Didžioji panorama

Sukako 50 metų, kai palydovai dirba meteorologams.

Daugybė meteorologinių palydovų nuolatos stebi mūsų planetą. Jie vis tiksliau prognozuoja orus ir išgelbsti tūkstančius žmonių gyvybių. Be palydovų nebeišsiverčiama ir stebint klimato kaitos padarinius.

JAV iš Kanaveralo kyšulio kosminio centro Floridos valstijoje 1960 metų balandžio 1 dieną į erdvę triukšmingai pakilo amerikiečių raketa „Thor“, ji gabeno pirmąjį pasaulyje sėkmingai veikusį meteorologinį palydovą TIROS-1. Šis įvykis davė pradžią tikslesnėms meteorologų prognozėms ir daugybei naujos informacijos apie Žemės rutulį. Palydovas buvo iškeltas į beveik apskritą orbitą 700–750 km aukštyje virš Žemės, iš jo ir buvo atsiųstas pirmasis neryškus Žemės rutulio televizinis vaizdas. TIROS-1 meteorologams iš viso atsiuntė beveik 23 tūkstančius nuotraukų, jose, be kitų objektų, buvo užfiksuotas ir vandenyne, prie rytinės Australijos pakrantės, siaučiantis taifūnas.

Šis pirmasis žmonijos istorijoje meteorologinis palydovas meteorologams atvėrė galimybę nuspėti nepalankias orų sąlygas kur kas tiksliau. Iki meteorologinių palydovų eros atogrąžų audros ir uraganai dažniausiai užklupdavo visiškai netikėtai. Podraug su palydovais atsirado galimybė iš anksto sužinoti apie artėjantį uraganą ir evakuoti žmones į saugią vietą – tikslios orų prognozės per 50 metų padėjo išgelbėti daugybę žmonių gyvybių. Už tai žmonija turi būti dėkinga būtent meteorologiniams palydovams. Palydovų siunčiamuose vaizduose matyti visas Žemės rutulys – tokio vaizdo negali pateikti nei oro balionai, nei antžeminės meteorologinės stotys. Palydovų transliuojama vaizdo medžiaga leidžia stebėti, kaip kas valandą keičiasi viso pasaulio klimatas.

Nuotrauka neryški ir joje matyti labai nedaug. Tačiau 1960 metų balandžio 1 dieną meteorologai, išvydę šią – pirmąją – iš kosmoso darytą Žemės rutulio nuotrauką, liko sužavėti. Nuotrauka neryški ir joje matyti labai nedaug. Tačiau 1960 metų balandžio 1 dieną meteorologai, išvydę šią – pirmąją – iš kosmoso darytą Žemės rutulio nuotrauką, liko sužavėti.  ,

Tikslios orų prognozės neįkainojamos

Orų prognozės tampa vis tikslesnės. Šiandien meteorologai gali gana tiksliai numatyti bent savaitės orus. Juk smagu žinoti, kada žada pasnigti, kad suspėtum laiku nusipirkti slides! Tačiau orų prognozės palengvina ne tik tokius buitinius klausimus. Jos turi milžinišką įtaką įvairioms ekonomikos šakoms. Nuo orų prognozių priklauso visa transporto veikla. Išvengdami blogų oro sąlygų lėktuvai gali saugiau skraidyti, sutaupoma degalų. Lengviau surandamas optimalus kelionės maršrutas laivams. Kelininkai gali tiksliau suplanuoti sniego valymo ar kelių barstymo druska darbus. Žemdirbiams svarbu žinoti, kada geriausiai nuimti derlių. Atsižvelgiant į oro sąlygas planuojama energijos gamybos apimtis. Oro prognozės labai reikšmingos ir statybininkams, pavyzdžiui, netikslinga užmaišyti betoną žinant, kad lis arba šals.

