Kodėl miegame

Kodėl žmonės pramiega trečdalį savo gyvenimo? Po dešimtmečius trukusių intensyvių studijų mokslininkams šis klausimas vis dar yra neatskleista paslaptis. Faktai rodo, kad miegančio žmogaus  smegenyse ir organizme vyksta gyvybiškai svarbūs procesai. Tačiau kodėl šie procesai negali vykti, kai nemiegame? Gali būti, kad mokslininkai jau rado atsakymą.

Mums savaime suprantama, kad po ilgos darbo, žaidimų, sporto, bendravimo ar protinės veiklos dienos reikia gerai išsimiegoti naktį, tačiau kodėl apskritai mes miegame? Kaip tik šią mįslę mėgina įminti mokslininkai. Nekyla abejonių, kad miegas yra būtinas, nes jeigu miegame per mažai, smegenys veikia prasčiau, mums sunkiau sutelkti dėmesį ir spręsti kylančias problemas.

Nors faktai rodo, kad miegas yra reikalingas daugeliui smegenyse ir organizme vykstančių procesų, mokslininkai negali suprasti, kodėl šie procesai negali vykti žmogui nemiegant. Mokslininkams taip pat nepavyksta įminti mįslės, kodėl kai kuriems žinduoliams, pavyzdžiui, drambliams, pakanka trijų valandų miego per parą, šikšnosparniams reikia dvidešimties, o delfinų ir banginių miegas apskritai skiriasi nuo kitų gyvūnų miego.

Mokslininkai prie tyrimo dalyvio veido pritvirtina elektrodus ir jam miegant gali stebėti miego fazes. Mokslininkai prie tyrimo dalyvio veido pritvirtina elektrodus ir jam miegant gali stebėti miego fazes.,

Elektrodai padeda perprasti miegą

Mokslininkai skiria keturias miego fazes: N1, N2, N3 ir REM. Pirmosios trys fazės bendrai vadinamos non-REM  arba tiesiog NREM. Žmogaus miegą sudaro keli ciklai, trunkantys maždaug 90 minučių. Jie paprastai prasideda N1 faze, paskui pamažu pereina į N2 ir N3 fazes, ir galiausiai – dažnai per N2 fazę – pereina į REM. Tai tėra bendra schema, tam tikri ciklai gali skirtis: REM fazės atkarpa paprastai būna ilgesnė naktį, o gilus N3 fazės miegas būdingas tik pirmiesiems miego ciklams. Be to, miegas gali nutrūkti – žmogus beveik pabunda, – tai susiję su REM faze, kurioje sapnuojama. Kiekvienai miego fazei būdingos tam tikro dažnio smegenų bangos ir akių bei raumenų judesiai. Pritvirtinus elektrodus prie eksperimento dalyvio galvos, akių vokų ir raumenų, galima stebėti miego fazes.

Daugumai žinduolių taip pat būdingas cikliškas, pasikartojančių REM ir NREM fazių miegas. Tas pats pasakytina ir apie paukščius, tik jų REM miego fazė yra trumpesnė. Roplių miegas skiriasi: nors jų miego cikle yra ilsėjimosi fazė, primenanti NREM, tačiau jiems nebūdingas gilus miegas. Varliagyviams, žuvims ir vabzdžiams yra būdingi paros laikotarpiai, kai jie būna neveiklūs – tai atitinka miegą, nors ir nėra įrodymų, kad jų smegenys siunčia bangas, kurios bylotų apie žinduolių REM ir NREM miego fazes. Visai gyvūnų karalystei yra būdingos miego arba į jį panašios būsenos. Daugelis mokslininkų sutaria, kad miegame tikslingai. Tačiau kyla klausimas: koks yra miego tikslas?

Vienas labiausiai pripažintų – bet ir prieštaringiausiai vertinamų – sapnų tyrinėtojų, JAV Los Andželo Kalifornijos universiteto mokslininkas Jerome‘as M. Siegelas tvirtina, kad žmonės ir gyvūnai nemiega tik tada, kai tai jiems naudinga. Tą laiką, kai gyvūnas nesirūpina savo egzistencija, protinga yra tiesiog pramiegoti, nes tuo metu taupoma energija. Rizika, kad miegantį gyvūną užpuls plėšrūnas, yra nedidelė, nes gyvūnai paprastai miega pasislėpę saugioje vietoje.

