Didžiausios Žemės paslaptys

Žemė – geriausiai mums pažįstama planeta, tačiau ne viską apie ją žinome. Milžiniškas slėgis ir karštis neleidžia tyrinėti jos vidaus, o nuo gyvybės atsiradimo mus skiria ištisa amžinybė. Atskleidę Žemės paslaptis, mes geriau suprasime pasaulį, todėl geologai nenuleidžia rankų ir bando atsakyti į klausimus.

1 PASLAPTIS

Ar Žemė yra ypatinga planeta?

Žemė yra oazė Visatoje. Ji turi masę, atmosferą, vandenį ir pasižymi itin tinkama šviesa bei šiluma, o štai mūsų septynios artimiausios kaimynės yra negyvenamos – arba mirtinai šaltos, arba iki raudonumo įkaitusios. Bet ar Žemė vienintelė tokia? O gal esama į ją panašių planetų?

Geriausios mokslininkų teorijos

Šiandien mokslininkai jau turi nemažai žinių apie procesus, kurie laikui bėgant suformavo Žemę. Paviršutiniškai žvelgiant, tai visiškai paprasta uolinė planeta, besisukanti aplink žvaigždę – geltonąją nykštukę. Tačiau pastaraisiais metais paaiškėjo, kad visa virtinė nenuspėjamų įvykių ilgainiui sukūrė tinkamas sąlygas gyvybei.

Visų pirma, Žemė atsidūrė geroje padėtyje Saulės atžvilgiu, tad ir temperatūra joje buvo palanki. Be to, palyginti didelis palydovas stabilizavo Žemės sukimąsi, joje nusistovėjo palyginti pastovus klimatas, o didelis geležinis branduolys kūrė magnetinį lauką, apsaugantį nuo Saulės spinduliuotės. Galiausiai Žemėje atsirado daug vandens – nors paprastai vanduo yra labiau tikėtinas planetų sistemos pakraščiuose. Populiari teorija teigia, kad Žemę bombardavo ledo meteoritai. Naujausi kompiuteriniai modeliai rodo, kad Jupiteris ir Saturnas galėjo kartu svaidyti nedidelius kūnus į vidinių planetų pusę.

Kokie tolesni mokslininkų žingsniai?

Sunku nustatyti, kiek ypatinga yra Žemė, kol nežinome, kaip dažnai atsiranda į mūsiškę panašios planetų sistemos. Kaip tik šitai tiria Europos kosmoso teleskopas „Herschel“, veikiantis nuo 2009 metų gegužės mėnesio.

Kodėl tai svarbu?

Apie Žemės unikalumą svarbu žinoti, nes tuomet suvoksime, kiek pastangų reikės ieškant gyvybės kitose Visatos vietose.

Ar galima atskleisti paslaptį?

Mes turbūt niekada iki galo neatskleisime visų įvykių, kurie suformavo Žemę per 4,6 milijardo metų. Kita vertus, astronomai žino, ko ieškoti.

Žemę sudaro keli sluoksniai: plona išorinė pluta ir didelis vidinis branduolys. Paprastai pluta yra šalta, o branduolys šiltesnis, tačiau temperatūra ir slėgis smarkiai skiriasi. Žemę sudaro keli sluoksniai: plona išorinė pluta ir didelis vidinis branduolys. Paprastai pluta yra šalta, o branduolys šiltesnis, tačiau temperatūra ir slėgis smarkiai skiriasi.,

2 PASLAPTIS

Kas yra centre?

Žemės branduolį sudaro kietasis vidinis ir skystasis išoriniai branduoliai. Branduolys nulemia Žemės magnetinį lauką, taigi ir gyvybę. Bet kodėl Žemė turi tokį ypatingą branduolį?

Geriausios mokslininkų teorijos

Remdamiesi seisminiais duomenimis, chemijos teorijomis ir Žemės magnetinio lauko matavimais, mokslininkai padarė išvadą, kad branduolys sudaro pusę Žemės skersmens, o susideda jis daugiausia iš geležies ir nikelio. Mokslininkai žino ir tai, kad branduolį sudaro skirtingi sluoksniai, t. y. kietasis vidinis branduolys ir skystasis išorinis branduolys, jis sukuria Žemės magnetinį lauką.

Iš pradžių mokslininkai darė prielaidą, kad branduolys yra palyginti didelis todėl, kad Žemė jaunystėje susidūrė su kita planeta. Abi planetos turbūt buvo tokios pačios cheminės sudėties, bet susidūrimo metu elementai pasiskirstė nevienodai, ir, užuot grįžęs atgal į kosmosą, kitos planetos geležinis branduolys dėl savo didelio tankio nusėdo Žemės „dugne“. Šiandien mokslininkai gali labai tiksliai ištirti izotopų pasiskirstymą uolienoje ir įrodyti, kad cheminių savybių nukrypimai veikiau paneigia šią teoriją.