TIROS-1 PIRMASIS METEOROLOGINIS PALYDOVAS Atsiuntė pirmuosius vaizdus iš kosmoso STARTAS: Televizinis infraraudonųjų spindulių palydovas (angl. Television Infrared Observation Satellite) paleistas 1960 m. balandžio 1 d. Palydovas veikė 78 dienas. ORBITA: Skriejo beveik apskrita orbita 700–750 km aukštyje virš Žemės. Orbita apskriedavo per 99 minutes. ĮRANGA: Dvi televizijos kameros siųsdavo meteorologams pirmuosius žmonijos istorijoje filmuotus Žemės rutulio debesų dangos vaizdus. DYDIS: 107 cm skersmens, 48 cm aukščio. Svoris – 120 kg. TIROS-1
PIRMASIS METEOROLOGINIS PALYDOVAS

Atsiuntė pirmuosius vaizdus iš kosmoso
DYDIS: 107 cm skersmens, 48 cm aukščio. Svoris – 120 kg.,

Į kosminę erdvę mokslininkai yra paleidę daugybę palydovų. Jie atidžiai stebi Žemę – ne tik tam, kad būtų galima sudaryti tikslias orų prognozes. Palydovų duomenys vis dažniau praverčia renkant informaciją apie atmosferos sudėtį ir klimatą. Mokslininkai ir inžinieriai palydovuose įrengia daugybę įmantriausių prietaisų, nuolat tobulinami, jie pateikia vis tikslesnių duomenų apie mūsų žydrąją planetą.

Šiandien mokslininkai, pasitelkę palydovus, iš kosmoso stebi vandenynų ir jūrų sroves, matuoja ledo sluoksnio storį Žemės ašigaliuose. Palydovai teikia informacijos apie Žemės augalijos dangą, planktono kiekį vandenynuose, padeda stebėti jūrose išsiliejusios naftos judėjimą, gaisrų ir išsiveržusių ugnikalnių dūmų slinkimą. Palydovinės nuotraukos padeda aptikti įvairios koncentracijos teršalų telkinius, todėl politikai gauna daug tikslios informacijos, reikalingos priimant tinkamus aplinkosaugos sprendimus.

Eksperimentinis TIROS-1 palydovas įrodė, kad šiuos aparatus galima sėkmingai naudoti meteorologiniams duomenims rinkti, todėl imta kurti ir į kosminė erdvę leisti vis daugiau tokių specialių palydovų. Dvidešimto amžiaus septintąjį dešimtmetį į orbitas buvo išsiųsta dešimt TIROS palydovų, aprūpintų kaskart tobulesnėmis vaizdo kameromis, efektyvesniais energijos šaltiniais ir saulės baterijomis.

Meteorologai 1962 metais jau visame pasaulyje orų prognozes sudarydavo pagal TIROS vaizdo medžiagą. Pirmą kartą meteorologijos istorijoje – sudėjus 450 TIROS-9 padarytų nuotraukų – buvo gautas Žemės rutulio debesų visos dangos vaizdas. Kaip Žemė atrodo žvelgiant iš kosmoso, mokslininkai pirmą kartą išvydo 1965 metų vasario 13 dieną.

Paskutiniai du TIROS palydovai buvo iškelti į vadinamąsias poliarines orbitas. Šie poliariniai palydovai skrieja aplink Žemės rutulį ties ašigaliais, o orbitą apskrieja maždaug per 100 minučių. Kadangi Žemė sukasi aplink savo ašį, virš jos skriejančio palydovo kameros fiksuoja kaskart kitą Žemės vaizdą. Palydovas taip pat apžvelgia visą Žemės rutulio paviršių. Virš kiekvieno Žemės taško palydovas praskrieja du kartus per parą – dieną ir naktį. Palydovai, skriejantys ypatinga poliarine orbita – vadinamąja heliosinchronine orbita – praskrieja virš to paties Žemės taško kasdien tuo pačiu laiku, todėl galima palyginti palydovų skirtingomis dienomis atsiųstus tos pačios vietos duomenis.

