Rusiška ruletė kosmose

Jurijus Gagarinas 1961 metais pirmasis pasaulyje pakilo į kosmosą ir apskriejo Žemę. Šis įvykis buvo ne tik didelis technikos laimėjimas, bet ir kulminacijos taškas ilgiau nei 10 metų trukusiose tuometinės Sovietų Sąjungos ir JAV kosminėse varžybose. Tos varžybos nebuvo planuotos iš anksto, tačiau privertė abi šalis imtis pavojingų misijų. Per mažiau nei dvejus metus šios šalys į kosmosą išskraidino 12 žmonių ir taip davė impulsą tolimesnėms, neretai neparengtoms ir todėl dramatiškoms kosminėms kelionėms.

1961 metų balandžio 12 dieną kosminis laivas „Vostok“, pilotuojamas pirmojo pasaulyje kosmonauto Jurijaus Gagarino, ruošėsi nusileisti. Viskas ėjosi kuo puikiausiai, todėl vos 27-erių metų J. Gagarinas mėgavosi skrydžiu. Ilgai skrodęs tamsą virš Ramiojo vandenyno, „Vostok“ artinosi saulėtekio link. Virš pietinės Atlanto dalies J. Gagarinas akimirksniui išvydo Saulės nutviekstą horizontą, paskui stojo šviesa.

Jurijus Gagarinas 1961 metų balandžio 12 dieną prieš pirmąjį žmogaus skrydį į kosmosą. Jurijus Gagarinas 1961 metų balandžio 12 dieną prieš pirmąjį žmogaus skrydį į kosmosą. ,

Kai „Vostok“ vakarinės Afrikos pakrantėje pasiekė Angolą, automatiškai įsijungė kosminio laivo stabdymo variklis, mat iki nusileidimo vietos tebuvo likę vos 8 tūkstančiai kilometrų. J. Gagarinas puikiai žinojo, kad nusileidimas bus ilgas, pavojingas, kad apskritimo formos kabiną apgaubs ugnys, o galiausiai jam teks katapultuotis ir kelionę baigti parašiutu. Vis dėlto kelionė namo buvo gerokai dramatiškesnė, nei pilotas buvo numatęs.

Iš pradžių viskas klostėsi puikiai. „Vostok“ mažino aukštį, nusileido į tankiuosius atmosferos sluoksnius, tačiau prietaisų skyrius su stabdymo varikliu neatsiskyrė nuo kabinos, kaip buvo numatyta, taigi besileidžiančius žemyn juos vis dar laikė vienas kabelis. Dėl didėjančio oro pasipriešinimo kabina ir prietaisų skyrius ėmė daužytis vienas į kitą, padėtis darėsi itin pavojinga. Kosminiam laivui artėjant prie Egipto, J. Gagarinas pastebėjo, kad temperatūra staigiai kyla, kabina vis greičiau sukasi apie prietaisų skyrių. Kosminiam laivui skrodžiant atmosferos sluoksnius žemyn, juodą dangų pamažu keitė ryški Saulės šviesa. Kabina skendėjo raudonose liepsnose, o dėl stiprios vibracijos J. Gagarinas kone prarado sąmonę.

Laimė, kabelis pagaliau nudegė, ir kosminis laivas tęsė kelionę Viduržemio jūros link. Galiausiai skriedamas virš Sovietų Sąjungos 7 kilometrų aukštyje pilotas katapultavosi, parašiutu nusileido į laukus, ten jį pasitiko valstietė su mergaite. Po 108 minučių skrydžio aplink Žemę sėkmingai baigėsi pirmoji pasaulyje kelionė į kosmosą.

Varžybas inicijavo kariuomenė

J. Gagarino skrydis buvo dramatiškų kosmoso varžybų kulminacija. Jos baigėsi dar po aštuonerių metų sėkmingai išsilaipinus Mėnulyje. Šios lenktynės anaiptol nebuvo planuotos, ir amerikiečius, ir rusus jos įtraukė netikėtai.