Norėdamas pagrįsti savo teoriją, Jerome‘as Siegelas palygino daugybės skirtingų gyvūnų miegą. Rezultatai parodė, kad miego poreikis priklauso nuo gyvūnų suvartojamo kalorijų kiekio. Žolėdžių maistas yra mažai kaloringas, todėl jie ėda ilgai ir, mokslininko manymu, neturi laiko daug miegoti. Priešingai negu žolėdžių, mėsėdžių maistas yra kaloringas, todėl jie gali sau leisti miegoti ilgiau.

Kava mažina miego poreikį

Jerome‘as Siegelas mano, kad žmonių ir gyvūnų miego poreikis priklauso nuo gyvenimo būdo ir todėl neatspindi miego tikrojo poreikio. Kyla klausimas, ar mes, žmonės, galime miegoti gerokai trumpiau ir sutaupytą paros laiką skirti kitai veiklai? „Žmonėms būtų sunku gyventi be miego, nes esame pripratę prie tam tikro miego kiekio ir mūsų organizmas yra įpratęs veikti optimaliai tuo metu, kai nemiegame. Todėl pakeitus miego įpročius, vienaip ar kitaip pakistų sveikatos būklė“, – teigia Jerome‘as Siegelas.

Jis taip pat tvirtina, kad mes sparčiai keičiame savo miego įpročius. „Milijonai, o galbūt milijardai žmonių mažina savo miego poreikį vartodami kofeiną ir nepatiria neigiamų fiziologinių padarinių“, – sako mokslininkas.

Faktai rodo, kad žmogaus miego įpročiai pakito maždaug prieš 100 metų – atsiradus elektros šviesai. Anksčiau žmonės eidavo miegoti sutemus: žiemos metu guldavo vos nusileidus saulei, o keldavosi pirmiesiems gaidžiams pragydus. Antropologai mano, kad tuo laiku žmonės miegodavo apytikriai dviem valandomis per parą ilgiau negu dabar. Be to, žmogus pabusdavo, pabudęs kelias valandas gulėdavo lovoje arba eidavo dirbti įvairių darbų, o vėliau vėl guldavosi miegoti.

Dar 1994 metais JAV Merilando valstijos Betesdos nacionalinio psichikos sveikatos instituto mokslininkas Thomas A. Wehras įrodė, kad natūralus miego poreikis priklauso nuo nakties ilgio. Jis atliko eksperimentą: aštuoni eksperimento dalyviai turėjo praleisti po 14 valandų tamsiame kambaryje. Jiems buvo leidžiama tik ilsėtis arba miegoti. Pirmą naktį tyrimo dalyviai miegojo 10,7 valandos, o per kitas keturias tyrimo savaites miego trukmė sumažėjo iki 8,9 valandos. Atliekant eksperimentą  dalyviai miegojo kur kas daugiau negu paprastai. Normaliomis sąlygomis eksperimento dalyviai miegodavo po 7,2 valandos.

Genai valdo vidinį laikrodį

Nekyla abejonių, kad miegą veikia reguliari šviesaus ir tamsaus paros laikotarpių kaita. Visi gyvūnai  ir augalai turi biologinį laikrodį, reguliuojantį daugybę fiziologinių, biocheminių ir su elgesiu susijusių procesų. Biologinį laikrodį valdo daugybė sudėtingais tarpusavio ryšiais susijusių ir vieni kitus veikiančių genų. Šis laikrodis veikia visas 24 valandas, tačiau jam reikšmės turi šviesa: jis pasitikrina du kartus per parą – vidurdienį ir vidurnaktį.

Biologinio laikrodžio funkciją atlieka pagumburis – tarpinių smegenų dalis, signalizuojanti, kelinta dabar valanda. Biologinis laikrodis priverčia mus miegoti tam tikru paros metu, o „vidinis reguliatorius“ pasirūpina, kad pavargtume, jei esame nemiegoję tam tikrą laiką. Tam tikri pagumburio neuronai išskiria hormono oreksino, šis priverčia smegenis pabusti.

Pasišviesdami elektra galime išlikti aktyvūs visą parą. Dirbtinė šviesa pakeitė mūsų miego įpročius, todėl miegame mažiau negu anksčiau. Pasišviesdami elektra galime išlikti aktyvūs visą parą. Dirbtinė šviesa pakeitė mūsų miego įpročius, todėl miegame mažiau negu anksčiau.,

Miego sutrikimai kenkia ligoniams

Smegenų kamieno neuronai gamina miegą sukeliančios medžiagos adenozino, jo kiekis per dieną didėja. Ši medžiaga slopina tų pagumburio neuronų darbą, kurie privertė smegenis pabusti. Taigi, kai adenozino koncentracija smegenyse yra gana didelė, oreksino gamyba lėtėja. Daugelis kitų medžiagų, pavyzdžiui, melatoninas, padeda palaikyti ryšį tarp miego ir ne miego būsenų, ir būtent šis mechanizmas priverčia žmogų jaustis pavargusį, jei jam trūksta miego.

