Kosminis tinklas gaudys antidaleles

Šį pavasarį tarptautinėje kosminėje stotyje TKS pradėjo veikti ypatingas prietaisas – panašus į gerai paslėptą tinklą kosmose nardančioms nematomoms dalelėms gaudyti.

Kosminės dalelės nūdienos mokslininkus itin domina – jos gali padėti atskleisti didžiausias Visatos paslaptis. Pirma, jos gali nurodyti, kur reikėtų ieškoti antimedžiagos, manoma, kad ji egzistuoja Visatoje. Antra, šios dalelės gali padėti paaiškinti, kas iš tikrųjų yra tas paslaptingas komponentas, vadinamas tamsiąja medžiaga.

AMS sudaro cilindro formos magnetas, galintis sukurti kelis tūkstančius kartų stipresnį magnetinį lauką negu Žemės. AMS sudaro cilindro formos magnetas, galintis sukurti kelis tūkstančius kartų stipresnį magnetinį lauką negu Žemės.,

Prietaisas vadinamas alfa magnetiniu spektrometru (angl. Alpha Magnetic Spectrometer (AMS). Šis dalelių detektorius yra didžiausias ir brangiausias mokslinis įrenginys tarptautinėje kosminėje stotyje, jis kainuos maždaug 4,6 milijardo litų. Prie jo daugiau nei dešimt metų dirbo šimtai mokslininkų ir inžinierių iš 16 pasaulio šalių. AMS kosminių spindulių tyrimams bus beveik tas pats, kas „Hubble“ teleskopas šviesos srityje: kosminė observatorija, teikianti  daugiau žinių apie Visatą. „Hubble“ teleskopas nufotografavo daugybę nuostabių didelių Visatos objektų, o štai AMS ieškos pačių mažiausių.

Aptikti ir nustatyti šias mažas daleles yra išties sudėtinga, todėl AMS aprūpintas daugybe pažangių detektorių. Kai elektros krūvį turinti dalelė skrieja  per AMS, ji patenka į stiprų magnetinį lauką, o šis nukreipia jos trajektoriją. Detektoriai registruoja dalelės kelią ir šitaip gali nustatyti jos masę ir krūvį. Kaip tik nuo masės ir krūvio priklauso trajektorijos nukrypimo laipsnis.

Antimedžiaga sunaikina medžiagą

Pagrindinis šio brangaus prietaiso tikslas yra nustatyti, kiek antimedžiagos egzistuoja Visatoje. Mokslininkai jau seniai žinojo, kad kiekviena dalelė turi savo antidalelę, tam tikrą dalelės priešingybę – tokios pat masės, bet priešingo krūvio. Tačiau, kaip žinome, viskas aplink mus sudaryta iš medžiagos, todėl kyla klausimas, kur dingo antimedžiaga. Mums, be abejo, pasisekė, kada mūsų Visatos dalyje esama tik įprastos medžiagos, nes medžiaga ir antimedžiaga negali egzistuoti kartu. Kai dalelė ir antidalelė susitinka, abi išnyksta išskirdamos energijos – dažniausiai keletą didelės energijos fotonų. Be to, reakcija gali vykti abiem kryptimis, t. y. energija gali virsti dalelės ir antidalelės pora. Kaip tik tai ir įvyko per Didįjį Sprogimą prieš 13,7 milijardo metų, kitaip tariant, atsirado vienodas kiekis medžiagos ir antimedžiagos.

Vienintelė antimedžiagos forma, kurią galėtume aptikti kosmose, yra kosminių spindulių antiprotonai ir pozitronai (antielektronai). Sprendžiant iš visko, jie atsirado susidūrus paprastoms dalelėms ir nėra Didžiojo Sprogimo reliktas. Kur tuomet dingo antimedžiaga? Dauguma fizikų linkę manyti, kad gamtoje egzistuoja natūrali asimetrija. Vykstant tam tikroms branduolinėms reakcijoms, egzistuoja šiek tiek didesnė tikimybė, kad susidarys dalelių, o ne antidalelių. Vadinasi, po Didžiojo Sprogimo visa pradinė antimedžiaga, sąveikaudama su medžiaga, išnyko, ir liko tik nedidelė dalis medžiagos – tačiau jos užteko, kad atsirastų mūsų Visata.

