Kodėl išnyko neandertaliečiai?

Neandertaliečiai – artimiausi mūsų giminaičiai, daugiau negu 200 tūkst. metų gyvenę didelėje teritorijoje nuo Portugalijos Europoje iki Uzbekistano Vidurinėje Azijoje. Tačiau prieš 40 tūkst. metų neandertaliečiai ėmė nykti, o prieš 35 tūkst. metų Europoje jų beveik nebebuvo.

Kodėl šiuolaikiniams žmonėms atsikrausčius į Europą išnyko neandertaliečiai? Gal mūsų protėviai juos suvalgė? Gal jie buvo silpnesnė rūšis, todėl ir neatsilaikė prieš sumanesnius žmones? Nuo XIX amžiaus, kai pirmąkart buvo rasta neandertaliečių kaulų, sukurta daug jų išnykimo teorijų. Nauji atradimai rodo, kad lemiamą įtaką galėjo turėti klimato pokyčiai.

1 TEORIJA. IŠSTŪMĖ ŽMONĖS

Pranašesnė kultūra neandertaliečiams atnešė pražūtį

Ir neandertaliečiai, ir žmonės buvo medžiotojai ir rinkėjai, tačiau prieš 45 tūkst. metų į neandertaliečių medžioklės plotus ėmę veržtis pranašesnės kultūros žmonės, turėję geresnius įrankius, pirmtakus greitai išstūmė.

TEORIJOS ISTORIJA.

Žymūs paleoantropologai – JAV Stanfordo universiteto profesorius Richardas G. Kleinas ir Anglijos Kembridžo universiteto profesorius Paulas A. Mellarsas šiuolaikinius žmones vaizduoja kaip kūrybingus antžmogius, greitai kolonizavusius kiekvieną pasaulio kampelį ir išstūmusius visus kitus žmones.

Jie grindžia teoriją archeologų radiniais – urvų piešiniais, drožtomis figūrėlėmis bei  įrankiais – ir dabartinių žmonių DNR tyrimais, kurie įrodo, kad dabartinių žmonių protėviai kilo iš Afrikos ir prieš 150 tūkst. metų leidosi kolonizuoti viso pasaulio. Šiuolaikiniai žmonės prieš 40–45 tūkst. metų pasiekė neandertaliečių medžioklės plotus Europoje ir juos iš ten išstūmė. Ir neandertaliečiai, ir žmonės buvo medžiotojai ir rinkėjai, tačiau žmonės turėjo pranašesnių įrankių, buvo išradingesni, o jų visuomenė tikriausiai buvo visiškai kitokia, todėl jie daug veiksmingiau naudojosi gamtos ištekliais. Mūsų protėviams mokslininkai priskiria du išradimus – strėlės antgalį ir siuvimo adatą. Tad ilgainiui radosi pažangesnių medžioklės būdų, žmonės geriau rengėsi.

Kai kurie mokslininkai mano, kad Orinjako kultūra, kuriai priskiriami ir šie urvų piešiniai, – tai dabartinių žmonių kultūros ištakos. Kai kurie mokslininkai mano, kad Orinjako kultūra, kuriai priskiriami ir šie urvų piešiniai, – tai dabartinių žmonių kultūros ištakos.,

Nepaprastai padidėjusį kūrybiškumą įrodo gausūs archeologiniai radiniai. Pirmieji žmonės, anatomiškai panašūs į dabartinius, atsirado dar prieš 200 tūkst. metų Rytų Afrikoje, Etiopijoje, tačiau už Afrikos ribų pirmąkart pasirodė tik po 60 tūkst. metų Australijoje, prie Mango ežero. Afrikoje mokslininkai aptiko daug 75–80 tūkst. metų senumo archeologinių radinių, bylojančių apie vidines permainas. Seniausi akmenyje išraižyti ženklai liudija abstraktų mąstymą, o seniausi pasaulyje strėlių smaigaliai – dailios nedidelės, plonos akmens nuolaužos – gebėjimą gamintis tobulesnius įrankius. Be to, buvo rasta moliuskų ir akmenų toli nuo jų kilmės vietos, vadinasi, žmonės plačiai prekiavo, visiškai nauja buvo jų socialinė sankloda. Keliaudami pakrantėmis kūrybingieji žmonės greitai pasiekė Indiją, o vėliau – Indoneziją ir Australiją. Tik prieš 45 tūkst. metų pakrančių gyventojai ėmė tyrinėti žemynų gilumą, ten susidūrė su nauju kraštovaizdžiu, augalija ir gyvūnija.