1957 metų spalio mėnesį „Sputnik 1“ sulaukė tokio didelio susidomėjimo, kad tapo aišku, jog Šaltojo karo laikotarpiu būtent kosmosas taps mūšio lauku. Savaime suprantama, tokioms užmačioms įgyvendinti reikėjo lakios vaizduotės raketų kūrėjų ir mokslininkų, kurie tyliai dirbtų ir paklustų rusų ir amerikiečių kariuomenių  vadovybėms. Likus keleriems metams iki J. Gagarino skrydžio įtampa buvo pasiekusi aukščiausią tašką – abi šalys kūrė raketas. Tik apie žmonių skraidinimą į kosmosą niekas nekalbėjo, tikslas buvo visai kitas – iš vieno žemyno į kitą siųsti atomines galvutes. Rusų atominiai ginklai buvo didesni ir sunkesni nei amerikiečių, vadinasi, rusų raketos taip pat buvo didesnės. Šie dydžių skirtumai, išryškėję pirmame kosmoso varžybų etape, pakeitė įsitikinimą, kad amerikiečių technika daugeliu atžvilgių pranašesnė nei rusų.

1957 lapkričio 4 d. – „Sputnik 2“ kelionė į kosmosą su keleiviu – šuneliu Laika. 1957 lapkričio 4 d. – „Sputnik 2“ kelionė į kosmosą su keleiviu – šuneliu Laika.,

J. Gagarino skrydį lėmė slaptos varžybos – buvo lenktyniaujama, kas išsiųs pirmuosius žvalgybos palydovus. Abi šalys aiškiai suprato šnipinėjimo naudą. Sovietų Sąjungai sunkumų kėlė tai, kad per metus ši įstengė pagaminti palyginti mažai R7 raketų, didžiąją jų dalį, kariuomenės vadų manymu, reikėjo skirti karinei parengčiai, o likusias raketas naudoti žvalgybos palydovams leisti. Toks požiūris nepatiko raketų kūrimo procesui vadovavusiam Sergejui Koroliovui ir 1959 metais tarp jo ir kariuomenės vadovybės kilo konfliktas. Nors „Sputnik 1“ tuo metu buvo didžiausias Sovietų Sąjungos propagandos laimėjimas, S. Koroliovas norėjo pasiekti dar daugiau – į kosmosą nuskraidinti pirmąjį žmogų.

Šiaip ar taip, S. Koroliovas sumaniai išsprendė kilusį nesutarimą. Jis pasiūlė žvalgybos palydovus ir erdvėlaivį „Vostok“ konstruoti tuo pačiu principu – su apvalia kabina ir prietaisų skyriumi, o vietoj pilotui skirto katapultos krėslo žvalgybos palydovuose įrengti daug kamerų. Toks sprendimas leido sutaupyti nemažai išteklių, todėl vyriausybės pritarimu buvo patvirtinta S. Koroliovo „Vostok“ programa. S. Koroliovas neklydo sakydamas, kad visas pasaulis stebi šias kosmoso varžybas. Amerikiečiai žinojo, kad paleidę „Sputnik 1“ rusai nesėdės sudėję rankų, todėl 1959 metais pradėjo „Mercury“ projektą.

Rusai dirbo slapčiomis

Erdvėlaivio „Vostok“ statybos ir pirmųjų kosmonautų atranka 1960 metais vyko visiškai slaptai. Praėjo nemažai laiko, kol rusai apie juos ištikusius sunkumus ėmė šnekėti garsiai, o amerikiečių  „Mercury“ projekto eigą galėjo stebėti visas pasaulis.1959 metų balandžio mėnesį  NASA išrinko pirmuosius septynis astronautus, tautos didvyriais jie tapo dar nė nespėję pabuvoti kosmose. Amerikiečių raketos buvo mažesnės, palyginti su S. Koroliovo R7 tipo raketomis, todėl ir erdvėlaivių matmenys gerokai skyrėsi: rusai puikavosi didžiuliu, masyviu, 5 tonas sveriančiu, erdvėlaiviu „Vostok“, o amerikiečių erdvėlaivis „Mercury“ svėrė vos 1,3 tonos. Jis buvo toks mažas, kad, pasak astronauto Johno Glenno, „teko ne įlipti į jį, bet juo apsirengti“.

