Astronomai pradeda gyvybės paieškas Veneroje

Kosminis zondas „Venus Express“ Veneroje aptiko granito. Pasak naujos teorijos, granitui susidaryti reikalinga ypatinga bakterija – vadinasi, Veneroje kadaise turėjo egzistuoti gyvybė.

Dėl aukštos temperatūros Veneros paviršiuje gyvybė neįmanoma, tačiau planetą gaubiantis debesų sluoksnis galėtų būti palanki aplinka egzistuoti gyviems organizmams už Žemės ribų.

Dėl atradimų, padarytų pasitelkus kosminį zondą „Venus Express“, prasidėjo diskusijos, ar Veneros planetoje gali egzistuoti gyvybė. Veneros paviršiaus temperatūra siekia 500 laipsnių, todėl vargu ar tai tinkama vieta ieškoti gyvybės. Tačiau „Venus Express“ atsiųsti duomenys leidžia daryti išvadą, kad Venera ne visada atrodė taip, kaip dabar. Vėjas galėjo nunešti bakterijų į lengvą debesų sluoksnį planetos atmosferoje.

„Venus Express“ skriejant aplink Venerą infraraudonųjų spindulių prietaisai tiria debesų sluoksnį bei paviršių. Jau pavyko parengti pietinio pusrutulio žemėlapį, jis rodo, kokių mineralų aptikta planetos paviršiuje. Kaip tik tai yra didžiausia naujiena – manoma, kad žmogui pirmą kartą pavyko už Žemės ribų rasti granito. Tiesa, Veneroje jo nėra daug, nors kitokių vulkaninių uolienų gausu. Tai susiję su tuo, kad granitas susidaro ten, kur juda tektoninės plokštės, kur yra vandens ir – jei teisi Kopenhagos universiteto geologijos profesorė Minik Rosing – egzistuoja tam tikra gyvybės forma: deguonį gaminančios melsvabakterės.

Jeigu atradimas bus patvirtintas, bus galima teigti, kad Venera kadaise buvo panaši į Žemę, joje būta vandenynų ir žemynų, todėl galėjo išsivystyti gyvybė. Šiandien planetos paviršius per karštas, kad gyvybė galėtų egzistuoti, tačiau gali būti, jog gyvieji organizmai susirado buveinę 50 km aukštyje atmosferoje, kur sąlygos palankesnės. Tokiame aukštyje temperatūra tesiekia 30–70 laipsnių, o slėgis panašus į slėgį Žemės paviršiuje. Debesyse veikiausiai esama sieros rūgšties lašelių, nors rūgštingumo lygis čia nėra didesnis, nei dauguma Žemės mikroorganizmų galėtų ištverti. Galima net teigti, jog Veneros atmosferos sąlygos panašios į sąlygas Žemėje, panašiausios iš visų kitų tyrinėtų planetų.

Kaip teigia Teksaso universiteto mokslininkai Dirkas Schulze-Makuchas ir Louisas Irwinas, yra ir daugiau požymių, bylojančių, kad debesų sluoksnyje esama mikroorganizmų. Visų pirma neįmanoma paaiškinti, kodėl šiuose debesyse stinga cheminės pusiausvyros. Atmosferoje randama ir vandenilio sulfido (H2S), ir sieros dvideginio (SO2). Normaliomis sąlygomis šios dujos reaguotų tarpusavyje ir išnyktų. Jų buvimas rodo, kad jos susidaro nuolat – tai gali būti mikroorganizmų veiklos rezultatas.

Kitas pusiausvyros nebuvimo požymis yra tas, kad atmosferoje beveik nėra anglies monoksido (CO). Jo turėtų būti labai daug tokioje atmosferoje, sudarytoje daugiausia iš anglies dvideginio (CO2) ir veikiamoje Saulės spindulių bei žaibų, ardančių molekules. Žemėje žinoma 450 rūšių mikroorganizmų, kurie medžiagų apykaitai naudoja anglies monoksidą. Tad logišką būtų daryti prielaidą, kad Veneros atmosferoje anglies monoksido galbūt nėra dėl mikroorganizmų, nes šie naudoja anglies monoksidą ir sieros dvideginį, išskirdami vandenilio sulfido arba karbonilo sulfido (COS). Karbonilo sulfidas yra vienas iš būdingiausių sieros junginių Veneros atmosferoje – jo, žinoma, gali atsirasti ir dėl ugnikalnių veiklos, tačiau anglies monoksido stygių sudėtinga paaiškinti neatsižvelgiant į biologinius procesus.