Paulas A. Mellarsas teigia, kad garsiosios Orinjako (aurignacien) – pavadinimas kilęs iš Orinjako (Aurignac) urvo Prancūzijoje, kuriame buvo aptikti pirmieji radiniai, – kultūros pėdsakai: akmeniniai įrankiai, dailiai drožti kaulai, ragai, dramblio kaulo dirbiniai, dantų vėriniai, taip pat meno užuomazgos, moterų figūrėlės bei urvų piešiniai, rodo, kad šiuolaikiniai žmonės sparčiai plito Artimuosiuose Rytuose ir Europoje. Nors pastaruoju metu pradėta abejoti, kuri žmonių grupė sukūrė Orinjako kultūrą, Paulas A. Mellarsas pabrėžia, jog galima įžvelgti aiškią archeologinių Orinjako vietovių chronologiją: seniausi pėdsakai rasti Libano rytuose, kiek vėlesni – Balkanuose ir Vidurio Europoje, o vėliausi – Pirėnų pusiasalyje. Be to, naujieji įrankiai smarkiai skiriasi nuo neandertaliečių senesnių įrankių, vadinasi, juos gaminosi kitos kultūros žmonės. Kadangi archeologai visoje Europoje randa to paties laikotarpio šiuolaikinių žmonių liekanų, Richardas G. Kleinas ir Paulas A. Mellarsas įsitikinę, kad būtent šie žmonės atstovavo Orinjako kultūrai.

Naujas tyrimas atskleidžia, kad prieš 35 tūkst. metų klimato ir kitos sąlygos buvo palankios neandertaliečiams gyventi beveik visoje Europoje. Tačiau, rodo archeologiniai radiniai, jie gyveno nedidelėse teritorijose, o tai patvirtina teoriją, kad šiuolaikiniai žmonės konkuravo dėl gamtos išteklių su neandertaliečiais ir juos nurungė.

TEORIJOS PRANAŠUMAI.

Archeologų atrasti naujo tipo įrankiai, meno kūriniai, taip pat prekybos daiktai rodo, kad pirmieji šiuolaikiniai žmonės pasižymėjo nepaprastomis kūrybinėmis galiomis, nebūdingomis ankstesniam žmogui.

TEORIJOS TRŪKUMAI.

Iškelta hipotezė, kad neandertaliečiai buvo protingesni negu buvo manyta ir kad Orinjako kultūra yra būtent jų kultūra. Neandertaliečių smegenys buvo didesnės už žmonių, jie dirbdinosi papuošalus, jiems priskiriamos seniausios žinomos kapavietės – visa tai liudija išsivysčiusį mąstymą.

TEORIJOS VERTINIMAS

Ši teorija šiandien populiariausia, tačiau mokslininkai neatmeta galimybės, kad neandertaliečių išnykimą lėmė ne vienas veiksnys, o sudėtinga jų visuma, pvz., įtakos galėjo turėti ir klimato pokyčiai.

2 TEORIJA. PRAŽUDĖ KLIMATAS

Neandertaliečiai išmirė iš bado

Smarkūs klimato svyravimai buvo lemtingi neandertaliečiams: stambaus kūno sudėjimo žmonės nesugebėjo prisitaikyti prie naujų medžioklės sąlygų, todėl išmirė.

TEORIJOS ISTORIJA.

2006 metais Gibraltaro muziejaus direktoriaus Clive‘o Finlaysono vadovaujama tarptautinė mokslininkų grupė iškėlė teoriją, kad Europoje gyvenę neandertaliečiai prieš 35 tūkst. metų neišnyko taip staigiai, kaip manyta. Nustačius medžio anglių amžių ugniakuruose paaiškėjo, kad pietinėje Gibraltaro uolos pusėje, Goramo (Gorham) urve, neandertaliečiai gyveno prieš 24 tūkst. metų. Vadinasi, į Europą atsikraustę šiuolaikiniai žmonės neišstūmė neandertaliečių staiga.

Clive‘as Finlaysonas mano, kad neandertaliečiai išnyko dėl klimato pokyčių. Grenlandijos ledo gręžiniai rodo, kad pasaulio klimatas du kartus – prieš 74–59 tūkst. metų ir prieš 44–37 tūkst. metų – buvo smarkiai atšalęs ir nepastovus. Neandertaliečiams pakenkė ne šaltis, o dažni ir smarkūs klimato svyravimai. Teorija grindžiama tuo, kad šiais laikotarpiais gamtovaizdis smarkiai kito – tai paaiškėjo ištyrus žiedadulkių Italijos Montikijo (Monticchio) ežere. Atvirose vietovėse geriau prisitaikė lengvesni, lieknesni ir ištvermingesni žmonės, galėję daug bėgioti ir medžioti. Stambūs, daug energijos eikvojantys neandertaliečiai daugiausia tykodavo laimikio pasislėpę, todėl, pasikeitus sąlygoms, medžioti jiems tapo daug sunkiau. Miškams atžėlus jie vėl atkusdavo, tačiau, deja, neilgam.

Wilma atkurta pagal 43 tūkst. metų senumo neandertalietės kaulų DNR analizę. Wilma atkurta pagal 43 tūkst. metų senumo neandertalietės kaulų DNR analizę. ,

TEORIJOS PRANAŠUMAI.

