Naujas požiūris į žemės gelmes

Naujausi eksperimentai, imituojantys Žemės gelmių didelį slėgį ir aukštą temperatūrą, leidžia teigti, kad Žemės gelmėse vykstantys procesai sudėtingesni, nei manyta iki šiol. Mokslininkai atskleidė, kad mantijoje esama dar vieno sluoksnio, kuris, kaip manoma, ne tik turėjo didelę reikšmę Žemės paviršiaus formavimuisi, bet ir sudarė sąlygas gyvybei Žemėje atsirasti.

Mes pabuvojome Mėnulyje ir giliausiuose Žemės vandenyse, bet į Žemę, kurios paviršiuje verda visas mūsų gyvenimas, esame prasiskverbę tik 12 kilometrų. Ir neturime vilčių prasismelkti giliau. Tad ir materialių įrodymų iš Žemės gelmių beveik negauname. Todėl tyrinėtojams, panorusiems sužinoti, kas dedasi po mūsų kojomis, tenka imtis netiesioginių tyrinėjimo būdų.

Tokį būdą pasitelkė ir japonų mokslininkai. Laboratorijose imituodami Žemės gelmių slėgį ir temperatūrą, jie įrodė, kad gelmėse yra dar vieną sluoksnis.  Šio sluoksnio atradimas ne tik keičia mūsų pasaulėvaizdį ir paaiškina tam tikras Žemės paviršiaus sąlygas, pavyzdžiui, litosferos plokščių judėjimą, bet galbūt ir atskleidžia tiesioginę gyvybės egzistavimo Žemėje priežastį.

Stiprių žemės drebėjimų metu sklindančios seisminės bangos atskleidžia Žemės sandarą ir sudėtį. Stiprių žemės drebėjimų metu sklindančios seisminės bangos atskleidžia Žemės sandarą ir sudėtį. ,

Žemės drebėjimai atvėrė Žemės sluoksnius
Ypač daug žinių apie Žemės gelmes atskleidė geofizikai. Jie apraizgė visą planetą seismografų tinklu, dieną ir naktį gaudančiu Žemės virpesius.

Seisminių smūgių bangos juda charakteringai. Jos atsispindi nuo vidinių Žemės sluoksnių ir sklinda tolyn, o jų greitis kinta priklausomai nuo sluoksnių struktūros. Vykstant stipriems žemės drebėjimams smūginės bangos nuvilnija per visą mūsų planetą. Išsiaiškinę, kada ir kaip šias bangas užregistruoja seismografų tinklas, mokslininkai gauna žinių ne tik apie bendrą Žemės vidaus, bet ir apie kiekvieno sluoksnio sandarą. Taigi galima sakyti, kad seismografai tyrinėtojams padeda po truputį kurti Žemės gelmių paveikslą.

Jau ketvirtajame XX amžiaus dešimtmetyje mokslininkams buvo aišku, kad Žemė sudaryta iš plonos plutos, mantijos ir skysto branduolio.  Žinių apie Žemės sandarą dar sparčiau gausėja, kai buvo  patobulinti prietaisai ir įrengta daugiau matavimo stočių.

Netrukus geologai išskyrė viršutinę ir apatinę mantiją, o septintajame dešimtmetyje sužinota ir tai, kad apatinė mantijos dalis nėra vientisa. Mokslininkų nuomone, giliausieji 300 km sudaro atskirą sluoksnį. Iš pradžių buvo manoma, kad šis sluoksnis susiformavo dėl kitokios negu viršutinės mantijos cheminės sudėties. Tokia prielaida, deja, nepasitvirtino. Tačiau, kai mokslininkai pastebėjo litosferos plokščių judėjimą, paaiškėjo, kad mantija nuolat „maišosi“ dėl joje vykstančios konvekcijos (proceso, kai karšta mantijos medžiaga iš apatinio mantijos sluoksnio kyla į viršų, o ataušusi grimzta gilyn). Atrodo, tai prieštarauja faktui, jog mantija yra kieto pavidalo, tačiau, dėl aukštos temperatūros ir didelio slėgio, Žemės viduje ji veikiau primena klampų skystį.

Mokslininkai gavo naują mineralą

Šiandien tyrinėtojai teigia, kad naujas sluoksnis susidarė dėl specifinių sąlygų, paveikusių cheminius elementus Žemės gelmėse.  Mantija daugiausia susideda iš silicio, magnio ir deguonies. Šių trijų pagrindinių elementų atomai išsidėsto tam tikra tvarka suformuodami mineralų kristalinę gardelę.