Miego ritmą reguliuoja daugybė genų, esančių tam tikrose smegenų srityse. Genų mutacija arba pažeidimas turi didelės įtakos miegui. Italijos Bolonijos universiteto gydytojas Roberto Vetrugno 2009 metais aprašė dviejų maždaug penkiasdešimties metų amžiaus žmonių, sirgusių daugiasisteme (multisistemine) atrofija, atvejį. Šių žmonių tam tikrų smegenų dalių ląstelės pamažu iro ir žuvo. Sutriko abiejų ligonių smegenų funkcija, reguliuojanti pusiausvyrą tarp miego ir ne miego būsenų, ir ligoniai beveik niekada nemiegodavo. Kai vakare jie eidavo gulti, būdavo labai neramūs, o jų smegenys skleidė bangas, tik šiek tiek primenančias bangas, būdingas keturioms miego fazėms.

Abiejų pacientų miegas turėjo tik N1 ir REM miego fazes. Atėjus REM fazei, jie sapnuodavo košmarus, darydavo staigius judesius, garsiai kalbėdavo ir šaukdavo. Šis keistas miegas trukdavo vos kelias minutes, pacientai dažnai pabusdavo, o gulėdami kentėdavo nuo baisių haliucinacijų. Atlikęs MR skenavimą, Roberto Vetrugno įrodė, kad tokią ligonių būklę lėmė pažeistas smegenų kamienas, reguliuojantis dienos ritmą.

Dažnesnis miego sutrikimas yra narkolepsija, kai pagumburyje yra per mažai oreksiną gaminančių ląstelių. Sergantieji šia liga dažnai užmiega vidury dienos, pavyzdžiui, dirbdami įprastus darbus. Nors ligoniai trumpai pasnaudžia, netrukus vėl jaučiasi pavargę, o kai apima nenumaldomas noras miegoti, jam beveik arba visai neįmanoma atsispirti. Kitas miego sutrikimas yra paveldimasis progresinis miego fazės sindromas FASPS (ang. familial advanced sleep-phase syndrome). Pažeidžiamas žmogaus biologinis laikrodis, ir ligonio dienos ritmas pasislenka maždaug keturiomis valandomis: miegoti jis eina labai anksti ir labai anksti keliasi.

Naktį kovojama su laisvaisiais radikalais

Nors mokslininkai daug žino apie mechanizmus, reguliuojančius miego ir ne miego būsenų sąveiką, jie vis dar negali paaiškinti, kodėl mes miegame. Jerome‘as Siegelas mano, kad gyvūnai miega tik tada, kai neturi ką veikti; tačiau jo tyrimas taip pat parodė kitą sąsają, prieštaraujančią šiai teorijai. Pasirodė, kad smulkūs gyvūnai, kurių kūno paviršiaus plotas yra didelis, palyginti su jų svoriu, ėda daug, kad išlaikytų šilumą, ir miega daug ilgiau negu dideli gyvūnai. Gyvūno svoriui padidėjus dešimčia kartų, jo paros miego poreikis sumažėja pusantros valandos. Šią akivaizdžią prieštarą amerikiečių mokslininkas paaiškina tuo, jog smulkūs gyvūnai, kurie lengviau sušąla, gali įsitaisyti šiltame guolyje ir miegodami sutaupyti energijos.

Dėl greitos smulkių gyvūnų medžiagų apykaitos jų organizme pagaminama daug kenksmingų laisvųjų radikalų (reaktyviojo deguonies radikalų), kurie naikina ląstelių membranas, baltymus bei DNR ir lemia senėjimo procesus. Kai gyvūnai miega, medžiagų apykaita lėtėja, o organizmas turi laiko neutralizuoti susikaupusius laisvuosius radikalus. Dar 2002 metais Jerome‘as Siegelas įrodė: jeigu žiurkei neleidžiama miegoti, laisvųjų radikalų jos smegenyse daugėja. Miegas ne tik apsaugo smegenų ląsteles, bet ir, rodo kitų mokslininkų atlikti tyrimai, skatina naujų nervų jungčių susidarymą. Įrodyta, kad genai, dalyvaujantys šiuose procesuose, yra itin aktyvūs miegant, o jų aktyvumas mažėja, kai miego trūksta.