Meteorologai gali bet kada gauti naujausių Žemės rutulio vaizdų

Poliariniai palydovai skrieja 600-–800 km aukščio orbitomis. Iš tokios aukščio įmanoma padaryti ypač kokybiškų bet kurio Žemės lopinėlio nuotraukų. Tačiau poliarinių palydovų vaizdai visada apima tik ribotą Žemės plotą. O tai ir yra didžiausias poliarinių palydovų trūkumas: jais neįmanoma gauti didelės teritorijos vaizdo. Išimtis – geostacionarieji palydovai, visą laiką skriejantys toje pačioje plokštumoje virš konkretaus Žemės pusiaujo taško ir galintys nufotografuoti didžiąją Žemės rutulio dalį. Geostacionarieji palydovai skrieja apskrita 42 164 km ilgio orbita ir apsisuka aplink Žemę per parą – tai yra per ta patį laiką, per kurį Žemė apsisuka aplink savo ašį. Taigi šie palydovai visą laiką kybo virš to paties Žemės taško.

Ties pusiauju atstumas nuo Žemės rutulio centro iki paviršiaus yra 6378 km, todėl palydovai visuomet skrieja maždaug 35 800 km aukštyje. Iš tokio didelio aukščio teoriškai įmanoma matyti 42 procentus, o kokybiškai nufotografuoti – ketvirtadalį Žemės rutulio paviršiaus. Skirtingose ilgumose skriejantys penki geostacionarieji palydovai meteorologams gali pateikti naujausius viso Žemės rutulio vaizdus. Juose nematyti tik ašigalių – jų geostacionarieji palydovai negali fiksuoti. Taigi poliarinių ir geostacionariųjų palydovų duomenys puikiai papildo vieni kitus. Kartą per parą poliariniai palydovai gali labai dideliu masteliu apžvelgti bet kurią Žemės vietą, o geostacionarieji palydovai gali apžvelgti Žemę bet kuriuo paros metu, todėl meteorologai gali stebėti pasaulio klimato pokyčius.

Europiečiai pasekė amerikiečių pavyzdžiu

Pirmąjį geostacionarųjį palydovą 1964 metais į kosmosą paleido amerikiečiai. Tai buvo ryšių palydovas „Syncom 3“, jis siuntė į JAV ir televizijos signalus iš Tokijuje vykusių olimpinių žaidynių. Po dešimties metų amerikiečiai į kosmosą paleido ir pirmąjį eksperimentinį meteorologinį palydovą „Synchronous Meteorological Sattelite 1“, jis taip pat buvo nukreiptas į geostacionariąją orbitą.

Šis palydovas buvo JAV Nacionalinės vandenynų ir atmosferos administracijai (angl. National Oceanic and Atmospheric Administration) priklausančių GEOS (angl. Geostationary Operational Environmental Satellites) palydovų pradininkas. GEOS-1 buvo sukurtas 1975 metais, nuo tada JAV žemyninės dalies ir Ramiojo vandenyno nuotraukas meteorologams siunčia būtent GEOS palydovai. Europiečiai panoro neatsilikti nuo amerikiečių ir 1977 metais į kosmosą paleido palydovą „Meteosat 1“. Jis skriejo virš vakarinės Afrikos žemyno pakrantės, taške, kuriame susikerta Grinvičo dienovidinis ir pusiaujas, t. y. 0 laipsnių ilgumos ir 0 laipsnių platumos. Iš šio taško galima gauti išsamų Europos, Afrikos, Atlanto vandenyno ir Artimųjų Rytų vaizdą, todėl palydovai šioje padėtyje skrieja iki šiol.