Atėjo metas ir JAV, ir Sovietų Sąjungai išbandyti savo erdvėlaivius. Ėmus formuoti įgulas išryškėjo pirmieji kultūriniai skirtumai. Amerikiečiai išrinko profesionalius lakūnus bandytojus, sukaupusius ilgametę skraidymo patirtį. 1959 metų balandžio mėnesį pirmieji septyni astronautai buvo pristatyti visuomenei – tada jiems buvo nuo 32 iki 37 metų. 1960 metais ir Rusija išsirinko pirmuosius kosmonautus – jaunus, nė trisdešimties nesulaukusius aviacijos karininkus, be didelės skraidymo patirties, šie, priešingai nei jų kolegos amerikiečiai, net nedalyvavo erdvėlaivio kūrybos procese. Jie treniravosi netoli Maskvos įsikūrusiame Žvaigždžių miestelyje (rus. Zviozdnyj Gorodok) ir mažai ką žinojo apie erdvėlaivio bandomuosius skrydžius. Trumpiau nei per metus rusai atliko septynis bandomuosius skrydžius, iš jų vos 3 buvo sėkmingi.

Bandomuosius skrydžius 1960 metų gegužės mėnesį pradėjo „Sputnik 4“, be didesnių sunkumų įskriejęs į orbitą, tačiau į Žemę taip ir negrįžęs. Mat stabdymo variklis pasisuko ne tuo kampu ir, užuot nukreipęs kabiną atgal į Žemę, iškėlė ją į aukštesnę orbitą, ja skriejo dar porą metų. Jau liepos mėnesį S. Koroliovas buvo pasirengęs naujam skrydžiui, šį kartą numatyta įgula – du šunys. Deja, tik paleista pati raketa sprogo, abu šunys žuvo. Dar po trijų savaičių S. Koroliovas į kosmosą paleido „Sputnik 5“ su šunimis Belka ir Strelka. Po paros šie laimingai parskrido atgal ir buvo pristatyti spaudai.

Netikėtai Baikonūre, kuris nuo 1955 metų buvo sovietinės kosmonautikos programos centras, raketų paleidimo aikštelėje, baigiant darbus sprogo raketa. Žuvo 150 geriausių Sovietų Sąjungos raketų inžinierių. Ši tragedija nesujaukė S. Koroliovo planų, bent jau ne ilgam. Jau gruodžio 1 dieną jis buvo parengęs „Sputnik 6“ su kitais dviem šunimis. Jie sėkmingai pakilo, deja, negrįžo. Tąkart vėl kilo problemų dėl stabdymo variklio – sprogo kosminė kapsulė. Po trijų savaičių atliktas dar vienas bandymas. Šįkart šunys net neįskriejo į Žemės orbitą, nukrito Sibire į 45 laipsnių šaltį. Juos išgelbėti pavyko tik todėl, kad nesuveikė sistema, turėjusi uždegti kapsulę.

Laikraščiai į kosmosą „išskraidino“ kitus

1961 metų sausio mėnesį JAV į kosmosą trumpai kelionei virš Atlanto išskraidino šimpanzę Hamą. Pakilimas buvo sklandus, tačiau dėl valdymo sistemos klaidų pakilta aukščiau ir skrydis truko ilgiau nei numatyta, tad nusileisti švelniai taip pat nepavyko – kapsulė buvo pažeista, į ją pateko vandens. Siekdama išvengti tokių klaidų ateityje, NASA kovo 24 dieną atliko dar vieną bandomąjį skrydį, tąkart be beždžionės. Viskas vyko sklandžiai, tik, palyginti su rusais, amerikiečiai gerokai vėlavo.