Vienu metu miega tik vienas delfinų smegenų pusrutulis. Miegodami delfinai gali plaukioti išvengdami kliūčių. Vienu metu miega tik vienas delfinų smegenų pusrutulis. Miegodami delfinai gali plaukioti išvengdami kliūčių.,

Miegas padeda imuninei sistemai

Daugybė su gyvūnais ir su žmonėmis atliktų tyrimų rodo, kad imuninė sistema priklauso nuo gero miego naktį. Brazilijos federalinio San Paulo universiteto (Universidade Federal de Sao Paolo) mokslininkė Monica Levy Andersen 2007 metais aprašė, kokios įtakos miego stoka turi žiurkių baltųjų kraujo kūnelių skaičiui.

Žiurkėms 21 dieną buvo leidžiama miegoti tik aštuonias–devynias valandas per parą, nors paprastai jos miega ne mažiau kaip dvylika. Po trijų savaičių baltųjų kraujo kūnelių skaičius kraujyje sumažėjo 20 procentų, palyginti su tų žiurkių, kurios miegojo įprastą laiką. Limfocitų – baltųjų kraujo kūnelių, atsakingų už imuninę sistemą, – skaičius sumažėjo 40 procentų. Mokslininkų teigimu, sumažėjus baltųjų kraujo kūnelių skaičiui, gyvūnai tampa jautresni infekcinėms ligoms.

Iki šiol nėra iki galo išsiaiškinta, kaip miego stoka gali susilpninti imuninę sistemą ir hormonų gamybą. Žinoma, kad biologinis laikrodis turi įtakos daugeliui organizme vykstančių procesų – taip pat hormonų sekrecijai. Nors miego stoka ne visada suklaidina vidinį laikrodį, negalime atmesti galimybės, kad ryšys tarp jų egzistuoja. Miego savybė stiprinti imuninę sistemą ir reguliuoti hormonų gamybą negali būti pagrindinė priežastis, lemianti miego poreikį. Nėra jokio pagrindo tvirtinti, kad šie svarbūs procesai būtinai turi vykti miego metu. Miegas turi turėti kitą tikslą, reikalaujantį, kad sąmonė ir normali smegenų veikla būtų „išjungtos“.

Vokietijos Liubeko universiteto mokslininkas Janas Bornas ir jo kolegė Susanne Diekelmann mano, kad šis tikslas yra įsiminimas. Mokslininkai daug metų domėjosi, kaip veikia atmintis, ir įrodė, kad miegas yra svarbus atminčiai.

Žmonės ir dauguma gyvūnų naujas žinias gali kaupti dvejopai – trumpalaikėje arba ilgalaikėje atmintyje. Trumpalaikė atmintis veikia greitai ir efektyviai, t. y. nauja informacija naudojama vieną kartą, o vėliau įrašoma į atmintį. Informacija kaupiama tik laikinai, o norint ją išlaikyti ilgesnį laiką, reikia perkelti į ilgalaikę atmintį. Įrašyti informaciją į ilgalaikę atmintį nėra taip lengva: ją reikia pakartoti keletą kartų, todėl miego vaidmuo yra svarbus.

Prisiminimai kartojasi smegenyse

Jano Borno ir kitų mokslininkų atlikti tyrimai parodė, kad miegant ilgalaikėje atmintyje saugoma informacija yra pakartojama daugelį kartų. Gali būti, kad šis procesas yra pagrindinė miego priežastis. „Žinių įtvirtinimas ilgalaikėje atmintyje gali vykti tik žmogui esant be sąmonės, nes aktyvinami tie patys neuroniniai tinklai, kuriuos smegenys naudoja informacijai apdoroti ne miego būsenos“, – teigia Susanne Diekelmann.

Jei šis procesas vyktų mums nemiegant, ilgalaikė atmintis būtų priversta intensyviai dirbti kartodama tai, ką išmokome ar patyrėme per dieną, todėl jai liktų mažiau laiko perkelti naujas žinias ir mintis iš trumpalaikės atminties.

Vokiečių mokslininkai 2007 metais atliko tyrimą: pamėgino miegu pagerinti tyrimo dalyvių gebėjimą žaisti žaidimą memory. Priešais dalyvius buvo išdėliojama 30 užverstų porinių kortelių, o tyrimo dalyviai turėjo atsiminti visas vienodų paveikslėlių poras, atversdami kuo mažiau kortelių. Tyrimo metu ilgalaikė atmintis atkurdavo kortelių vietą, o miegant ši informacija būdavo įrašoma į atmintį.