Meteorologai 1965 metų vasario 13 dieną pirmą kartą iš kosmoso išvydo Žemės debesų visos dangos vaizdą, jis buvo gautas sudėjus 450 palydovo TIROS-9 padarytų nuotraukų. Meteorologai 1965 metų vasario 13 dieną pirmą kartą iš kosmoso išvydo Žemės debesų visos dangos vaizdą, jis buvo gautas sudėjus 450 palydovo TIROS-9 padarytų nuotraukų. ,

Prasidėjus palydovų erai meteorologai gavo daug informacijos apie klimato kaitą ir per trumpą laiką visiškai įprato naudotis išsamiomis geostacionariųjų palydovų nuotraukomis. Šiandieną svarbiausias Europos meteorologinis palydovas yra „Meteosat-9“, priklausantis Europos meteorologinių palydovų eksploatacijos organizacijai (angl. European Meteorogical Sattelite Organisation; EUMETSAT). Naudodamas pagrindinį savo optinį prietaisą SEVIRI (angl. Spinning Enhanced Visible and Infrared Imager),  palydovas nuolatos žvalgo Žemės rutulį ir kas penkiolika minučių siunčia naujų vaizdų. Šio prietaiso vienas vaizdo taškas (pikselis) lygus kvadratiniam Žemės paviršiaus kilometrui.

„Meteosat-9“ fiksuoja vaizdą ne tik dienos šviesoje. SEVIRI gali registruoti dvylika skirtingų elektromagnetinių bangų diapazonų. Keturi iš dvylikos reaguoja į žemės paviršiaus ir debesų atspindimus saulės spindulius, o kiti aštuoni fiksuoja infraraudonuosius spindulius. Palydovas gali išmatuoti debesų temperatūrą ir pagal tai nustatyti jų aukštį, taip pat išmatuoti sausumos ir vandenyno paviršiaus temperatūrą, atmosferoje esančių vandens garų, anglies dvideginio ir ozono kiekį – šie duomenys labai reikalingi klimatologams. „Meteosat-9“ turi ir vadinamąjį radijo atsakiklį, todėl gali perduoti pagalbos signalus, gaunamus iš laivų, patekusių į pavojų. Jame taip pat veikia prietaisas, matuojantis į Žemę patenkančių saulės spindulių ir atgal į atmosferą išspinduliuojamų spindulių kiekį. Ši informacija mokslininkams padeda įvertinti žmogaus veiklos sukelto šiltnamio efekto mastą.

Geostacionariuosius meteorologinius palydovus į kosmosą leidžia ne tik amerikiečiai ir europiečiai, bet ir Japonijos, Kinijos, Rusijos, Indijos, Pietų Korėjos mokslininkai.  Žemės rutulio klimatui stebėti reikėtų daugiau poliarinių palydovų. Naujausias palydovinės meteorologijos išradimas – trys Europoje sukurti „MetOp“ palydovai. „MetOp-A“ jau paleistas į kosmosą 2006 metais, „ MetOp-B“ šiuo metu bandomas, jį planuojama iškelti į heliosinchroninę orbitą 2012 metais. „MetOp-C“ tikimasi paleisti 2016 metais. 800 km aukštyje virš Žemės paviršiaus skriejantis „MetOp-A“ meteorologams siunčia išsamią informaciją apie temperatūrą, drėgmę, vėjo greitį ir kryptį bei azoto kiekį atmosferoje.

Renka duomenis apie pasaulinį klimato atšilimą

Analogiškomis orbitomis skrieja ir nemažai labai specializuotų palydovų, renkančių duomenis apie Žemės klimatą, daugiausia susijusius su pasauliniu klimato atšilimu. Neseniai Europos kosmoso agentūra (angl. European Space Agency; ESA) į kosmosą paleido palydovą „CryoSat-2“. Jame įmontuoti du radarai gali išmatuoti jūros ledo ties ašigaliais ir sausumoje susidariusių ledo keterų storį kelių centimetrų tikslumu. Taigi remdamiesi palydovo teikiamais duomenimis mokslininkai gali atsakyti į klausimą, kaip sparčiai tirpsta ledynai. Kitas klimatologinis palydovas „Jason-2“ gali išmatuoti jūros lygį tokiu pat įspūdingu tikslumu. Jūros lygis parodo, kokiose Žemės rutulio vietose vanduo labiausiai pakilęs ir kur vandenų dugnas šilčiausias.

