėje stotyje

Į Žemės orbitą 1998 m. paleista Tarptautinė kosminė stotis (TKS) tapo pačia nestabiliausia pasaulio laboratorija. Stotis skrieja 28 000 km/val. greičiu 278–460 km aukštyje ir Žemės rutulį apskrieja per 91 minutę.

TKS yra ne tik nestabiliausia, bet ir greičiausia laboratorija – ji skrieja 28 000 km/val. greičiu. TKS yra ne tik nestabiliausia, bet ir greičiausia laboratorija – ji skrieja 28 000 km/val. greičiu.,

Besikeičiantys įvairiausių tautybių laboratorijos darbuotojai nesvarumo būseną išnaudoja įvairiems eksperimentams – cheminiams, fiziologiniams, ji puikiai tinka įvairioms medžiagoms tirti ir netgi daržovėms auginti. Laisvai skriejančios laboratorijos astronautai stotyje augina salotų, ridikėlių ir pupelių. Laboratorijoje taip pat tiriama įranga, ją vėliau planuojama naudoti misijose į Marsą arba Mėnulį.

2011.09.05, 02:12
Alright arihlgt alright that's exactly what I needed!