Pagrįsta patikimais klimato duomenimis. Naujausi skaičiavimai rodo, kad neandertaliečiai išnyko prieš 24 tūkst. metų. Vadinasi, jiems nebuvo pražūtingas šiuolaikinių žmonių atsikraustymas į Europą.

TEORIJOS TRŪKUMAI.

Pasibaigus ledynmečiams, neandertaliečiai gyveno dar kelis šimtus tūkstančių metų. Šiauriau Pirėnų pusiasalio esančiose teritorijose jie išnyko prieš 35 tūkst. metų. Kodėl klimato pokyčiai skirtingai paveikė neandertaliečių grupes ir kodėl neandertaliečiai nepersikraustė iš Mažosios Azijos į pietus?

TEORIJOS VERTINIMAS

Gavus tikslių duomenų apie senovės klimatą imta plačiai pripažinti, kad klimatas smarkiai paveikė ne tik žmonių vystymąsi, bet ir neandertaliečių išnykimą.

3 TEORIJA. TAPO ŽMOGĖDRŲ GROBIU

Neandertaliečius išnaikino žmonės
Neandertaliečiai ir žmonės ne tik konkuravo, bet ir kariavo tarpusavyje. Žmonės nugalėjo ir tiesiogine prasme suvalgė savo priešus.

TEORIJOS ISTORIJA. JAV Duke‘o universiteto profesorius Stevenas Churchillis 2009 metais nustatė, kad prieš 75–50 tūkst. metų Irake gyvenęs suaugęs neandertalietis (mokslininkai jį  praminė Shanidaru 3), greičiausiai buvo nudurtas ietimi, mat vienas jo šonkaulis buvo sužalotas. Ietį šiuolaikinio žmogaus protėviai išrado ne anksčiau kaip prieš 80 tūkst. metų, o anatominiai neandertaliečių rankų ir pečių tyrimai įrodė, kad šie iečių svaidyti negalėjo. Taigi Shanidarą 3 nužudė žmogus. Stevenas Churchillis ištyrė „kūną“ šiuolaikiniais teismo medicinos metodais ir nors neatmetė galimybės, kad Shanidarą 3 sužeidė kitas neandertalietis arba gyvūnas, daro išvadą, kad jis mirė iečiai persmeigus krūtinę.  Panašiai sužalotų kaulų aptikta ir daugiau. Prancūzijoje buvo rasta prieš 36 tūkst. metų gyvenusio neandertaliečio kaukolė su beveik užgijusia žaizda.

Suaugusio neandertaliečio Shanidaro 3 šonkaulyje liko mirtino dūrio randas. Suaugusio neandertaliečio Shanidaro 3 šonkaulyje liko mirtino dūrio randas.,

Paryžiuje įsikūrusio Nacionalinio mokslinių tyrimų centro antropologas Fernando Rozzi paskelbė, kad Pietryčių Prancūzijos Le Rua (Les Rois) archeologinėje vietovėje rastas neandertaliečio vaiko žandikaulis su pjūvio žymėmis, tai įrodo, kad jis buvo nužudytas ir suvalgytas. Žandikaulis aptiktas tarp Orinjako kultūros įrankių, kurie priskiriami pirmiesiems šiuolaikiniams žmonėms, o rasti žvėrių kaulai su pjūvio žymėmis rodo, kad žudikas neskyrė gyvūnų nuo neandertaliečių.
 Teoriją pagrindžia faktas, kad neandertaliečiai išnyko tik atsikrausčius šiuolaikiniams žmonėms. Rasta daug sulaužytų ir apgijusių neandertaliečių kaulų. Šie sužalojimai gali būti
fiziškai sunkaus ir pavojingo gyvenimo padarinys, bet gali būti ir smurto įrodymas.

TEORIJOS PRANAŠUMAI. Žmonių atsikraustymas sutampa su neandertaliečių išnykimu, o rasti kaulai atskleidžia kovų ir žudynių pėdsakus. Be to, mūsų laikų istorija rodo, kad žudyti nėra svetima žmogaus prigimčiai.

TEORIJOS TRŪKUMAI. Kol kas rasta nedaug kaulų su neabejotinomis karo, žmogžudystės arba kanibalizmo žymėmis. Neandertaliečiai gyveno dar 15 tūkst. metų kartu su šiuolaikinio žmogaus protėviais, vadinasi, jie nebuvo išnaikinti greitai.

TEORIJOS VERTINIMAS
Daugelis mokslininkų skeptiškai vertina teoriją, kad neandertaliečiai išnyko kovodami su besiveržiančiais pirmaisiais šiuolaikiniais žmonėmis; tokios kovos įrodymų rasta nedaug. Vis dėlto teorijos negalima visiškai atmesti.

2014.06.17, 18:50
~Neisnyko

Pagal naują teoriją, branduolį suformavo geležis.