Iš pradžių branduolys veikiausiai buvo skysto pavidalo, tačiau jam vėstant geležis viduryje kristalizavosi ir sudarė  kietąjį vidinį branduolį, beje, jis auga iki šiol. Visai neseniai mokslininkai nustatė, kad branduolys lydosi vakarų pusėje ir kietėja rytinėje, vadinasi, jis yra gerokai dinamiškesnis, nei buvo manoma.

Kokie tolesni mokslininkų žingsniai?

Tikriausiai ateityje palydovai galės suteikti daugiau išsamesnės informacijos, ypač apie išorinį branduolį. Visą savo gyvavimo laiką palydovai matuoja magnetinį lauką, todėl ilgainiui gali atskleisti pokyčius, o iš jų galima sužinoti apie branduolyje vykstančius procesus bei tų procesų spartą.

Kodėl tai svarbu?

Anksčiau Žemės magnetinis laukas smarkiai kito, o abu magnetiniai poliai kelis kartus susikeitė vietomis. Svarbu išsiaiškinti, kodėl ir kaip dažnai tai atsitinka, nes magnetinis laukas apsaugo mus nuo stiprios spinduliuotės.

Ar galima atskleisti paslaptį?

Nors geresnė įranga, t. y. palydovai, kompiuteriai ir seismografai, gali priartinti mus prie atsakymų, niekada iki galo nesužinosime, kas yra Žemės centre.

3 PASLAPTIS

Kas sukėlė žemynų dreifą?

Mokslininkai jau seniai įrodė, kad Žemės plokštės slenka viena kitos atžvilgiu, tačiau vis dar paslaptis, koks procesas skatino jas judėti. Ar kas nors sukėlė šį judėjimą, ar jos ėmė judėti savaime?

Geriausios mokslininkų teorijos

Dar prieš kelerius metus mokslininkai manė, kad žemynų dreifą sukelia jėgos, atsirandančios mantijoje: bazaltinė magma, esanti po vandenyno vidurio kalnagūbriais, verčia jūros dugną pasidalyti į dvi atskiras plutos plokštes. Jos tolsta viena nuo kitos dėl mantijos gilumoje cirkuliuojančių srovių. Tačiau kol kas mokslininkai dar nėra įrodę medžiagos judėjimo mantijoje.

Naujesnės teorijos, kurias patvirtina duomenys ir sudėtingi kompiuteriniai modeliai, rodo, kad lemiamas veiksnys yra plutos plokščių svoris. Plokštės slysta ant šiek tiek nuožulnaus mantijos medžiagos paviršiaus, todėl yra stumiamos savo svorio. Kuo senesnė pluta, tuo ji storesnė ir šaltesnė. Dėl padidėjusio svorio plokštė dar giliau grimzta į mantiją. Šitaip pluta, ypač jos apačia, priversta nuslinkti tolyn nuo vandenyno vidurio kalnagūbrio, o tuomet savo darbą vėl atlieka sunkio jėga.
Jei plokščių tektoniką sukelia ne konvekcija mantijoje, o tik plutos svoris, kas nors – pavyzdžiui, meteorito smūgis – turėjo suteikti impulsą šiam procesui. Tačiau tai neįrodyta.

Kokie tolesni mokslininkų žingsniai?

Taikydami naują technologiją, mokslininkai gali eksperimentuoti su mantijos medžiaga, pasiekti jai būdingą slėgį bei temperatūrą ir taip atkurti mantijoje vykstančius procesus. Pagal eksperimentų duomenis superkompiuteriai gali, pavyzdžiui, kurti Žemės vidaus modelius.

Kodėl tai svarbu?

Dauguma ugnikalnių išsiveržia ir žemės drebėjimų įvyksta tose Žemės vietose, kuriose susiduria plokštės. Išsamesnės žinios apie plokščių judėjimą skatinančius procesus gali leisti prognozuoti stichines nelaimes.

Ar galima atskleisti paslaptį?

Mokslininkai niekada tiesiogiai nestebės Žemės mantijos, tačiau jų žinios šioje srityje kasmet nuosekliai plečiasi.