Kintant temperatūrai ir slėgiui, tos pačios pagrindinės medžiagos suformuoja skirtingus darinius. Žemės gelmėse, pasiekus tam tikrą slėgį ir temperatūrą, kristalinės gardelės suyra ir tie patys atomai persitvarko į kitokias gardeles. Mokslininkai pavadino šį reiškinį fazės pasikeitimu. Anot jų, kaip tik tai ir lėmė naujojo sluoksnio susidarymą. Ši prielaida iki šiol buvo tik teorinė, nes laboratorijoje nebuvo įmanoma pasiekti Žemės gelmių temperatūros ir slėgio.

1958 metais sukurtas prietaisas padarė perversmą didelio slėgio tyrinėjimų srityje ir papildė seisminius duomenis. Vadinamojo deimantų preso veikimas pagrįstas tuo, kad slėgis – tai jėga, veikianti ploto vienetą. Sutelkus nedidelę jėgą į labai mažą ploto vienetą, galima sukurti milžinišką slėgį. Tam naudojama kiečiausia gamtinė medžiaga – deimantas, o slegiamam bandiniui įkaitinti iki labai aukštos temperatūros reikalingas lazeris.

Spaudžiant du deimantus vienas į kitą atkartojamas Žemės gelmių slėgis. Spaudžiant du deimantus vienas į kitą atkartojamas Žemės gelmių slėgis. ,

1974 metais mokslininkams pavyko padidinti slėgį iki 30 gigapaskalių. Esant tokiam slėgiui iš pagrindinių mantijos medžiagų (deguonies, silicio ir  magnio) buvo gautas naujas mineralas, jis pavadintas perovskitu. Geologų nuomone, jis susiformavo 660 km gylyje, tarp viršutinės ir apatinės mantijų. Taip pat spėjama, kad šiame sluoksnyje įvyko ir perovskito fazės pokytis. Kadangi perovskitas  itin tankus trijų pagrindinių elementų junginys, buvo manoma, kad mantija iki pat branduolio sudaryta iš šio mineralo. Ši teorija nebuvo patvirtinta, kol nepavyko sukurti fizinių sąlygų (120 gigapaskalių slėgio ir 2500°C temperatūros), kokios egzistuoja paslaptingame giliausiame apatinės mantijos sluoksnyje.

Japonai padidina slėgį

Paskutinį praėjusio amžiaus dešimtmetį profesoriaus Kei Hirose’s  vadovaujamai Tokijo universiteto mokslininkų grupei pavyko dar šiek tiek padidinti slėgį. Lūžis šioje tyrinėjimų srityje įvyko 2002–2004 metais, kai sukūrus anksčiau minėtas sąlygas pastebėta, jog pasikeitė perovskito kristalinė struktūra. Kitaip sakant, perovskitas pakeitė fazę ir tapo nauju, tankesniu mineralu. Kadangi šis mineralas buvo atrastas  vėliau nei perovskitas, geologai pavadino jį postperovskitu. Taigi 300 km gylyje apatinėje mantijoje ties riba su branduoliu seismologų aptiktas sluoksnis atsirado perovskitui pasikeitus į postperovskitą.

Aptikęs postperovskitą, Kei Hirose su savo grupe tyrė dirbtinį mantijos konvekcinių srautų judėjimo modelį. Gauti rezultatai parodė, kad postperovskitas turėjo didėlės įtakos Žemės raidai.

Praėjus 4,6 mlrd. metų po mūsų planetos gimimo, Žemė ėmė vėsti. Tyrinėtojų nuomone, pačioje Žemės istorijos pradžioje perovskitas dar nebuvo susiformavęs. Tuo metu apatinė mantijos dalis buvo labai įkaitusi, ir mineralas joje nebūtų galėjęs egzistuoti. Prieš 2,3 mlrd. metų Žemė atvėso tiek, kad perovskitas galėjo pakeisti fazę ir virsti postperovskitu. Modelis parodė, kad dėl fazės pokyčio šilumos  apykaita mantijoje padidėjo 20 procentų. Ėmė sparčiau aušti Žemės branduolys, o tuomet mantija įkaito dar keliais šimtais laipsnių, padidėjo jos medžiagos konvekcija, suaktyvėjo vulkaniniai procesai  ir litosferos plokščių judėjimas. Šis reiškinys skatino žemės drebėjimus ir žemynų slinkimą. Taigi postperovskito susiformavimas paspartino litosferos plokščių judėjimą.

Postperovskitas taip pat paveikė ir Žemės paviršiaus sąlygas. Kaip žinome, didžiąją Žemės branduolio dalį sudaro geležis. Prieš 2,3 mlrd. metų branduolys buvo skystas. Maždaug prieš milijardą metų, kai susiformavo postperovskitas, Žemė ėmė vėsti ir vidinis branduolys pradėjo kristalizuotis. Šis procesas stipriai paveikė magnetinį Žemės lauką. Skysto branduolio medžiagos srautai tampa pastovesni, kai vidinis branduolys kietas. Tuomet kuriamas ir pastovesnis magnetinis laukas, apsaugantis Žemę nuo kosminės spinduliuotės ir saulės vėjo keliamos atmosferos erozijos. Kadangi magnetinis laukas be postperovskito nebūtų susidaręs, turbūt nebūtų atsiradusi ir gyvybė Žemėje.