Veneros paviršiuje - 500 laipsnių C temperatūroje - negali egzistuoti jokia gyvybė. O 50 km aukštyje temperatūra tesiekia 30–70 C. Veneros paviršiuje - 500 laipsnių C temperatūroje - negali egzistuoti jokia gyvybė. O 50 km aukštyje temperatūra tesiekia 30–70 C.,

Cheminės pusiausvyros nebuvimas tėra netiesioginis gyvybės egzistavimo požymis. Tam įrodyti reikėtų rasti pačių mikroorganizmų. Tokių mėginimų būta. Dar 1975 ir 1982 metais rusai į Veneros atmosferą buvo paleidę kelis zondus. Jie aptiko pailgų maždaug mikrometro ilgio dalelių – kaip tik tokios formos ir dydžio yra daugelis žemiškų mikroorganizmų. Amerikiečiai 1978 metais bandė pratęsti pirmuosius rusų tyrinėjimus naudodami kosminį zondą „Pioneer Venus“. Leisdamasis per debesų sluoksnį zondas turėjo atlikti šių mažyčių dalelių cheminę analizę pašildydamas jas krosnyje, tačiau prietaisas neveikė – tad iki šiol nežinome šių dalelių prigimties.

Išgaravusios praeities jūros pėdsakai
Šiandien Venera yra labai sausa, o vandens garų atmosferoje tegalima rasti labai nedidelį kiekį. Tačiau yra dar vienas ženklas, be planetoje aptikto granito, rodantis, kad praeityje Veneroje tyvuliavo jūrų. Sunkiojo vandenilio izotopo deuterio (D), palyginti su paprastu vandeniliu (H), vandens garuose Veneros atmosferoje yra iki 150 kartų daugiau nei Žemės jūrose. Tai rodo, kad Veneroje labai intensyviai garavo vanduo, sudarytas iš lengvojo vandenilio izotopo H, jo laisvieji  atomai vėliau išsisklaidė erdvėje. Vandens skilimas vyksta iki šiol; „Venus Express“ nustatė, kad iš planetos naktinės pusės nuolat srūva vandenilio ir deguonies atomų srautas. Šiame sraute vandenilio atomų yra dvigubai daugiau negu deguonies atomų, o kaip tik tokiu santykiu pasižymi vandens molekulė, sudaryta iš dviejų vandenilio atomų ir vieno deguonies atomo.

Jeigu Venera ir Žemė kadaise vystėsi panašiai, kyla klausimas, kodėl šių dviejų planetų likimas toks skirtingas. Bandant įminti šią mįslę, buvo kuriami sudėtingi matematiniai Veneros klimato kaitos modeliai. Vieną iš tokių modelių NASA agentūrai parengė geologas Jamesas Kastingas. Nors ilgainiui modeliai tobulėjo ir tapo išsamesni, vis dar lieka daug neatsakytų klausimų.

NASA egzobiologinių tyrimų programos dalyvis Davidas Grinspoonas – vienas iš Veneros tyrinėjimo pradininkų – teigia, jog dabartiniai modeliai dar nėra tokie išsamūs, kad galėtų tiksliai atsakyti, per kiek laiko išgaravo planetos paviršinis vanduo. Prieš keturis milijardus metų Saulė švietė silpniau nei šiandien, be to, Venerą taip pat galėjo atvėsinti debesų sluoksnis. Klimato modeliai rodo, kad Venera išdžiūvo per pirmuosius 600 milijonų metų, tačiau Grinspoonas nėra įsitikinęs skaičiavimų tikslumu ir neatmeta galimybės, kad jūros egzistavo ilgiau – gal net iki dviejų milijardų metų, o tiek laiko užtenka, kad atsirastų ir išsivystytų gyvybė. Tokio laikotarpio užtenka ir tam, kad keičiantis sąlygoms – planetai pamažu džiūstant ir kaistant jos paviršiui – gyvybė prisitaikytų ir persikeltų į tokią vietą, kurioje sąlygos palankesnės, tai yra į debesų sluoksnį. Pagrindinė Veneros atmosferos medžiaga yra tankios ir sunkios anglies dvideginio dujos. O tai kaip tik tinkama terpė lengviems mikroorganizmams.