Miego stoka neigiamai veikia žmogaus organizmą ir smegenis. Vienas iš miego trūkumo padarinių – susilpnėjęs dėmesys. Miego stoka neigiamai veikia žmogaus organizmą ir smegenis. Vienas iš miego trūkumo padarinių – susilpnėjęs dėmesys. ,

Kvapai padeda paaiškinti miego funkciją

Kai kuriems eksperimento dalyviams žaidžiant minėtąjį žaidimą patalpoje buvo skleidžiamas rožių kvapas. Šis kvapas taip pat buvo skleidžiamas dalyviams miegant. Mokslininkai susiejo prisiminimus apie žaidimą su rožių kvapu, todėl šis malonus kvapas naktimis aktyvindavo ilgalaikę atmintį ir priversdavo ją daugiau kartų atkurti kortelių vietą. Mokslininkai pasinaudojo uosle, nes ji yra itin aktyvi naktį – priešingai negu rega ar klausa.

Tyrimas parodė, kad kitą dieną kortelių vietą geriau prisiminė tie eksperimento dalyviai, kurie buvo aktyvinami kvapais. Gavę tokius rezultatus, mokslininkai patvirtino savo teoriją, kad miegant prisiminimai įrašomi į ilgalaikę atmintį. Be to, jie galėjo nurodyti, kurioje miego fazėje tai vyksta. Faktai atskleidė, kad atmintis gerėjo tik tuo atveju, kai kvapai patalpoje buvo skleidžiami eksperimento dalyviams sulaukus N3 gilaus miego fazės.

Kitų mokslininkų panašūs bandymai parodė, kad ir gilaus miego N3 fazė, ir REM fazė turi įtakos prisiminimų įrašymui į ilgalaikę atmintį. Tačiau paaiškėjo, kad skirtingos miego fazės apdoroja skirtingus prisiminimus. Gilaus miego metu stimuliuojama vadinamoji deklaratyvioji atmintis, apimanti faktines žinias, o REM miego metu aktyviau veikia procedūrinė atmintis, apimanti motorinius įgūdžius, pavyzdžiui, važiavimą dviračiu.

Tačiau ne visi mokslininkai yra įsitikinę, kad miegas turi lemiamos įtakos atminčiai. Vienas iš skeptikų – Jerome‘as Siegelas. Jis mano, kad daugelis mokslininkų daro klaidingas išvadas, nes jų tyrimo dalyviai vartoja vaistus nuo miego sutrikimo. Mat jie patiria stresą dalyvaudami eksperimente arba jų smegenys būna pažeistos. Siegelo teigimu, vaistai gali turėti įtakos atminties procesams. Be to, jis, kaip ir daugelis kitų kritikų, teigia, kad pavieniai bandymai neįrodo ryšio tarp miego ir atminties, todėl ir tyrimų rezultatai yra diskutuotini.

Nežinoma, kodėl sapnuojame

Galima pagrįstai manyti, kad sapnuojame, nes miegant ilgalaikėje atmintyje atgaivinami dienos įvykiai ir procedūriniai prisiminimai, kurie apdorojami REM miego fazės metu. Tačiau dar neįrodyta, kad tarp šių dviejų reiškinių egzistuoja koks nors ryšys, o mokslininkai tebeieško atsakymų į klausimą, kodėl sapnuojame.

Buvo siūloma daugybė teorijų. Viena seniausių ir tebegyvuojančių teorijų teigia, kad sapnai atspindi smegenyse rūšiuojamus prisiminimus – tuos, kuriuos verta išsaugoti, ir tuos, kuriuos iš karto galima pamiršti. Kita teorija teigia, kad sapnuojame, kai smegenys kuria ryšius tarp atsitiktinių prisiminimų, spontaniškai iškylančių pasąmonėje. Dar kiti teoretikai mano, kad atsitiktiniai smegenų kamieno nervų signalai stimuliuoja jutimo centrus, ir mums atrodo, kad matome vaizdą ir girdime garsą.

Nors mokslininkai surinko nemažai duomenų apie miegą, tačiau tebėra daugybė neatsakytų klausimų. Kol kas vis dar paslaptis, kodėl daug valandų kas naktį praleidžiame miegodami.

2011.09.06, 02:06
I'm out of lueage here. Too much brain power on display!

2011.07.08, 10:36
Cool! That's a celevr way of looking at it!

2011.07.08, 03:33
That's really tnhiking out of the box. Thanks!