Antihelis sukels sensaciją

Vis dėlto esama ir kitos galimybės – kad medžiaga ir antimedžiaga kadaise atsiskyrė viena nuo kitos. Galbūt toli nuo mūsų galaktikos egzistuoja antigalaktikos su milijardais antižvaigždžių ir antiplanetų. Jei tai tiesa, tuomet truputis antimedžiagos iš šių antigalaktikų retkarčiais turėtų atklysti į mūsiškes kosmoso sritis, o tuomet turėtų būti įmanoma jas aptikti kosmose skriejančiais detektoriais. Kaip tik toks svarbus uždavinys iškeltas AMS, kuris geba tūkstantį kartų geriau nei ligšioliniai prietaisai aptikti antimedžiagą. Užtenka rasti vos vieną antihelio branduolį, sudarytą iš dviejų antiprotonų ir dviejų antineutronų, kad toks radinys padarytų mokslo perversmą. Tokia dalelė negali rastis natūraliai – susidūrus įprastoms dalelėms. Antihelio atomas turėti būti kilęs iš antigalaktikos, savo ruožtu sudarytos iš antimedžiagos, atsiradusios ankstyviausioje Visatos vaikystėje. Jei AMS „sugautų“ bent vieną antihelio branduolį, išgyvenusį ilgą milijonų šviesmečių kelionę tarpžvaigždine erdve, tai būtų išties sensacija.

Šį aštuonias tonas sveriantį prietaisą buvo labai sunku gabenti. Šį aštuonias tonas sveriantį prietaisą buvo labai sunku gabenti.,

Tamsiosios medžiagos paieška jau prasidėjo

Sensacijai užtektų ir mažesnio radinio, nes AMS ieško ne tik antihelio. Šis galingas prietaisas gali taip pat padėti mokslininkams išsiaiškinti, iš ko sudaryta vadinamoji tamsioji medžiaga. Tamsioji medžiaga yra paslaptingas Visatos komponentas, apie kurio egzistavimą galima spėti tik dėl jo masės poveikio įprastos medžiagos judėjimui bei tolimų galaktikų šviesos sklidimui.

Apskaičiuota, kad tamsiosios medžiagos turėtų būti maždaug penkis kartus daugiau nei įprastos medžiagos. Tačiau mokslininkai vis dar nežino, kas iš tikrųjų yra tamsioji medžiaga. Viena iš hipotezių teigia, kad tamsioji medžiaga – tai palyginti sunkios dalelės, vadinamos neutralinais. Šios dalelės nesąveikauja su įprasta medžiaga, tačiau, jeigu susiduria du neutralinai, gali išsiskirti tam tikrų dalelių ir jas gali aptikti AMS. Taip galima gauti netiesioginį įrodymą, kad tamsioji medžiaga sudaryta iš neutralinų.

Kitos hipotetinės dalelės, kurios galėtų sudaryti tamsiąją medžiagą ir kurių egzistavimą galėtų patvirtinti AMS, yra vadinamieji keistieji lašeliai (strangelets). Tai tam tikri vadinamųjų keistųjų kvarkų dariniai. Toks kvarkų gumulėlis turėtų turėti neįprastai didelę masę, palyginti su krūviu, ir AMS jį galėtų nesudėtingai užregistruoti.

Naujas magnetas pailgina veikimo laiką

AMS konstravimo darbai užsitęsė, nes nebuvo nuspręsta, koks magnetas geriausiai tiktų įrenginiui. Iš pradžių buvo manoma, kad AMS bus įtaisytas itin galingas superlaidusis magnetas – elektromagnetas iš niobio ir titano lydinio ričių, atšaldytų iki minus 271 laipsnio Celsijaus, t. y. vos keliais laipsniais aukščiau už absoliutinį nulį. Juo magnetas stipresnis, tuo greitesnes daleles galima „sugauti“. Superlaidusis magnetas gali sukurti tokį magnetinį lauką, kurio stiprumo užtektų didesnės nei vieno teraelektronvolto energijos dalelių judėjimo trajektorijai nukreipti. Tuomet šias labai energingas daleles (arba antidaleles) gali užfiksuoti detektoriai.

Problema ta, kad superlaidusis magnetas veiksmingas tik tada, kai yra atšaldytas. Tačiau šaldymui naudojamas skystasis helis po trejų metų visiškai išgaruos. Paskutinę akimirką mokslininkai nusprendė, kad eksperimentas turi trukti ilgesnį laiką, todėl AMS paleidimas buvo atidėtas ir superlaidusis magnetas buvo pakeistas paprastesniu, bet patikimesniu nuolatiniu magnetu. Jis sudarytas iš 600 mažų neodimio, geležies ir boro magnetų. Nors toks magnetas kuria penkis kartus silpnesnį lauką nei superlaidusis magnetas, AMS galės būti kosmose ir siųsti mums duomenis tol, kol TKS skries aplink Žemę – dar mažiausiai dešimt metų.

Komentarai