Kai Veneros paviršius visiškai išdžiūvo ir smarkiai įkaito, uolienos pasidarė per daug kietos ir standžios, kad toliau galėtų vykti koks nors plokščių judėjimas. Venera turi kaip nors atiduoti vidinę planetos šilumą, o plokštėms nejudant tai įmanoma tik išsiveržiant galingiems ugnikalniams. Panašu, kad planetos reljefą smarkiai pakeitė didelio ugnikalnių aktyvumo periodas maždaug prieš 600–700 milijonų metų. Išsiveržę ugnikalniai didžiąją dalį Veneros paviršiaus padengė milžiniškais lavos plotais, šitaip panaikindami beveik visus pėdsakus, kaip Venera atrodė prieš du–keturis milijardus metų, kai joje galbūt būta jūrų. Nauji „Venus Express“ matavimai rodo, kad planetoje tebėra aktyvių ugnikalnių.

Jeigu Veneros debesų sluoksnyje esama mikroorganizmų, jie turėtų būti ištvermingi anų laikų – kai išdžiūvo planetos jūros – gyvybės formų palikuonys. Nors debesų sluoksnio temperatūra yra žemesnė nei planetos paviršiuje, gyvybei čia vis dėlto iškyla kitų kliūčių. Venera neturi tokio ozono sluoksnio kaip Žemė, todėl debesų sluoksnį veikia stiprūs ultravioletiniai Saulės spinduliai. Taigi gyvybei tektų prisitaikyti ir prie šios aplinkybės. Svarbų vaidmenį atlieka siera, ypač jos vadinamoji S8 forma, t. y. žiedo formos darinys, susidedantis iš aštuonių sieros atomų. S8 sugeria ultravioletinę šviesą ir išspinduliuoja energiją regimosios šviesos pavidalu.

Žinome, kad Veneros atmosferoje yra daug cheminių sieros junginių, taip pat žinome, kad Žemėje esama bakterijų, naudojančių sieros junginius ir išskiriančių gryną sierą. Tokių bakterijų, pavyzdžiui, aptikta Jeloustouno nacionaliniame parke – jos sugeba perdirbti anglies dvideginį ir vandenilio sulfidą į organinę anglį, vandenį ir gryną sierą.

Bakterijos turi naudoti kremą nuo saulės
Galbūt kaip tik šio proceso požymius matome debesų sluoksnyje aplink Venerą. Ultravioletinėse nuotraukose matyti tamsių dėmių šviesiai gelsvame debesų sluoksnyje. Šios tamsesnės sritys gali būti ženklas, jog ultravioletinius spindulius sugeria siera.
 Taigi, ką gali žinoti – galbūt Veneroje gyvena mikroorganizmų, naudojančių sierą kaip kremą nuo saulės. Šią teoriją būtų galima patikrinti į planetos atmosferą paleidus balionų su matavimo prietaisais. Beje, dviejų tokių bandymų jau būta – 1985 metais tokie balionai, paleisti dviejų Rusijos kosminių zondų  „Vega 1“ ir „Vega 2“, kelias paras skriejo Veneros atmosferoje, tačiau vėliau ryšys su jais nutrūko. Tiesa, jie neturėjo tikslo ieškoti gyvybės, tačiau patvirtino galimybę, kad toks tyrimo metodas techniškai įmanomas.

Jei pavyktų paimti šių pailgų dalelių mėginių, būtų galima raketa juos nugabenti į kosminį zondą, o paskui – į Žemę arba galbūt į Tarptautinę kosminę stotį. Ieškant gyvybės pėdsakų mėginiai būtų veikiausiai tiriami kosmose, kad jų „neužterštų“ Žemėje gyvenantys organizmai.
 Konkrečių tokios ekspedicijos į Venerą planų nėra, tačiau techniškai toks projektas nėra nei labai sudėtingas, nei brangus. Taigi galbūt jau netolimoje ateityje galėsime atsakyti į klausimą, ar kitose Visatos vietose egzistuoja gyvybė – nors ir bakterijų pavidalu.

2011.07.06, 11:25
I wtaned to spend a minute to thank you for this.