Palydovai nufotografavo skylę ozono sluoksnyje virš Antarktidos. Nuotraukos padėjo sumažinti į aplinką išmetamų šiltnamio dujų (CFA) kiekį. Apskaičiuota, kad skylė turėtų visiškai užsitraukti 2050 metais. Palydovai  nufotografavo skylę ozono sluoksnyje virš Antarktidos. Nuotraukos padėjo sumažinti į aplinką išmetamų šiltnamio dujų (CFA) kiekį. Apskaičiuota, kad skylė turėtų visiškai užsitraukti 2050 metais. ,

Palydovai gali rinkti informaciją ir apie Žemėje egzistuojančias gyvybės formas. Šiuo metu didžiausias, aštuonias tonas sveriantis, Europoje sukurtas palydovas „Envisat“ turi daugybę prietaisų, galinčių net nustatyti vandenyno vandens spalvą. Vandenyno spalva priklauso nuo vandens paviršiuje esančio fitoplanktono kiekio, nes šie mikroorganizmai naudoja chlorofilą, saulės šviesą paverčiantį energija. Fotografuojamas tam tikru dažniu,  chlorofilas ryškiai matomas nuotraukose ir leidžia mokslininkams nustatyti planktono kiekį vandens paviršiuje. Įvairūs skaičiavimai rodo, kad planktono kiekis mažėja, o tai neabejotinai klimato atšilimo išdava. Vandenynų planktoną labai svarbu išsaugoti, nes tai jūrų gyvūnų mitybos grandinės pagrindas – nuo planktono kiekio priklauso žuvų ir banginių gerovė.

Jūros paviršiuje prie Airijos krantų 2010 metų pavasarį palydovas užfiksavo didelį planktono telkinį (žydra spalva). Planktonas yra svarbi jūros gyvūnų mitybos grandinės dalis, todėl pagal jo kiekį galima spręsti apie jūrų gyvūnijos būklę. Jūros paviršiuje prie Airijos krantų 2010 metų pavasarį palydovas užfiksavo didelį planktono telkinį (žydra spalva). Planktonas yra svarbi jūros gyvūnų mitybos grandinės dalis, todėl pagal jo kiekį galima spręsti apie jūrų gyvūnijos būklę.,

ESA sukurtas „Envisat“ ir kiti palydovai, ypač NASA priklausantis palydovas „Terra“, praverčia ir Žemės paviršiaus augalijos dangai stebėti. Žali augalų lapai atspindi tam tikro dažnio saulės spindulius, o šiuos registruoja specialūs palydovų prietaisai. Sukaupę  duomenų apie augaliją, mokslininkai gali geriau įvertinti Amazonės atogrąžų miškų išnaikinimo mastą, nuspėti, kada dėl sausros Afrikoje gali kilti badas, ir pan. Neseniai „Terra“ palydovo atsiųsti duomenys rodo, kad per pastaruosius dešimt metų pasaulio augalija gerokai apnyko, ypač Pietų pusrutulyje, nes ten dėl pasaulinio atšilimo kyla daugiau sausrų.

Per pastaruosius kelerius metus „Envisat“ atsiųstose nuotraukose užfiksuotas nuo Grenlandijos ledyno atskilęs milžiniškas ledkalnis, palydovas taip pat stebėjo pelenų debesies judėjimą išsiveržus Islandijos Ejafjadlajokudlio (isl. Eyjafjallajökull)  ugnikalniui ir Meksikos įlankoje išsiliejusios naftos sklidimą. Palydovinės nuotraukos yra neįkainojamai vertingos valstybių institucijoms, kurios priima sprendimus, susijusius su klimatu ir aplinka.

Taigi meteorologiniams ir klimatologiniams palydovams turime būti dėkingi už daugybę dalykų. Iš jų sužinome, ar ruošdamiesi žiemos atostogų į nežinomą šalį turime pasiimti apsauginio kremo nuo saulės, ar lietpaltį. O svarbiausia – galime pasirengti stichinėms nelaimėms, keliančioms grėsmę visos Žemės ateičiai.

2011.07.08, 04:24
It's spooky how cevler some ppl are. Thanks!