Mono ežere mokslininkai aptiko bakterijų, kurios gali prisijungti arseno prie savo DNR. Mono ežere mokslininkai aptiko bakterijų, kurios gali prisijungti arseno prie savo DNR.,

4 PASLAPTIS
Kada atsirado gyvybė?

Gyvybės atsiradimas tikriausiai yra svarbiausias įvykis nuo pat Žemės susiformavimo pradžios. Tačiau kada tai įvyko? Ir kiek laiko praėjo nuo sąlygų gyvybei susidaryti iki pačios gyvybės atsiradimo?

Geriausios mokslininkų teorijos

Paskutinis universalus bendras protėvis (LUCA) gyveno beveik prieš 3,5 milijardo metų. LUCA organizmui buvo būdinga viskas, kas šiandien nusako gyvybę, pavyzdžiui, ląstelių dalijimasis ir DNR pagrįstas genetinis kodas.

Seniausi pripažinti gyvybės pėdsakai aptinkami Grenlandijoje, Isua geologinėje grupėje, jiems yra maždaug 3,8 milijardo metų. Tai, ką geologai rado, nėra fosilijos, o anglis, kurią išskyrė gyvas organizmas, vėliau ji nusėdo vandenyno dugne. Mes nežinome, kas buvo tas gyvas organizmas. Tačiau gyvybė galėjo atsirasti dar anksčiau. Tiesiog jos įrodymų sunku aptikti, nes Žemę bombardavę meteoritai maždaug prieš keturis milijardus metų sunaikino visus ankstyvųjų Žemės gyvavimo laikotarpių pėdsakus.

Esama daugelio ženklų, liudijančių, kad palankios gyvybei sąlygos susidarė netrukus po Žemės gimimo. Tai, be kitų dalykų, rodo Australijos Jacko Hillso kalnuose rasta 4,4 milijardo metų senumo cirkono kristalų. Jie byloja ne tik apie palyginti žemą temperatūrą, bet ir apie tai, kad jau prieš 4,4 milijardo metų Žemėje veikiausiai būta vandens, atmosferos, taigi ir sąlygų gyvybei atsirasti.

Kokie tolesni mokslininkų žingsniai?

Mokslininkai atlieka eksperimentus bandydami atkurti vystymosi stadijas nuo neorganinių cheminių junginių iki pirmykščių ląstelių. NASA mokslininkai teigia, kad gyvybė galėjo atsirasti kitomis sąlygoms, nei manyta anksčiau, nes buvo aptikta bakterijų, kurių DNR yra ne fosforo, o arseno.

Kodėl tai svarbu?

Svarbu žinoti, kada ir kaip Žemėje atsirado gyvybė, nes tai padėtų aptikti gyvybės kitose planetose.

Ar galima atskleisti paslaptį?

Mes turbūt niekada nesužinosime, kada atsirado gyvybė, nes datavimas yra netikslus ir neįmanoma nustatyti, ar radinys tikrai yra seniausias.

Ne kas kita, o termostato efektas veikiausiai padėjo Žemei išgyventi „sniego gniūžtės“ laikotarpius. Ne kas kita, o termostato efektas veikiausiai padėjo Žemei išgyventi „sniego gniūžtės“ laikotarpius.,

5 PASLAPTIS

Kas lemia klimato pastovumą?

Žemėje beveik visada vyravo pastovus klimatas, o dideli pokyčiai vyko lėtai. Tačiau kokie mechanizmai lėmė pastovų klimatą?

Geriausios mokslininkų teorijos

Mokslininkai žino Žemės klimato grįžtamojo ryšio mechanizmus, t. y. mechanizmus, kurie savaime stiprėja arba silpnėja. Vienas iš tokių mechanizmų yra Žemės anglies ciklas, kuris palaikė pastovią temperatūrą beveik visą Žemės gyvavimo laiką. Šis mechanizmas veikia termostato principu, nes visoje planetoje sumažėjus temperatūrai iškrenta mažiau kritulių. Tuomet anglies dvideginis iš atmosferos išplaunamas lėčiau, todėl temperatūra vėl pakyla. Pakilus temperatūrai, kritulių padaugėja, todėl jie intensyviau šalina anglies dvideginį iš atmosferos, ir temperatūra vėl krinta.

Kokie tolesni mokslininkų žingsniai?

Mokslininkai bando nustatyti visus veiksnius, lemiančius šiuolaikinį klimatą. Jų kuriami matematiniai modeliai, pavyzdžiui, atmosferos ir jūros, gali būti taikomi ir praeičiai.

Kodėl tai svarbu?

Žinios apie Žemės klimatą yra itin svarbios, nes mes irgi darome klimatui įtaką.

Ar galima atskleisti paslaptį?

Veikiausiai turime labai didelę galimybę atskleisti, kaip veikia klimato sistema.

2011.09.06, 03:31
Haha. I woke up down today. You've crheeed me up!