Mineralų stabilumas priklauso nuo slėgio ir temperatūros. Čia matome pačiame mantijos paviršiuje vyraujantį oliviną, nufotografuotą per poliarizacinį mikroskopą. Mineralų stabilumas priklauso nuo slėgio ir temperatūros.  Čia matome pačiame mantijos paviršiuje vyraujantį oliviną, nufotografuotą per poliarizacinį mikroskopą. ,

Branduolys nuolat lydosi

Tai dar ne visos Žemės gelmių istorijos paslaptys. Danų seismologė Inge Lehmann 1936 metais atrado kietąjį Žemės vidinį branduolį, jis nulėmė magnetinio lauko susidarymą.  Kaip ir skystasis išorinis branduolys, vidinis branduolys susideda daugiausia iš geležies, jame taip pat yra šiek tiek lengvesnių elementų.

Inge’s Lehmann sėkmės paskatinti seismologai nuodugniai ištyrinėjo kietąjį branduolį ir jam artimas sritis ir padarė tris atradimus. Pirma, seisminės bangos greičiau sklinda šiaurės ir pietų kryptimis, o lėčiau – išilgai pusiaujo. Antra, bangos iš rytų į vakarus ir iš vakarų į rytus sklinda skirtingais greičiais. Trečia, maždaug 250 km storio apatinis skystojo branduolio sluoksnis – susisluoksniavusi ir už kitą skystojo branduolio dalį sunkesnė sritis. Tai gana keistas atradimas, nes dėl tebesitęsiančio kietėjimo proceso šioje srityje lengvųjų elementų turėtų būti daugiau negu sunkiųjų.

Pirmąjį atradimą – kad seisminių bangų greitis didesnis šiaurės ir pietų kryptimis – galima būtų aiškinti tuo, kad geležies atomai vidiniame branduolyje išsidėstę tam tikra, pagal Žemės sukimosi ašį orientuota tvarka. Todėl pakitus slėgiui seisminės bangos branduolyje sklisdavo skirtingu greičiu. Šį reiškinį vėliau patvirtinto ir Kei Hirose’s specialistų grupė, 2010 metais viešai paskelbusi savo tyrinėjimų rezultatus. Kei Hirose’s vadovaujami mokslininkai deimantiniu presu padidino slėgį iki 377 gigapaskalių, o temperatūrą pakėlė iki 5700 laipsnių, taigi, sukūrė Žemės centrui artimas  sąlygas. Šiomis sąlygomis geležies atomai išsidėsto taip, kaip mokslininkai buvo numatę.

Kiti du atradimai vis dar paslaptingi. Prancūzų mokslininkų grupė 2010 metų rugpjūtį žurnale „Nature“ paskelbė įspūdingą teoriją,  ją įrodžius būtų galima paaiškinti abu reiškinius. Atlikdami laboratorinius bandymus su kietąjį ir skystąjį branduolį imituojančiais modeliais ir skysčiais, tyrinėtojai padarė prielaidą, kad viena vidinio branduolio pusė nuolat lydosi, o kita – nuolat kietėja.  Šis procesas galėjo prasidėti  visiškai atsitiktinai, kai gerokai atšalusi, sunki skystojo branduolio medžiaga nusėdo ant kietojo branduolio ir dėl traukos jėgos šiek tiek jį pastūmė. Šitaip skystoji medžiaga čia nusėdo giliau ir, veikiama didesnio slėgio, ėmė kietėti, o kita branduolio pusė pateko į mažesnio slėgio sritį ir pradėjo lydytis.  Šis savaime vykstantis procesas leidžia manyti, kad  vidinis branduolys yra šiek tiek pasistūmęs nuo Žemės centro.

Laboratoriniais tyrimais nustatyta, kad dėl minėtų aplinkybių skystojo branduolio centre susidaro sluoksniuota sunkios medžiagos sritis. Be to, minėtas branduolio pusių skystėjimo ir kietėjimo procesas paaiškina skirtingą seisminių bangų sklidimo greitį iš rytų į vakarus (dėl Žemės sukimosi procesas stipriau pasireiškia ties pusiauju, silpniau –  ties ašigaliais).

Nauji bandymai netrukus patvirtins arba paneigs prancūzų tyrinėtojų teoriją. Atsakymą pateiks seismologai  arba slėgio modelius tyrinėjantys eksperimentuotojai,  nors savo akimis tikrovės neišvysim.

2014.02.25, 14:41
~24

Būtų gerai, kad autoriai šiek tiek pasidomėtų Žemės gelmių sandara. 300 km gylyje slūgso viršutinės mantijos sluoksnis, vadinamas astenosfera.