Kovo mėnesį S. Koroliovas jau buvo išsiuntęs du erdvėlaivius aplink Žemę. Abu skrydžiai pavyko, todėl buvo galima tikėtis, kad netrukus rusai išsiųs į kosminę erdvę ir pirmąjį žmogų. Kadangi oficialiai nieko nebuvo skelbiama, sklido įvairiausių gandų. Vieną garsiausių gandų balandžio 10 dieną, likus dviem dienoms iki J. Gagarino skrydžio, paskleidė Didžiosios Britanijos laikraštis „Daily Worker“. Jame buvo rašoma, kad rusai dar balandžio 7 dieną išsiuntė pirmąjį kosmonautą. Būta nesklandumų, todėl vos po trijų ratų aplink Žemę jis buvo priverstas grįžti. Per keletą dienų istorija buvo papildyta naujais faktais – buvo teigiama, kad erdvėlaiviu skrido Vladimiras Iliušinas, vieno garsiausių Sovietų Sąjungos aviakonstruktorių sūnus. Anot gandų, V. Iijušinas buvo sužeistas, jį ištiko koma. Vis dėlto gandai nepasitvirtino.

J. Gagarinas skrido autopilotu

Iš tikrųjų Baikonūre vyko visai kiti dalykai. Pirmuoju kosmonautu buvo išrinktas J. Gagarinas. Buvo svarstoma, kiek pilotavimo patikėti jam, o kas turėtų vykti automatiškai. Pasiektas vienas keisčiausių kompromisų kosmonautikos istorijoje: nuspręsta starto metu rankinį valdymą užrakinti, o J. Gagarinui įteikti užklijuotą voką su trijų skaitmenų kodu. Jeigu atsitiktų kas nenumatyta, atplėšęs voką ir suvedęs skaičius, kosmonautas galėtų prieiti prie rankinio valdymo sistemos. Visiems bent kiek išmanantiems aviaciją šis sprendimas atrodė kvailas, taigi ne vienas asmuo, tarp jų ir S. Koroliovas, tuos skaitmenis J. Gagarinui atskleidė dar prieš skrydį. 1961 metų balandžio 12 dieną J. Gagarinas pakilo į kosmosą ir Baikonūro kosmodrome buvo galima klausytis pirmųjų pasakojimų iš kosmoso:

„Mano žemėlapio dėklas, mano pieštukas, mano užrašų knygelė – visi nepritvirtinti daiktai skraido ore. Čia tarsi sapne.“

Pirmosios kosminės kapsulės buvo palyginti nedidelės, ypač amerikiečių. Jas greičiau buvo galima „apsirengti“. Pirmosios kosminės kapsulės buvo palyginti nedidelės, ypač amerikiečių. Jas greičiau buvo galima „apsirengti“. ,

Po trijų savaičių JAV atsakė tuo pačiu – Alanas Shepardas tapo pirmuoju į kosmosą pakilusiu amerikiečiu. Ilgainiui amerikiečiai įgudo valdyti raketas „Atlas“ ir jau 1962 metų vasario mėnesį į Žemės orbitą išskraidino J. Glenną, jis per beveik 5 valandas tris kartus apskriejo Žemę. Deja, iki erdvėlaivio „Vostok“ rezultatų – skrydžiai nuo paros pailgėjo iki penkių parų – jiems buvo dar toli. 1963 metų vasarą „Vostok“ ir „Mercury“ projektai buvo baigti. Per dvejus metus abi šalys į kosmosą išskraidino 12 žmonių, laimė, visi laimingai grįžo. Atėjo laikas naujiems projektams. Kaip paaiškėjo vėliau, kosmose ne tik įmanoma išgyventi, čia galima ir išsilaipinti. Per kelerius metus pavyko išspręsti daug sudėtingiausių uždavinių ir nutiesti kelią į Mėnulį.

2011.09.05, 07:05
Boy that raelly helps me the heck out.

2011.06.26, 03:10
~J9
Lt propaganda..O Gagarinui-tik Respect!

2011.06.24, 16:38